• LindaochJohn

Kalmarbrudar?!

Hej!

Tänkte kolla om det finns några mer brudar runt Kalmar här inne?
    Vet att jag hittade några för att tag sen, men sen försvann min tid för planering helt.. Nu är jag på G igen o söker vänner att diskutera med! Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-06 22:29
    Frejjan 12 Maj
    Dolly P 19 Maj
    m2012 2 Juni
    pernillaochhenrik 30 Juni
    Knyttan 7 Juli
    Caroline0728 28 Juli
    Augustesen 4 Augusti
    lindaochjohn 1 September
    Minuz 1 December

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-24 13:55
    malinax Januari 2013

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-14 15:44
    LinaPelle Lindman 21 Juli

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-17 15:07
    Doffan 2 Juni

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-29 18:16
    Pekkiisch4 12 December

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-08 09:51
    Jiwer 2013

• Svar på tråden Kalmarbrudar?!
  • LindaochJohn

Oki, vad ingår i barens 1500?

Vad har ni för middag? 3-rätters? Ingår dryck dit? Ingår dryck till tårtan?

Varför ska man betala för lokalen oxå?

• conscindo
    augustesen skrev 2011-11-29 21:11:29 följande:
    Galet skönt med helhetslösning, jag orkar inte engagera mig i det tråkiga :p Ska låta planeringen av middagen helt ligga hos vårt toastpar - jag är ett sådant kontrollfreak att jag inte vill veta för då stressar jag bara, hihi!

Vi betalar 800:- per person för mat, dukning, vin och servering av tårta. Sen tillkommen 1500:- för bar och 4500:- för lokalen.
    Men oj, förlåt men vilket otroligt stor summa ni lägger per antalet gäst. Vi har också lokal, mat och personal på ett och samma ställe men hamnar ändå inte på sånna summor. Dock, köper vi iofs vår alkohol själva.
  • augustesen
    LindaochJohn skrev 2011-11-30 15:53:39 följande:

Oki, vad ingår i barens 1500?

Vad har ni för middag? 3-rätters? Ingår dryck dit? Ingår dryck till tårtan?

Varför ska man betala för lokalen oxå?

Lokalen är ett hus för sig så finns ingen uppställd bar där, så det är bartender och uppställandet man betalar för. Sen betalar gästerna alkoholen själva när partyt börjar :)

Det är trerätters. Dom har massa olika förslag med färdiga menyer mellan 400-500:- styck som man kan kombinera som man vill. Sen har dom två dryckes menyer med vin till förrätt, vin till varmrätt, dessertvin samt kaffe - 225:- för husets och 325:- för lite finare. Vi är inga fantaster på vin så blir husets som de ser ut nu.

Ingen aning varför man betalar för lokalen, för att dom kan antagligen :p Men är en nybyggd lokal med mikrofoner, högtalare och ljus. Lokalkostanden är dock beroende på antalet gäster, då vi är +50 betalar vi 4500:- under 50 var det 3000:-. Men är halva priset mot Björnö skulle kosta så helt okej. Dom har lokaler som är gratis också men detta är enskillt och därför kostar det extra :)
    conscindo skrev 2011-11-30 16:40:22 följande:
    Men oj, förlåt men vilket otroligt stor summa ni lägger per antalet gäst. Vi har också lokal, mat och personal på ett och samma ställe men hamnar ändå inte på sånna summor. Dock, köper vi iofs vår alkohol själva.
    Nej egentligen inte, ungefär samma som de skulle kostat på Björnö med separat catering, personal, egen bar etc. Vi sparar typ 150:- per person och de tycker jag är värt varenda krona. Sen om man jämför med liknande ställen vi kollat på har det kostat 1000-1200:- per person :p
  • m2012
    augustesen skrev 2011-11-30 20:21:44 följande:
    Lokalen är ett hus för sig så finns ingen uppställd bar där, så det är bartender och uppställandet man betalar för. Sen betalar gästerna alkoholen själva när partyt börjar :)
    ...
    lokalen och maten är verkligen det svåraste tycker jag. Det är ju där man kan påverkar priset för bröllopet mycket, men samtidigt vill man ju inte sitta i ett skjul heller.

Vi tänkte köra på 2 rätters och tårtan som efterrätter. Vi är mer förrätt och huvudrätts människor. Någon som har erfarenhet av catering i Kalmar med omnejd?

Ni som köper vin till maten själva, hur gör ni? Köper från tyskland eller köper på systemet?
    Fördelen med systemet är ju att man kan få tips på vad som kan passa till maten och sen får man ju lämna tillbaka oöppnade vinflaskor/boxar om det inte går åt. Det är bra service tycker jag :)

Augustesen: Har du fått svar från St:Heavenstreet ännu? Jag har sett henne på stan några gånger.. Jag kan ju springa fram nästa gång och säga "Hej du känner inte mig men jag läser din blogg, vill du göra min bröllopstårta?". Så gör man inte va? ;)
  • augustesen
    m2012 skrev 2011-11-30 23:00:17 följande:
    lokalen och maten är verkligen det svåraste tycker jag. Det är ju där man kan påverkar priset för bröllopet mycket, men samtidigt vill man ju inte sitta i ett skjul heller.

Vi tänkte köra på 2 rätters och tårtan som efterrätter. Vi är mer förrätt och huvudrätts människor. Någon som har erfarenhet av catering i Kalmar med omnejd?

