• Heloise

Vad ska ni äta idag?

Startar en ny vad-ska-ni-äta-idag/kväll-tråd. Alla behöver vi någon gång ny middagsinspiration!

• Svar på tråden Vad ska ni äta idag?
  • Kattpoet

Kyckling med dill och potatis..  meh.. tråkigt men måste äta det för magen skull.

Imorgon blir nog lyxfalukorv ... fast jag vet inte eftersom  det inte jag som lagar maten. 

• Aniara4

Jag hivade in en kyckling i ugnen för en stund sedan, efter att ha geggat in den med en blandning av olja, limejuice, lök, vitlök, chili och lite tomatpuré. Och gojset är alltså ingeggat under skinnet. Det är ett av mina favoritsätt att tillaga hel kyckling eller delar med skinn på. Är vanligtvis inget fan av att äta skinn, men när det är kryddat och sprödbakat är det faktiskt galet gott!

• tweety

Hejsan!

Trevlig tråd, alltid tänker man samma sak vad ska vi äta ikväll. hade förut matlista och då var det inget problem med vad man skulle laga. Nu handlar vi efter reklambladen vad som är billigt varje vecka så då blir det i gen vad ska vi äta, hihihihi.

I dag blev det en sväng till Ikea för att börja inhandla lite knoppalakan, och extra gästkuddar. Så då blev det varsin köttbukke tallrik kan inte påstå att det är dyrt med 38 kr för två personer och en kopp kaffe efter maten.

• izredam
    tweety skrev 2011-08-02 20:31:52 följande:
    Hejsan!

Trevlig tråd, alltid tänker man samma sak vad ska vi äta ikväll. hade förut matlista och då var det inget problem med vad man skulle laga. Nu handlar vi efter reklambladen vad som är billigt varje vecka så då blir det i gen vad ska vi äta, hihihihi.

I dag blev det en sväng till Ikea för att börja inhandla lite knoppalakan, och extra gästkuddar. Så då blev det varsin köttbukke tallrik kan inte påstå att det är dyrt med 38 kr för två personer och en kopp kaffe efter maten.

IKEA är super om man är student och har IKEA i stan i alla fall :D Vi åt trerätters på IKEA för 118kr för två personer för ett tag sen - då kan det vara värt att gå ut och äta faktiskt :D
  • tweety
    izredam skrev 2011-08-02 20:34:16 följande:
    IKEA är super om man är student och har IKEA i stan i alla fall :D Vi åt trerätters på IKEA för 118kr för två personer för ett tag sen - då kan det vara värt att gå ut och äta faktiskt :D
    Hej!

håller helt med är inte bortskämd med att ha ikea sedan tidigare nära, då var det en hel dag som gick åt och planering när ska man åka di osv. Nu när jag bor i Gbg så kom vi på idag att vi kanske skulle ta en sväng dit när vi ändå ska åka och handla, och då kunde vi ju gå på bauhaus och media markt samtidigt.
  • Heloise

Tacogratäng!

Jag har modifierat ett recept på en mexikansk tacopaj, och det är sanslöst gott

för 4p
    2 kycklingfiléer, skurna i kuber 1x1cm
    1 stor gul lök, hackad.
    150gr champinjoner, hackade
    2 dl creme fraiche ( mager mellan eller fet beroende på tycke och smak)
    200gr philadelphia ost ( eller den magra om man vill det)
    1 burk chunky salsa( mild, medium, hot beroende på vad man gillar)
    1 msk hackad jalapeno( skippar jag om jag har hot salsa)
     en rågad näve riven ost
    ett pkt stora tortillabröd.

Stek kycklingen, löken och champinjonerna, när det är brynt och genomstekt, häll på salsa och cremem fraiche  ev jalapeno. rör runt och avsluta med philly osten.
    Gör som en lasagne men med tortillabröd och fyllning, avsluta med ost på toppen. ca 15 min i 225grader.
    Jag serverar med en stor sallad, salsa och gräddfil

Jag tål verkligen inte Gordon
    Förut var det bara att jajg inte gillade hans sätt ( han kanske lagar mat som en gud, vet ej för jag har aldrig ätit något lagat av honom, recepten är det dock inget fel på).
    Men i julas väcktes ett starkt ogillande. Det läckte ut att han haft en eller flera affärer( vilket jag skiter i) men sen så har han ett matlagningsprogram med sina barn som sänds runt jul. Usch det kände bara som att han utnyttjade sina barn för att köpa tillbaka lite kred
     Nu behöver det ju inte alls vara så, men det upplevdes verkligen så.

Sen känner inte jag Gordon Ramsey och han kanske är världens bästa kille men det hjälps inte. Jag kollar inte på några program han håller i. Inte för att det gör honom nått han har nog fans så det räcker

• izredam

Jag försöker bestämma mig för vad vi ska äta till middag idag.. Hjälp?

Alternativ 1: Lasagne (inte så sugen på att laga det idag - köttfärsås, bechamel, ugnen... Det är så himla fint väder ju, inte sugen på ett par timmar i köket..)
    Alternativ 2: Kycklingfilé med sataysås. Jag har aldrig gjort satay själv förut men blev sugen på att prova härromdagen

Välj åt mig!

• Chicita
    izredam skrev 2011-08-03 13:29:29 följande:
    Jag försöker bestämma mig för vad vi ska äta till middag idag.. Hjälp?

Alternativ 1: Lasagne (inte så sugen på att laga det idag - köttfärsås, bechamel, ugnen... Det är så himla fint väder ju, inte sugen på ett par timmar i köket..)
    Alternativ 2: Kycklingfilé med sataysås. Jag har aldrig gjort satay själv förut men blev sugen på att prova härromdagen

Välj åt mig!
    Prova alternativ 2...
    Det är alltid kul att testa något nytt Glad
  • izredam

Jag har falukorv och bacon som jag måste använda snart (helst idag), tror ni att det funkar att ha i lite bacon i korv stroganoff?

• Rosi

Här blev det makaroner och bacon.. går alltid hem!! =)

Svar på tråden Vad ska ni äta idag?