• Heloise

Vad ska ni äta idag?

Startar en ny vad-ska-ni-äta-idag/kväll-tråd. Alla behöver vi någon gång ny middagsinspiration!

• Svar på tråden Vad ska ni äta idag?
  • augusti2012

har fläskfile i kylen som jag har marinerat. Blir nog en god sallad till och klyftpotatis. Får passa på att grilla nu när man inte behöver ha overall på sig när man fixar maten ;)

• Trivia

Idag blir det köttfärslimpa. Fick ett helt fantastiskt gott recept av en tjej på ett annat forum som dessutom är superenkelt.
    Så jag delar med mig av det här för det här måste ni bara prova. Perfekt om man är stressad eller småbarnsförälder.
    400-500g köttfärs
    1påse fransk löksoppa
    3dl gräddfil
    3dl grädde (går bra med matlagnings eller mellan om man hellre vill det)

blanda köttfärs, "soppulvret" och gräddfilen. Ner med det i en ugnssäker form. Grädda 20min på 200grader.
    Blanda grädden med lite soja eller ha den naturell om du vill. På med det på limpan och in i ugnen igen i 15min.
    Färdigt!
    Idag hade jag i en pressad vitlöksklyfta också. Får se hur det blir.

• förlovadflicka
    Trivia skrev 2011-08-11 18:19:40 följande:
    Idag blir det köttfärslimpa. Fick ett helt fantastiskt gott recept av en tjej på ett annat forum som dessutom är superenkelt.
    Så jag delar med mig av det här för det här måste ni bara prova. Perfekt om man är stressad eller småbarnsförälder.
    400-500g köttfärs
    1påse fransk löksoppa
    3dl gräddfil
    3dl grädde (går bra med matlagnings eller mellan om man hellre vill det)

blanda köttfärs, "soppulvret" och gräddfilen. Ner med det i en ugnssäker form. Grädda 20min på 200grader.
    Blanda grädden med lite soja eller ha den naturell om du vill. På med det på limpan och in i ugnen igen i 15min.
    Färdigt!
    Idag hade jag i en pressad vitlöksklyfta också. Får se hur det blir.
    Det ska jag testa någon gång, det låter spännande med soppan, hehe :)
  • SannaoAndreas

Citron kyckling gryta (fast med quorn i stället) med ris...

• Emelie 87

Nu blir det tacos!

En man, två barn, oändligt med kärlek
  • Kattpoet

Jag just lärt min make glädjen med grillkorv och potatisklyftor,  själv har inte kunnat ätit något mer än blå bärsoppa

• izredam

Jag mår illa och m2b jobbar ikväll (igen, sista dagen på sommarjobbet för honom imorgon - thank God!), men han kommer vilja ha mat när han kommer hem ikväll (vilket visserligen är rätt tidigt, troligtvis tillochmed innan 22) och jag måste väl äta något i alla fall... Bleh. Förslag någon?

• izredam
    Kattpoet skrev 2011-08-12 19:29:57 följande:
    Vad har du hemma?
    Jag har rätt mycket hemma, falukorv, lax, köttfärs och kyckling i proteinväg... Helst skulle jag vilja ha kall honungsmelon tror jag. Det vore gott. Men det har jag inte hemma.. Nej, det får bli en promenad till ICA..
  • Kattpoet

Funkar något av detta  

http://www.arla.se/default____17653.aspx?recipeid=15747

http://svt.se/2.108612/1.1494402/kycklingpaj_med_fetaost_och_spenat

Sedan finns ju Bobotie, jag fick detta recept av en sydafrikan och rätten är ju därifrån

"Bobotie" 
    Ingredients
    The name comes from the Indonesian word 'Bobotok'. It is a light textured curry flavored meat loaf smothered in a golden savory egg topping. This recipe serves 6 generous portions. We suggest you serve it with a large salad.
    Ingredients
    2 slices stale white bread (remove the crusts)
    30ml cooking oil
    1 onion, thinly sliced
    2,5ml ground cloves
    5ml crushed garlic
    3ml salt
    10 ml curry powder
    5 ml turmeric
    500g beef mince
    2 eggs
    30ml hot water
    20ml lemon juice
    25ml sugar
    Topping
    1 egg (lightly beaten)
    150ml milk ( I use youghurt)
    bay or lemon leaves for garnishing
    Method

Preheat oven to 160ºC. Soak bread in water for 10 minutes, squeeze out excess water and crumble. In a large frying pan, heat oil and braise onion until golden (about 7 minutes). Add the ground cloves, garlic, salt, curry powder and turmeric and simmer for 5 minutes. Break the 2 eggs into a large bowl and beat lightly. Mix in the mince. Add the onion mixture from the frying pan to the mince as well as the hot water, lemon juice, crumbled bread and sugar, and mix to combine well. Spoon the mixture into a well greased oven proof dish and bake for 40 minutes or until golden brown. Remove from the oven.Topping: Combine the egg and beat well. Pour over the bobotie. Arrange bay leaves or lemon leaves as garnish. Return to oven and bake at 180ºC for 5-10 minutes, or until topping is set. Edwina had the following to add to this recipe:I also have a suggestion that you can add to the bobotie recipe if you would like to. With regards to the topping, I was always told by my "ouma" that the thicker the topping mixture the better. So instead of milk mixed with eggs, I mix buttermilk and/or yogurt with eggs. 
    Traditionally this is served with yellow rice

South African Yellow Rice 
    Ingredients1 cup long grain white rice
    1/2 teaspoon salt1
    1/2 teaspoons ground turmeric
    3 tablespoons white sugar
    1/2 teaspoon ground cinnamon
    1/2 cup black raisins
    1 tablespoon butter
    2 1/2 cups water
    Directions1.In a saucepan, combine the rice, salt, turmeric, sugar, cinnamon, raisins, butter and water. Bring to a boil uncovered. When it comes to a boil, reduce the heat to low, cover and let it simmer for 20 to 30 minutes, or until rice is fluffy and water has been absorbed. Remove from the heat and fluff with a fork. Keep warm until serving time.

Svar på tråden Vad ska ni äta idag?