• Lilique

2012-06-30? I need you!

Här sitter jag i ett hav av bröllopsmagasin, med kramp i fingrarna efter att ha surfat på otaliga bröllopssidor och nertyngd av en gigantisk samling mappar med inspirationsbilder.

Jag har en inte allt för engagerad M2B, men det gör inget för han är söt ändå. Lite åsikter har jag iallafall kunnat mjölka ur honom, men då typ: "Men snäääälla, säg iallafall en färg du gillar?" "Röd". (Och så spikades färgtemat)

Trodde att min egotrippade lilla tärna var eld och lågor över att få hjälpa till med planeringen, men faktum är att hon bara bryr sig om att få stå där framme och se vacker ut och på alla mina problem svarar hon "Äh, det löser sig", helt oberoende av vilket ämne vi pratar om. Har dock ingen att byta ut henne mot, så hon får stå där och se vacker ut och säga att allt löser sig. 

Jag behöver dig nu! En brud med samma dag att se fram emot. Någon att bolla idéer med, inspirera/s av och  skratta, gråta, klaga och fira med när vi överkommer våra många hinder på väg till altaret i ungefär samma fas. Du behöver helst inte vara mångmiljonär, för då känns det nog som om jag gifter mig i en skolåda. En begagnad och tomatfläckad sådan som legat utanför Lidl ett par veckor. Och så kan vi ju inte ha det.

Jag är inte så farlig och inte bits jag heller. Mina största brister är att jag förväntar mig perfektion av mig själv, att jag har dålig humor och att jag inte anser att soppa är middagsmat. Förmodligen överkomligt.

Finns du? (:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-09 09:43
    ~ En lista över oss vackra brudar ~

123ost:
    30/6 2012 - Luleå - Övertorneå - Vitt, silver och rosa - ca 35 000 kr

Liley:
    30/6 2012 - Stockholm - Östermalm (alt. 7/7 Nice, Frankrike) - ej bestämt - ca 35 000 kr

aniara:
    30/6 2012 - Stockholm - Omberg - troligtvis inget färgtema - 100 000 kr

MsChevy:
    28/7 2012 - Köping - Alvastra/Ödeshög - 50-tal/rockabillytema - 50 000 kr

Äntligen blivande:
    30/6 2012 - Sävsjö-Norra Ljunga- Vitt, silver salviagrönt- ca 35-40 000 kr

Rebekka 2012:
    30/6 2012 - Malmö - Heleneholm slott - Lila/vitt/grönt - 75-100 000 kr

imdelicate:
    30/6 2012 - Dublin - Uppsala - Morklila och nagon mer farg - 150 000 kr

annapanna88:
    30/6 2012 - Växjö - Sikhall(Vänersborg) - Vitt/ljusgrönt/guld - 35-40 000 kr

Hardaei:
    11/8 2012 - Sundsvall- Odd Fellow- Rött/grönt/vitt samt lite Guld- 100 000-150 000 kr

souna616:
    30/6 2012 - Stockholm - Hågelbyhus -Gul, tangerine, vitt samt lite grön - 60 000 kr

Styrka:
    7/7 2012 - Hisingen, Göteborg - Vitt & silver - ca 40 000 kr

Lilique:
    30/6 2012 - Karlskrona - Rött, vitt & silver/svart - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-16 08:05
    AnnaKari
    30/6 2012 - Öregrund - Olivgrönt, gammelrosa, brunt - 50 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 10:04
    karrott:
    30/6 2012 - Stockholm - Sollentuna - Mörklila, silver, vitt - 100 000 kr

Allmylove:
    30/6 2012 - Malmö - Svart, vitt & cerise - Rockigt & otraditionellt - ca 60-80 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 20:10
    lillzan:
    22/6 2012 - Eskilstuna - Eskilstuna stadshus - lila, vitt och grönt - 65 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 10:32
    lamickis
    30/6 2012 - Stockholm - Österhaninge k:a - Rosa, vitt & grått - ca 50 000 kr

sagoprinsessa
    30/6 2012 - Örebro - Eskilstuna, Öja k:a - Sagotema - 75 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-21 07:49
    Hairspraymaniac
    30/6 2012 - Hjo - Norra Fågelås k:a - Rött & vitt - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 11:10
    sandraochdaniel
    30/6 2012 - Västerås - Barbarö k:a - Lila & äppelgrönt - ca 75-80 000 kr

• Svar på tråden 2012-06-30? I need you!
  • Nikkita
    Lilique skrev 2012-01-27 09:42:01 följande:
    Här är mina albino-händer!
    Tycker inte att någon av bilderna ens kommer i närheten av att göra ringen rättvisa, men så går det när man försöker ta bild med mobilkameran. Får ta bättre bilder sen med den riktiga kameran (så fort jag lyckats lokalisera batteriet hehe).
    Åh va fina ringar!!! GRATTIS till ett bra köp :) Passar jätte bra ihop. Hoppas att mannens är lika fin, skönt att de inte slarvat bort den!
  • Lilique

Alltså... jag känner mig som världens gnälltant som kommer in hit och måste klaga över saker hela tiden, men sanningen är den att ni tjejer är de enda jag har att berätta såna här saker för, min sambo tycker mest att jag överdriver.

