• Lilique

2012-06-30? I need you!

Här sitter jag i ett hav av bröllopsmagasin, med kramp i fingrarna efter att ha surfat på otaliga bröllopssidor och nertyngd av en gigantisk samling mappar med inspirationsbilder.

Jag har en inte allt för engagerad M2B, men det gör inget för han är söt ändå. Lite åsikter har jag iallafall kunnat mjölka ur honom, men då typ: "Men snäääälla, säg iallafall en färg du gillar?" "Röd". (Och så spikades färgtemat)

Trodde att min egotrippade lilla tärna var eld och lågor över att få hjälpa till med planeringen, men faktum är att hon bara bryr sig om att få stå där framme och se vacker ut och på alla mina problem svarar hon "Äh, det löser sig", helt oberoende av vilket ämne vi pratar om. Har dock ingen att byta ut henne mot, så hon får stå där och se vacker ut och säga att allt löser sig. 

Jag behöver dig nu! En brud med samma dag att se fram emot. Någon att bolla idéer med, inspirera/s av och  skratta, gråta, klaga och fira med när vi överkommer våra många hinder på väg till altaret i ungefär samma fas. Du behöver helst inte vara mångmiljonär, för då känns det nog som om jag gifter mig i en skolåda. En begagnad och tomatfläckad sådan som legat utanför Lidl ett par veckor. Och så kan vi ju inte ha det.

Jag är inte så farlig och inte bits jag heller. Mina största brister är att jag förväntar mig perfektion av mig själv, att jag har dålig humor och att jag inte anser att soppa är middagsmat. Förmodligen överkomligt.

Finns du? (:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-09 09:43
    ~ En lista över oss vackra brudar ~

123ost:
    30/6 2012 - Luleå - Övertorneå - Vitt, silver och rosa - ca 35 000 kr

Liley:
    30/6 2012 - Stockholm - Östermalm (alt. 7/7 Nice, Frankrike) - ej bestämt - ca 35 000 kr

aniara:
    30/6 2012 - Stockholm - Omberg - troligtvis inget färgtema - 100 000 kr

MsChevy:
    28/7 2012 - Köping - Alvastra/Ödeshög - 50-tal/rockabillytema - 50 000 kr

Äntligen blivande:
    30/6 2012 - Sävsjö-Norra Ljunga- Vitt, silver salviagrönt- ca 35-40 000 kr

Rebekka 2012:
    30/6 2012 - Malmö - Heleneholm slott - Lila/vitt/grönt - 75-100 000 kr

imdelicate:
    30/6 2012 - Dublin - Uppsala - Morklila och nagon mer farg - 150 000 kr

annapanna88:
    30/6 2012 - Växjö - Sikhall(Vänersborg) - Vitt/ljusgrönt/guld - 35-40 000 kr

Hardaei:
    11/8 2012 - Sundsvall- Odd Fellow- Rött/grönt/vitt samt lite Guld- 100 000-150 000 kr

souna616:
    30/6 2012 - Stockholm - Hågelbyhus -Gul, tangerine, vitt samt lite grön - 60 000 kr

Styrka:
    7/7 2012 - Hisingen, Göteborg - Vitt & silver - ca 40 000 kr

Lilique:
    30/6 2012 - Karlskrona - Rött, vitt & silver/svart - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-16 08:05
    AnnaKari
    30/6 2012 - Öregrund - Olivgrönt, gammelrosa, brunt - 50 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 10:04
    karrott:
    30/6 2012 - Stockholm - Sollentuna - Mörklila, silver, vitt - 100 000 kr

Allmylove:
    30/6 2012 - Malmö - Svart, vitt & cerise - Rockigt & otraditionellt - ca 60-80 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 20:10
    lillzan:
    22/6 2012 - Eskilstuna - Eskilstuna stadshus - lila, vitt och grönt - 65 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 10:32
    lamickis
    30/6 2012 - Stockholm - Österhaninge k:a - Rosa, vitt & grått - ca 50 000 kr

sagoprinsessa
    30/6 2012 - Örebro - Eskilstuna, Öja k:a - Sagotema - 75 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-21 07:49
    Hairspraymaniac
    30/6 2012 - Hjo - Norra Fågelås k:a - Rött & vitt - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 11:10
    sandraochdaniel
    30/6 2012 - Västerås - Barbarö k:a - Lila & äppelgrönt - ca 75-80 000 kr

