• KakanMackan

Någon mer som blir fru den 11 aug 2012?

Hallå! 
    Vore kul att följas åt Glad
    Kram Karin

• Svar på tråden Någon mer som blir fru den 11 aug 2012?
  • Millan1984
    Odium skrev 2012-02-06 20:38:17 följande:
    Vii har satt OSA den 11 april. Så har vi 4 månader på oss att lugnt gå igenom allt.
    Jag VET att det finns folk som antar att de inte behöver svara via mail (som vi angivit på inbjudan) för att det är "självklart" att de kommer. Men det funkar inte.. Vi måste ju ha exakt antal och huruvuida de vill äta kött eller fisk osv.. stör mig lite..
    Det blir liksom 450kr/pers om någon anser att "jag kan svara hafsigt och slafsigt muntligt" och sedan beklagar de så heeemskt mycket om de inte kan komma.

Så hoppas vi också att våra gäster kommer att förstå, man OSAr både om man kan eller inte kan komma, ser inte fram emot att behöva ringa runt en massa bara för att folk kanske tar för givet att det är ett ja från deras sida....

Vad kommer ni att bjuda på?? vi kommer att ha väldigt varierande och tack vare att vi är nära bekanta med hon som fixar maten landar det på 250 kr/ person

• Odium

Ja jag hoppas folk förstår.. jag tror inte att de förstår riktigt hur mycket man behöver planera för att allt ska klaffa..
    Jag kommer skicka ut ett mail till de som inte svarat veckan innan med något lätt meddelande, ungefär "Hejhej! Nu är det en vecka kvar innan vi behöver era svar på bröllopsinbjudan" eller något. Ska klura på hur man skriver det lättsamt utan att det känns som att man tjatar.

Vi har en trerätters middag.
    Förrätt:
    Finhackat rökt renkött på toast med "krämig sallad" (Vad det nu är)
    Huvudrätt:
    Kött blir, Kravmärkt oxfilé med skogssvamspssås och valfri potatis (klyft, gratäng, kulpotatis osv) Men vi väljer nog ett alternativ som gäller alla.
    Fisk - Rödingfilé med dillcreme fraische och citron, valfri potatis.
    Efterrätt blir tårta.
    Den har vi inte klurat så mycket på mer än att det åtminstone ska vara hallon och choklad och hur den ska se ut =)

Dricka kommer vi bjuda på vid middagen. Sammanlagda priset för en person blir ca 450kr, vi tar ett kuvertpris på 300.

• Odium
    Millan1984 skrev 2012-02-06 21:09:31 följande:

Så hoppas vi också att våra gäster kommer att förstå, man OSAr både om man kan eller inte kan komma, ser inte fram emot att behöva ringa runt en massa bara för att folk kanske tar för givet att det är ett ja från deras sida....

Vad kommer ni att bjuda på?? vi kommer att ha väldigt varierande och tack vare att vi är nära bekanta med hon som fixar maten landar det på 250 kr/ person

Vad kommer ni ha?
    O vad har du beräknat på dricka- fronten? Per person menar jag då.
  • Millan1984

Det här har vi pratat om varmrökt lax från skåne skagensås klar potatissallad marinerad kycklingfile fläskfile med röd pesto kantarellpaj skaldjurspaj grönsallad fruktfat brietårta med nötter små ostar med vindruvor + kex pastasallad mörkt bröd kalljästa bullar smör veg kyckling ja det är buffe'n

• Millan1984

Oj vad texten blev tokig,skrev från mobilen...

• ThereseW

Hej hej vi ska också gifta oss en 11/8. Men jag måste erkänna att jag känner mig lite stressad när jag läser om hur mycket ni har planerat. Reddan för ett år sedan!
     Min kära (blivande) man friade till mig på nyårsdagen (i år) och bestämde då att i augusti ska det ske :)
    Så vi har inte bokat någonting ännu....
    Ska förhoppningsvis spika vilket ort vigsel och fest ska ske nu till hegen då vi ska kolla på lokal. Men vi är nog snart i kapp :)

• Rosi

Vi satt OSA den 1/6. Vet redan att nästan alla kommer komma ändå. =) Men man vet ju inte riktigt hur många i samma familj som tänkt komma.