Pratade med min tärna idag på MSN. Vi har bestämt flera lördagar i rad att vi ska träffas för att prova kläder inför bröllopet. (short update: hennes kille är min sambos bror och även vår marskalk). Men inför varje lördag har jag bara fått ett meddelande om att deras träningstider för fotboll visst inte matchar med våra planer. Jag sa till henne att jag förstår att träningen är viktig för dom, det gör jag verkligen, men att jag blir lite stött över att alltid behöva stressa och flytta runt alla våra bröllopsplaner för att de ska passa in runt deras fotbollsträningar. Jag bad henne även att kolla upp en lördag när det skulle passa "minst superdåligt" att missa en träning. EN träning. Detta är trots allt den viktigaste dagen i min och min blivandes liv som vi planerar just nu. En enda träning på ett helt år borde vara något man kan "offra" tycker jag, även om det kanske är att begära mycket.

Hennes svar var att jag inte alls förstod hur viktig träningen var och att jag isåfall lika gärna kunde ta ledigt från mitt jobb en dag för att hitta deras kläder. Jag har inga dagar att plocka ut...

Skickade ett väldigt långt sms till marskalken (kan inte ringa och störa idag) där jag försökte förklara hur jag kände om  allt vårt tidspusslande. Han har dock inte svarat ännu.

Om de inte kan missa en enda träning så tycker väl jag att det minsta man kan begära är att de kommer på en annan lösning på problemet. Alternativt att hon slutar begära så mycket av mig. Jag spenderar väldigt mycket tid med att hjälpa henne med allt möjligt hon behöver. Typ, skolhjälp och gud vet vad. Men hon anser inte att det är samma sak att jag offrar min arbetstid (ja, faktiskt) eller mina helger till att göra saker för henne trots andra uppgifter som måste göras. Att springa runt och sparka boll är viktigare.

Jag ser fram emot den dagen då hon ska  försöka jonglera jobb, liv, räkningar och förpliktelser. Ska banne mig poppa popcorn till ALLA som vill ha. Hade det inte varit för att vi skulle göra ALLT för hennes kille/älsklingens fantastiska toffelhjälte till bror så hade hon fått en snigel på ögat för länge sedan...

Okej, nu svär jag högtidligt att försöka vara myyyycket mer positiv och inte bara klaga i den här stackars tråden!!

• chabar
    Lilique skrev 2012-01-27 14:57:39 följande:
    Alltså... jag känner mig som världens gnälltant som kommer in hit och måste klaga över saker hela tiden, men sanningen är den att ni tjejer är de enda jag har att berätta såna här saker för, min sambo tycker mest att jag överdriver.
    Hahaha! Snigel i ögat! Underbart.
    Tänkte bara poängtera att det faktiskt är helt okej för mig att gnälla lite mellan varven, vad har vi dessa trådar för annars? Man måste ju få ett sammanbrott och kräkas lite över allt för att orka ta tag i saken.

Jag och min tärna hade lite bröllopsplanerande häromdagen, allt gick finfint. Men när vi började prata om barn så vart det lite sämre stämning, jag och M2B planerar väl löst att börja försöka nångång efter bröllopet och att jag får ett jobb. Det föll visst inte i så god jord hos tärnan, som tycker att det är helt obegripligt att man vill ha barn öht.

Men det var mer en parantes, eftersom hon varit en bra tärna och hjälpt till med planering på ett fint sätt.
    Men det är nånting med bröllop som tycks väcka mycket känslor (pos och neg.) -- hos omgivningen. Känner ni igen det?

MsChevy: jättesnygg klänning! Ebay? Jag söker nåt liknande  till min tärna.
  • Styrka
    chabar skrev 2012-01-27 22:21:46 följande:
    Men det är nånting med bröllop som tycks väcka mycket känslor (pos och neg.) -- hos omgivningen. Känner ni igen det?
    Nja, hos vissa upplever vi bristen av känslor som rätt påtagling. Min sambos familj är helt kalla, det börjar såra mig. De hade nog hellre sett att jag o B gjorde slut och skaffat oss varsin kille istället.
    Jag börjar undra om jag vill ha dem där, på bröllopsdagen, om de inte är glada för vår skull...
    Min morfars fru är likadan. Att homofobin ska nästla sig in överallt, vi lever ju ändå på 2000-talet för guds skull! *frustrerad och sårad*

Min bästa vän börjar dessutom gnälla på att hennes exfru inte är bjuden. *suckar* Det är lite därför jag inte vill ha nån tärna, jag vill inte ha andras j**a åsikter, jag o sambon vet precis hur vi vill ha vår stora dag, vi behöver inte fråga våra vänners åsikter om färgnyanser, dekoration och etikett.
    Fast ibland vill jag faktiskt det. Bröllopet är pretty much det enda jag tänker på numera, och stundtals tröttnar sambon på mitt ältande och planerande, så då är det underbart att ni finns här!