• Svar på tråden 2012-06-30? I need you!
  • Hairspraymaniac

Hej alla glada! Jag tänkte hoppa in här om det är ok? Jag och min älskling gifter oss den 16/6-2012 i en superfin kyrka i den lilla staden Hjo, västra götaland http://sv.wikipedia.org/wiki/Norra_F%C3%A5gel%C3%A5s_kyrka. Därefter middag och efterhörande fest på en restaurang som är en omgjord kvarn, supermysig! http://stampenskvarn.nu/
     Miljön runt omkring är sååå fin och ska även ta våra bröllopsfoton där utanför :)

Vi har en budget på max 45000, och ser ut som att vi kommer landa rätt så bra där!

Börjar komma iordning rätt så bra, bestämde oss för bröllop redan i maj förra året. Har nyss köpt drömklänningen. Har däremot inte bestämt hur jag vill ha håret. Det enda jag med säkerhet vet är jag jag ska ha en "prinsesstiara" och en slöja som går till svanken ungefär. Så tänkte fixa frisyren efter detta :D

klänningen finns bland mina bilder så titta gärna in :D

Någon som börjat titta på festprogram? Har inte en aning om hur dessa ska se ut eller hur man ens börjar planera festen? tips mottages tacksamt!! 

• Mandis

Jag hoppas oxå in här om det är ok =) ? Jag gifter mig 30/6-12 på ett ställe som heter Vår gård i saltsjöbaden Stockholm. Vi kommer förhoppningsvis att ha max 110 gäster men kämpar just nu på att försöka krympa gästlistan från 120 gäster till 110. Aldrig hade jag anat att det skulle bli så jobbigt med gästlistan. Jag och min blivande som normalt inte brukar bråka har haft flertalet duster om detta haha.

Förutom lokal, har vi hunnit boka vigselförättare, köpa min klänning, boka fotograf, dj och filmare. Mina 2 stora promblem just nu (förutom gästlistan) är att hitta en bra frisör och florist. Frisör känns svårast, skulle vilja ha en frisör som någon har varit hos och kan rekommendera men det är inte så många runt omkring mig som har gift sig så jag har inte fått några bra rekommendationer...men men, det löser sig väl!!

Hittills känns det som att budgeten håller på att skena iväg helt och hållet men vi får se vart det slutar till slut. Får lite lätt panik ibland när jag tänker på hur mycket pengar som bara rinner iväg, men samtidigt är det ju till den underbaraste dagen i mitt liv som pengar går =).

Ska bli kul att följa er alla blivande brudar ;)

• Odium

Hejhej=) Vad kul det är att läsa om andras planer och hopp =D
    Jag och min gubbe gifter oss i Råneå på www.melderstein.se den 11/8.
    Jag är extremt nervös och har bröllopshjärna. Det är i princip det enda jag tänker på. (Har lätt att obsessa över saker)
    Vi har beställt våra ringar av min mammas karl som är guldsmed. Dom är i cirkonium och ser ut såhär:

Den helsvarta blir min och kommer vara helt slät, alltså inget spår i mitten. Tre fyrkantiga klara stenar, en lite större än de andra i mitten. Och dom kommer stå på spets, alltså inte på en sida.

Dennis ring har fyrkantiga stenar och blir utvändigt graverad med datumet i romerska siffror.

Tårtan kommer varae blandning av dessa två, med fyrkantig form, men dekorationerna från den runda.

Vigselförrättare ska jag boka in  imorron. (skulle göra det idag, men jobbet var för jäktigt)

Frammåt sommaren kommer jag försöka hitta ett par fina vita skor med kilklack, då vi kommer vigas utomhus om det är bra väder. Sen ska jag själv klistra på svart spets på dem, när jag bestämt mig vilken spets som ska på klänningen.