Ni som köper vin till maten själva, hur gör ni? Köper från tyskland eller köper på systemet?
    Fördelen med systemet är ju att man kan få tips på vad som kan passa till maten och sen får man ju lämna tillbaka oöppnade vinflaskor/boxar om det inte går åt. Det är bra service tycker jag :)

Augustesen: Har du fått svar från St:Heavenstreet ännu? Jag har sett henne på stan några gånger.. Jag kan ju springa fram nästa gång och säga "Hej du känner inte mig men jag läser din blogg, vill du göra min bröllopstårta?". Så gör man inte va? ;)
    Nej det är verkligen inte lätt!! Hittade ingen optimal lokal - jag vill gifta mig i ett vackert slott men hittade inget med vettiga priser - jag menar 90.000 för lokal, mat, dryck och tårta är inte okej. Haha hela vårt bröllop har en budget på 100.000.
    Dock fick jag tipset av min pappas fru som känner en kvinna som äger ett privat slott och de skulle vi nog kunna få hyra. Men detta fick jag reda på en månad sedan och då kändes det som för kort tid att boka om fotograf etc etc.

Hon har fortfarande inte svarat och ärligt talat tycker jag det är dåligt. Hon bloggar ju så det är ju inte som hon inte sitter vid datorn, dålig service är jag allergisk mot :p Vi får se hur det går. Vill så gärna ha en "stapel tårta" men kanske får nöja sig med en klassisk. Beror på priset såklart!
  • LindaochJohn

m2012 - klart du kan! Hon skulle nog bara bli smickrad! Skrattande Do it! Flört

Vi ska kolla på catering från Thörneby Herrgård då vi känner hon som är kock där lite.

Men lokalen är fortfarande det stora problemet! Eftersom vi inte hittar någon bra lokal vågar vi inte bestämma datum för själva giftermålet heller o kan därmed inte boka kyrka eller präst... Suck!

• LindaochJohn

Jag vill påminna om conscindo´s tråd "Söker bloggaren från Smålandstrakten"!
    Vi är ett gäng tjejer från Smålandstrakten som ska träffas på riktigt, antagligen den 28e December o prata bröllop!

Kul om vi blir fler!

• m2012
    LindaochJohn skrev 2011-12-02 10:37:31 följande:
    Jag vill påminna om conscindo´s tråd "Söker bloggaren från Smålandstrakten"!
    Vi är ett gäng tjejer från Smålandstrakten som ska träffas på riktigt, antagligen den 28e December o prata bröllop!

Kul om vi blir fler!
    Har du kollat Skälby loge ? Där kommer vi att ha vår fest.
    Det kostar 3000 kr. Det finns inget porslin att låna bord och stolar finns :) I hyran ingår också städning av toaletterna :)
    Övrig städning får vi fixa själva, men det är ju loge så det är ju inte så avancerat med golven iaf.
  • LindaochJohn
    m2012 skrev 2011-12-02 13:17:13 följande:
    Har du kollat Skälby loge ? Där kommer vi att ha vår fest.
    Det kostar 3000 kr. Det finns inget porslin att låna bord och stolar finns :) I hyran ingår också städning av toaletterna :)
    Övrig städning får vi fixa själva, men det är ju loge så det är ju inte så avancerat med golven iaf.
    Ja, jag har kollat på den och är sugen... Men den är så stor! Är rädd att det kommer se så lite ut..?
    Hur gör ni med ljussättning o framförallt ljud?
    Ska ni ha catering?
    Den är mysig o skulle passa mkt bra till vårt tema!
  • m2012
    LindaochJohn skrev 2011-12-02 20:17:35 följande:
    Ja, jag har kollat på den och är sugen... Men den är så stor! Är rädd att det kommer se så lite ut..?
    Hur gör ni med ljussättning o framförallt ljud?
    Ska ni ha catering?
    Den är mysig o skulle passa mkt bra till vårt tema!
    Här ni varit där på plats och kollat? Hur många blir ni?
    Vi ska bjuda 80 personer (sen ska man tydligen räkna med 10-20% som tackar nej (?) ) och innan vi var där upplevde vi också att Skälby kunde vara förstort. När vi väl var och kollade in lokalen så kändes det helt ok ändå. Jag tror dessutom att du skulle kunna spänna upp en vajer (jädrigt lång sådan förvisso) eller liknande från en bjälke till motsatt bjälke för att skräma av.
    Vi hade tänkt ha borden närmast "ingången" och sedan ha fritt framför scenen där vi tänkte ha dansgolvet. Då behöver man inte duka av.
    Vi ska catera och det är just nu vårat projekt, att hitta en bra catering. Vi vill ha sittande servering och jag kan ju avslöja att serveringspersonal är inte det billigaste :S
    Musikanläggning tror jag att vi kan få hjälp att hyra mha en kompis som är fd. dj.

Belysningen är ju det stora ? När jag frågade mannen som visade runt oss hur man fick det lite ljusare skuttade (kanske inte skuttade) han glatt bort till lysknappen och tände slaktarlysrören i taket.... "man kan dimma dem också" sa han glatt. Jag mindre glad tittade lite på de söta lampslingorna som hänger längsmed väggarna och bestämde mig för att hitta fler sådan och se om det går att spänna upp. Alt. kunde vi låna "kannor" från dj. kompisen, de kan man lägga på färgat papper på för att få mysigare belysning. Kan ju vara fint att ställa i hörnen.

Idag var jag förövrigt (tillsammans med m2b, jag vet att man inte får ha med honom) och kollade på burdklänningar.... OMG så svårt att veta vad man är ute efter :S
    Så jag fick hemläxa att kolla i tidningar vad det är jag är ute efter och sen komma tillbaka :)

Oj så långt det blev :)
Svar på tråden Kalmarbrudar?!