Maten har vi med börjat planera. =)

Rotfruktsgratäng
    Senapsmarinerad kylkling
    Kött
    Jordgubbsallad (med tomater, avokado, charlottenlök, ruccola och jordgubbar)
    Potatissallad (italensk)
    Pastasallad (italensk)
    smör och bröd 
    sill

Sen kommer det nog mera till. Vi kommer även ha vickning på kvällen/natten då blir det kokt korv med bröd. =)

Vi kommer ta ut en kostnad på 100kr för att få öppen bar det kommer vi att göra inna middagen. Sen kommer stark sprit kosta 4:a 20kr 6;a 30kr.
    Avec till tårtan kommer vi att bjuda på.

• Odium
    Millan1984 skrev 2012-02-06 21:47:58 följande:
    Det här har vi pratat om varmrökt lax från skåne skagensås klar potatissallad marinerad kycklingfile fläskfile med röd pesto kantarellpaj skaldjurspaj grönsallad fruktfat brietårta med nötter små ostar med vindruvor + kex pastasallad mörkt bröd kalljästa bullar smör veg kyckling ja det är buffe'n
    Låter bra det =)
    Vi tänkte först på buffé som man lagar själv, men då skulle vi behöva städa köket och en massa andra extrakostnader, så det skulle inte vara värt det.
    Skönare att kunna släppa det och bara kunna njuta av dagen=) Slippa jobba alls.
    Sen är jag ganska dålig på att beräkna hur mycket av varje som skulle behövas.. så vi skulle nog laga alldeles för mycket eller för lite.

Det problemet har jag med alkoholen.. vad ska man beräka per person?
    Vi kommer bara ha öl, vin och cider. Avec till kaffet. Men ingen starksprit i övrigt.
  • LitenSandra

Jag har hittat det här http://www.tasteline.com/menyer/buffe/Sa-mycket-vin-gar-at-pa-festen/
    har även hittat liknande mallar i olika trådar här på BT. Så det tänker vi gå efter. Vi kommer att ha fri bar, men end. öl, vin, cider och Avec till kaffet. Inga drinkar eller starksprit. Funderar ev. på någon Bål som vi kan göra både med alkohol och alkoholfri. Kommer såklart att ha vanlig läsk också. Hoppas att länken hjälper något.  

• Millan1984
    Odium skrev 2012-02-07 09:18:13 följande:
    Låter bra det =)
    Vi tänkte först på buffé som man lagar själv, men då skulle vi behöva städa köket och en massa andra extrakostnader, så det skulle inte vara värt det.
    Skönare att kunna släppa det och bara kunna njuta av dagen=) Slippa jobba alls.
    Sen är jag ganska dålig på att beräkna hur mycket av varje som skulle behövas.. så vi skulle nog laga alldeles för mycket eller för lite.

Det problemet har jag med alkoholen.. vad ska man beräka per person?
    Vi kommer bara ha öl, vin och cider. Avec till kaffet. Men ingen starksprit i övrigt.

Vi har ju tur som får hjälp med maten, så det värsta köksstädandet slipper vi, men vi tänker dock be våra familjer att hjälpa till, då kan man ju i sin tur bjuda på resterna från gårdagen innan man drar igång med städandet.

Vi ska heller inte ha sprit. Tycker det räcker med allt det andra, och vi vill ju inte ha en fyllefest eftersom dom lär ju dricka av allt.

Nu vet jag ju inte om du ska ha buffé eller om ni väljer 3 rätters, (vi ska ha buffé utan förrätt eftersom det kommer bjudas på väldigt mycket).

men här är ett förslag:

förrätt: 1 glas/ person
    huvudrätt: 2 glas/ person
    efterrätt: 1 glas/person
    tårta: 1 glas/ person, glöm dock inte att ha mycket kaffe, då folk säkert vill ta en påtår eller två.

Festens åtgång har vi inte riktigt kommit i underfund med, måste först bestämma alla sorter. Vi kommer dock köpa 33 cl öl.

Vad tycker ni är rimliga priser för alkoholen på kvällen? tycker ni 20 kr för en öl är för dyrt eller lagomt?

Svar på tråden Någon mer som blir fru den 11 aug 2012?