Istället för tärnor och marsalkar har vi två toastmadames och två festgeneraler, det funkar utmärkt! Toastmadamsen tar helt hand om talen och påhitt (vi vill bli överraskade) och festgeneralerna kommer att hjälpa oss med dekorationer av festlokal och vigselplats. Nån mer som valt en lite otraditionella hjälpredor? *nyfiken*

Lilique: jättefin ring! Grattis!! Och du, du kommer inte in hit och sprider dålig stämmning, det är ju du som får oss att skratta! Älskar dina inlägg, bring them on!
  • Odium
    Styrka skrev 2012-01-28 11:41:40 följande:
    Istället för tärnor och marsalkar har vi två toastmadames och två festgeneraler, det funkar utmärkt! Toastmadamsen tar helt hand om talen och påhitt (vi vill bli överraskade) och festgeneralerna kommer att hjälpa oss med dekorationer av festlokal och vigselplats. Nån mer som valt en lite otraditionella hjälpredor? *nyfiken*
    Jag förstår helt vad du menar. Många bryr sig ju och tycker sig veta bäst och känna en på ett så fundamentalt plan att dom knappt frågar om saker är okej.. Min kompis som ska fixa min möhippa bl a. Hon bara tog på sig uppdraget utan att jag frågat, och jag är inte så säker på att jag är nöjd med det. Hon är långt ifrån min närmsta vän och vi har väldigt olika livsstilar.

Vi har inte heller tärnor eller marsalkar, vi ville involvera alla våra syskon istället. Vi har tre var.
    Så Min och hans småsyrror är blomflickor, Våra två bröder är ringbärare och kommer gå bakom honom som "livvakter" typ, min andra syster är bröllopsfotograf och hans andra syster kommer sjunga bröllopsvalsen.
    Min mamma och morbror är värdpar och ordnar allt med dekoration, program för dagen och påhitt, bus o lek osv.
    Det var lite jobbigt för mig först att släppa kontrollen, men mamma sa att "ditt enda jobb för dagen är att säga Ja och ha roligt" så då gav jag med mig.

Så nu är jag ju SJUKT nyfiken på vad som kommer hända.
    Tror att min morbror och hans pojkvän hittat på nåt bus.. =)
  • Styrka
    Odium skrev 2012-01-28 15:08:38 följande:
    Jag förstår helt vad du menar. Många bryr sig ju och tycker sig veta bäst och känna en på ett så fundamentalt plan att dom knappt frågar om saker är okej.. Min kompis som ska fixa min möhippa bl a. Hon bara tog på sig uppdraget utan att jag frågat, och jag är inte så säker på att jag är nöjd med det. Hon är långt ifrån min närmsta vän och vi har väldigt olika livsstilar.

Vi har inte heller tärnor eller marsalkar, vi ville involvera alla våra syskon istället. Vi har tre var.
    Så Min och hans småsyrror är blomflickor, Våra två bröder är ringbärare och kommer gå bakom honom som "livvakter" typ, min andra syster är bröllopsfotograf och hans andra syster kommer sjunga bröllopsvalsen.
    Min mamma och morbror är värdpar och ordnar allt med dekoration, program för dagen och påhitt, bus o lek osv.
    Det var lite jobbigt för mig först att släppa kontrollen, men mamma sa att "ditt enda jobb för dagen är att säga Ja och ha roligt" så då gav jag med mig.

Så nu är jag ju SJUKT nyfiken på vad som kommer hända.
    Tror att min morbror och hans pojkvän hittat på nåt bus.. =)
    Vad roligt!! Jag älskar att bli överraskad! Jag vill INTE veta vad som händer på möhippan, men jag har lämnat en diskret lista till sambon om vilka vänner som är viktigast för mig, tillskott är bara trevligt.
    Skönt att mamma och morbror ordnat festprogram oxå, det hade jag gärna sluppit! Känner att jag borde ta tag i det, men skjuter på det. För tillfället har jag snöat in på skor, trots att det är helt fel säsong och inte finns något ute. Håller stenkoll på brandos, ebay och diverse andra sidor i hopp om att hitta det perfekta paret, men icke (så här långt iaf)

