Stefanny skrev 2011-10-25 20:28:42 följande:
Ja man får nästan ringa och kolla med någon som vet.
Jag oroar mig lite över namnbytet också, tänk om det ändras i datorsystem och sånt och gör att våra pass inte stämmer in på hemresan?
du behöver inte på minsta sätt oroa dig för namnbytet. när du skickar in hindersprövninven så skickar du in ansökan för namnbyte samtidigt, mina papper är redan klara - det tog mindre än en vecka (en sk "wedding license" har då utfärdats) Sedan åker ni iväg till vegas och gifter er i godan ro. Prällen i kapellet skriver under er wedding license. Men legalt är ni inte gifta (eller namnbytta) i sverige förrän ni har kommit hem, skickat in wedding license och detta har tröstat igenom skatteverkets system. Först DÅ uppdateras registrena enligt din ansökan och du blir namnbytt. Detta kan enligt rykten ta ganska lång tid dessutom.
Namnbytet sker i samband med vigseln och eftersom de i sverige inte vet när vigseln ägde rum förrän efter ni har kommit hem så är det helt lugnt att använda ditt vanliga pass osv. inga system i något land känner till detta förrän lappen är inskickad. Du kan inte beställa nytt pass förrän du har fått bekräftelsen från skatteverket att du numera är gift och att du har ett nytt efternamn, och detta kan som sagt ta tid.
ingen anledning till oro med andra ord!
Hoppas att det blev klarare