• BlomAnna

Bröllop i Karlskrona 2012, någon mer?

Finns det någon mer som planerar bröllop i Karlskrona under nästa år som vill fljas åt och dela med sig av tips, tankar och ideér?

• Svar på tråden Bröllop i Karlskrona 2012, någon mer?
  • BlomAnna

optikerGlaas: Trevligt! Vad kostar det att hyra Galljons hallen? Solist kan jag nog tipsa om. http://www.brollopodop.dinstudio.se/ Jag har kontaktat henne och hon verkar jätte trevlig. Hon har med sig en pianist och tar 2500 för att sjunga två låtar + milersättning på 30kr men hon utgår från olofström så det blir inte så farligt

• S och F
    optikerGlaas skrev 2011-08-22 16:53:42 följande:
    Hej, hej!

Här har ni ytterligare en Karlskronabrud 2012.

I maj nästa år ståndar bröllop för mig (och lite för min blivande make  ).

Cermonin (borgerligt bröllop) kommer hållas i galjons-hallen på Marinmuseet (gött att vara innomhus och slippa oroa sig för vädret), sedan transporteras gästerna med skärgårdsbåt ut till Dragsö där vi hyrt segelsällskapets villa till festen. Fördel med KSS är att det ej krävs serveringstillstånd samt att festen kan hålla på hur länge som helst  
    Vi hyr runda bord och stolsöverdrag av Lejion event, catering/serveringspersonal/bartender ifrån Matkonsult. Har som tur är en svärmor som är duktig med dekorationer/blommor. 
    Cupcakes och små-godis buffé istället för tårta, funderar seriöst på att ha hemkörningspizza som nattamat iställer för nån tråkig korv-mä-brö, och sist avsluta spektaklet med ett fyrverkeri innan vi drar oss tillbaka till hotell Siesta.
    Budgeten ligger på max 100 000:- för ca 65st gäster.

Några delar saknas fortfarande i planeringen, bla ett röjjigt band att ha på festen efter middagen. Alla tips emottages tacksamt!!! (Har kollat lite på Pär-Olaz Rocktrio och Tailfeathers).
    Är även på jakt efter en solist (gärna med pianokunskaper) som vill sjunga ett par låtar vid cermonin.
    Pliiiz let me know om ni känner nån som har en kompis som har en syster som är gift med nån som kan sjunga...typ  

Andra värdefulla tips och "aha-upplevelser" vid bröllopsplanerande är såklart oxå välkomna.
    Grattis till bröllopet!!!
    Får man vara så fräck och fråga vad ni betalar för att hyra lokalen på Dragsö? Jag leter just nu lite lokal men eftersom jag inte är "infödd" så är det lite svårare.. =)
  • BlomAnna
    S och F skrev 2011-08-22 16:34:07 följande:
    Haha, inte töntligt alls.. Typ så jag känner också. Kollade lite på det där "Fyra Bröllop" som gick på 4:an i våras och då konstaterade jag flera ggr att det såg skittöntligt ut när bruden och brudgummen själva var tvungna att gå o hämta sin mat.. SAMTIDIGT kan jag känna att jag inte har lust att lägga ut den mellanskillanden ekonomiskt, dessa val.. =)

Vi har som sagt inte heller bokat, känns så himla tidigt. Dessutom tycker min kille att jag är knäpp, han menar typ att man kan börja planera en månad innan. Fördelen med det är dock att jag än så länge får bestämma ganska mkt själv.. =) Tror att jag ska ta och lura ut honom på kyrk-sightseeing ikv, så han tror att han får bestämma någonting i alla fall.. =)

Missade deta inlägg

Jag tittade också på 4 bröllop och tänkte samma sak Vi var på ett bröllop för ett par helger sen och de hade buffé och jag kan säga att jag tänkte inte ens på att brudparet tog mat. Så frågan är om det är värt pengarna att ha tallriksservering eller inte... Förmodligen finns det roligare saker att lägga mellanskillnaden på

• S och F
    BlomAnna skrev 2011-08-23 09:25:22 följande:

Missade deta inlägg

Jag tittade också på 4 bröllop och tänkte samma sak Vi var på ett bröllop för ett par helger sen och de hade buffé och jag kan säga att jag tänkte inte ens på att brudparet tog mat. Så frågan är om det är värt pengarna att ha tallriksservering eller inte... Förmodligen finns det roligare saker att lägga mellanskillnaden på

Absolut.. O lite egoistisk som man är så vill jag nog hellre lägga dom pengarna på saker som "finns kvar" efter bröllopet, tex ring och fotograf.
    Kommer ni ha ett stort eller ett litet bröllop? Ju fler gäster festo rörigare blir det väl antagligen med buffe kan jag tänka mig.
    Längtar tills man kan sätta igång med planeringen på lite mer allvar.. ;)
  • BlomAnna
    S och F skrev 2011-08-23 09:41:32 följande:
    Absolut.. O lite egoistisk som man är så vill jag nog hellre lägga dom pengarna på saker som "finns kvar" efter bröllopet, tex ring och fotograf.
    Kommer ni ha ett stort eller ett litet bröllop? Ju fler gäster festo rörigare blir det väl antagligen med buffe kan jag tänka mig.
    Längtar tills man kan sätta igång med planeringen på lite mer allvar.. ;)

Precis min tanke Ringen är absolut viktigast och den tänker jag inte kompromissa med för det är den som alltid kommer vara kvar!