Nu kom vi precis tillbaka från en inköpstripp till Jysk där  30 st vita fleecefiltar inhandlats, så nu har vi totalt 50st! Men extrapriset på 9kr/st missade vi när sambon var sjuk. Men 12,95 kr/st är ju inte dyrt för stolsöverdrag ändå, så vi är nöjda. Bara 28 filtar kvar, plus 15 ikea knoppalakan till dukar! Och sa jag att vi fyndade speglar till bordsdekoration häromsistens? 10 kr/st!

men jag börjar inse att vi kommer att spränga budgeten... eller, det beror på hur man ser det, vi har budgeterat 40.000 kr från sparkontot, och vi kommer inte att nalla mer än så från sparkontot, så där är vi duktiga. Men småutgifterna som finansieras från våra löner, de kommer uppgå till lite mer än vi trodde... Totalt kommer nog vårt bröllop gå på ca 50.000 för 76 gäster. Jag tycker ändå det är bra jobbat!
  • aniara
    Lilique skrev 2012-01-27 14:57:39 följande
    Ärligt talat, varför låter du de här människorna stjäla så mycket av din energi? Du har skrivit ganska många inlägg om din tärna nu. Jag trodde du hade sagt innan att hon och hennes pojkvän fick fixa sina egna kläder? De beter sig inte alls schyst, men det är inte första gången och det verkar bara fortsätta! Sätt ner foten, säg ifrån på skarpen och låt dem klara sig själva. Sparka ut dem ur "organisationen" om de inte kan vara till hjälp och bidra med något positivt.
  • Odium
    Styrka skrev 2012-01-28 15:37:55 följande:
    Vad roligt!! Jag älskar att bli överraskad! Jag vill INTE veta vad som händer på möhippan, men jag har lämnat en diskret lista till sambon om vilka vänner som är viktigast för mig, tillskott är bara trevligt.
    Skönt att mamma och morbror ordnat festprogram oxå, det hade jag gärna sluppit! Känner att jag borde ta tag i det, men skjuter på det. För tillfället har jag snöat in på skor, trots att det är helt fel säsong och inte finns något ute. Håller stenkoll på brandos, ebay och diverse andra sidor i hopp om att hitta det perfekta paret, men icke (så här långt iaf)

Nu kom vi precis tillbaka från en inköpstripp till Jysk där  30 st vita fleecefiltar inhandlats, så nu har vi totalt 50st! Men extrapriset på 9kr/st missade vi när sambon var sjuk. Men 12,95 kr/st är ju inte dyrt för stolsöverdrag ändå, så vi är nöjda. Bara 28 filtar kvar, plus 15 ikea knoppalakan till dukar! Och sa jag att vi fyndade speglar till bordsdekoration häromsistens? 10 kr/st!

men jag börjar inse att vi kommer att spränga budgeten... eller, det beror på hur man ser det, vi har budgeterat 40.000 kr från sparkontot, och vi kommer inte att nalla mer än så från sparkontot, så där är vi duktiga. Men småutgifterna som finansieras från våra löner, de kommer uppgå till lite mer än vi trodde... Totalt kommer nog vårt bröllop gå på ca 50.000 för 76 gäster. Jag tycker ändå det är bra jobbat!
    Jag har gjort samma till hon som fixar min möhippa, samt sagt att jag INTE vill bli utklädd och förnedrad på stan. Det är inget för mig, tycker inte det är pinsamt alls, men inte roligt heller. =)

Ja sjuuukt skönt att slippa det, då kan jag bara fokusera på allt det "mekaniska" som ska fixar runt oss. Det gör (hoppas jag) att jag kan bli klar i god tid och invänta dagen med lugn. Det enda jag vill ha kvar att göra på dagen är att göra mig iordning och leja nån att hämta tårtan. Buketten binder jag och min tjejkompis dagen innan.
    Skor är ett enormt problem för mig just nu. Jag vill ha ett par helvita pumps med kilklack, jag ska själv limma på svart spets på dem, samma som ska på klänningen och som jag ska sy boleron av. Men jag vågar inte beställa från nätet, vill helst slippa byta skor under kvällen och vill då prova dom så jag kan gå i dom utan att vilja hugga av mig fötterna.

Skööönt att ha det klart med filtarna=) o fantastiskt fint med spegeldekorationer=)

Mmm, det här med budgeten tror jag kommer gå mot söder för oss också. För det första håller jag inte speciellt bra koll på allt vi lägger ut nu.
    Men lokal och mat med dryck är dom största utgifterna, sammanlagt ca 25 000 om alla kommer som är bjudna. Så som MINST ska vi ha det sparat på kontot i slutändan. resten ordnar sig alltid. Det är bara pengar. =)
Svar på tråden 2012-06-30? I need you!