Vi kommer nog bjuda ca 80 gäster men vet att många kommer tacka ner pga att det är långt att åka så jag skulle tro att det blir ca 60 gäster. Hur många kommer ni bli?

Kan tillägga att på bröllopet jag nämnde tidigare var det 175 gäster och det var inte alls rörigt med buffé. De hade två bord där man kunde gå från båda sidor och så släppte de dit två bord i taget typ. Gick förvånansvärt smidigt.

• Lilique
    S och F skrev 2011-08-23 09:41:32 följande:
    Vi ska vara ungefär 65 personer, men jag har varit på mycket större bröllop med buffé utan att det blev minsta rörigt. Bara buffén är placerad på ett välplanerat sätt, så att man kommer åt från båda sidor exempelvis (som BlomAnna sa) och gärna att ex. Toastmaster eller värdparet säger i vilken ordningen borden kan gå, så blir det organiserat och bra!
  • optikerGlaas

Galjonshallen - Marinmuseet: "Vi hyr ut lokalen under en timmes tid (och då är det alltså inga andra museibesökare i lokalen än ni som hyr den) så 15.00-16.00 går jättebra. Det kostar 4.500kr. Kostnaden inkluderar stolar och dessa iordningsställer vi så att lokalen är klar till er kl 15.00."

KSS Dragsö - 6900:- Detta inkluderar städning och lån av stolar, bord, kök, porslin, projektor-duk.

• S och F
    Lilique skrev 2011-08-23 10:18:50 följande:
    Vi ska vara ungefär 65 personer, men jag har varit på mycket större bröllop med buffé utan att det blev minsta rörigt. Bara buffén är placerad på ett välplanerat sätt, så att man kommer åt från båda sidor exempelvis (som BlomAnna sa) och gärna att ex. Toastmaster eller värdparet säger i vilken ordningen borden kan gå, så blir det organiserat och bra!
    Ja, jag borde kanske lita på er och faktiskt överväga buffé. För matens skull så bryr jag mig inte, kan vara minst lika fin mat på en buffé.
    optikerGlaas skrev 2011-08-23 12:05:49 följande:
    Galjonshallen - Marinmuseet: "Vi hyr ut lokalen under en timmes tid (och då är det alltså inga andra museibesökare i lokalen än ni som hyr den) så 15.00-16.00 går jättebra. Det kostar 4.500kr. Kostnaden inkluderar stolar och dessa iordningsställer vi så att lokalen är klar till er kl 15.00."

KSS Dragsö - 6900:- Detta inkluderar städning och lån av stolar, bord, kök, porslin, projektor-duk.
    Tack så hemskt mkt! Tyckte dock att det lät dyrt att hyra på Dragsö, men visst man får ju låna allt där o så så det kanske jämnar ut sig i slutändan. Vi har funderat lite på Bubbetorp, där skulle det kosta 4500 en helg men kosta extra med porslin och sånt. Dessutom vet jag inte där hur det funkar med medtag av mat/dryck.. Vi får väl ta en sightseeing o kolla läget lite.. =)
  • BlomAnna

Efter vårt buffé pratande är vi (läs jag) nu lite inne på att kanske ha grillbuffé med en kock som står och grillar...Vi vill ha en avslppnad och lätt stämmning så jag tror det skulle kunna vara nåt.
    Har mailat KB catering för att få ett kostnadsförslag.

Fick också ett mail ang PRO gården på Aspö och vi kommer inte kunna vara där då man max kan vara 47 och vi troligen blir ca 60...Känns lite trist men jag tror nog folketshus kan bli bra också. Är det någon av er som varit i folkets  hus på Aspö?

• S och F
    BlomAnna skrev 2011-08-23 21:04:14 följande:

Efter vårt buffé pratande är vi (läs jag) nu lite inne på att kanske ha grillbuffé med en kock som står och grillar...Vi vill ha en avslppnad och lätt stämmning så jag tror det skulle kunna vara nåt.
    Har mailat KB catering för att få ett kostnadsförslag.

Fick också ett mail ang PRO gården på Aspö och vi kommer inte kunna vara där då man max kan vara 47 och vi troligen blir ca 60...Känns lite trist men jag tror nog folketshus kan bli bra också. Är det någon av er som varit i folkets  hus på Aspö?

Haha, helomvändning minsann.. =) Tror att det kan bli kanonbra!
    Har inte varit på Folkets Hus där, men skulle inte tro att det är så himla stor skillnad, och man kan ju dekorera alla lokaler jättefint så jag tror absolut inte det spelar någon större roll.

En annan fråga: Kan man färga om typ "sidentyg" tror ni? Hittade världens sötaste lilla kuvertväska på rean, med blommor på. Blev hel-kär! Tyvärr är den ljust ljust rosa, helst skulle jag vilja ha den lila som är en av "våra" färger och ha den på bröllopet (annars använder jag väl den som partyväska). Men vet ni om det funkar?
Svar på tråden Bröllop i Karlskrona 2012, någon mer?