Har någon av er något bra tips på vart man kan hitta svart spets? Vill ha så kallad "corded", och HELST inte blommor. Men jag börjar inse att det mest troligt får bli blommor.. 

Dennis kommer ha Kritstrecksrandig kostym .

Klänningen kommer jag sy själv efter det här mönstret.

Den i mitten.

Dock  ska jag ändra den en del, inget rynk i bystdelen, mindre "V-ringad", högre "v/u ringning" och lite vidare kjol.

Bystdelen blir vit med ett litet "stänk" svart spets, delen som går från under byst till precis under rumpan blir svart och stora kjolen blir vit med svart spets längst ner. Snörad i ryggen.

Vad tycker ni om bolero? Ja/nej? Isf vilken färg? Vit eller svart spets.. ?

Oj, nu blev det en hel del.. Mer än jag tänkte mig. Men jag känner ingen som gift sig förr, och mina vänner börjar nog bli lite less på min "bröllopshjärna".

All lycka till er alla och ha en underbar bröllopsdag! (...och natt ;)

• Hairspraymaniac
    Mandis skrev 2012-01-23 19:03:30 följande:
    Jag hoppas oxå in här om det är ok =) ? Jag gifter mig 30/6-12 på ett ställe som heter Vår gård i saltsjöbaden Stockholm. Vi kommer förhoppningsvis att ha max 110 gäster men kämpar just nu på att försöka krympa gästlistan från 120 gäster till 110. Aldrig hade jag anat att det skulle bli så jobbigt med gästlistan. Jag och min blivande som normalt inte brukar bråka har haft flertalet duster om detta haha.

Förutom lokal, har vi hunnit boka vigselförättare, köpa min klänning, boka fotograf, dj och filmare. Mina 2 stora promblem just nu (förutom gästlistan) är att hitta en bra frisör och florist. Frisör känns svårast, skulle vilja ha en frisör som någon har varit hos och kan rekommendera men det är inte så många runt omkring mig som har gift sig så jag har inte fått några bra rekommendationer...men men, det löser sig väl!!

Hittills känns det som att budgeten håller på att skena iväg helt och hållet men vi får se vart det slutar till slut. Får lite lätt panik ibland när jag tänker på hur mycket pengar som bara rinner iväg, men samtidigt är det ju till den underbaraste dagen i mitt liv som pengar går =).

Ska bli kul att följa er alla blivande brudar ;)
    Har också försökt hitta en frisör som har ett bra rykte när det kommer till just bröllopsuppsättningar, men har gått runt till så många olika ställen och kollat. Har hittat ett ställe som ligger i princip utanför där jag bor ;) där de gör både make-up och håret, så det känns skönt!

Kolla med frisörerna om de har typ bilder på uppsättningar och sånt de gjort tidigare? :)

• Lilique

Oj, va roligt med så många nya tjejer i tråden! :) Hoppas att ni stannar och delar med er av allt planerande. Vilka fina ställen/kyrkor ni har hittat, allihop.

Har börjat öva på att vika askar! Fast istället för alla blanka lock ska locken se ut som den närmsta asken, med vårt monogram på (som tyvärr inte gör sig rättvisa på bilden, men ni får ett hum om hur det ska vara iallafall Det är ett C invävt i ett R eftersom att båda våra förnamn börjar på C). Kände inte för att lägga typ en tia per ask när jag kan vika dem själv och får ett vanligt paket lite tjockare kopiatorpapper i någon trevlig färg från jobbet att göra dom av.

Inatt hade jag min första bröllopsmardröm. Den var inte såå himla hemsk egentligen, men jag blev så stressad att när jag vaknade av den, mitt i natten, så tog det mig nästan en timme att lugna ner mig och somna om igen. Den var helt absurd! (Typiskt mig).

Jag och min blivande var ute och gick en promenad på bröllopsdagens morgon, han vallade mig precis som en gravid kvinna, för tydligen var det en sed att man skulle göra detta med sin blivande fru. Jag har rätt dålig kondition och oroade mig hela tiden för att jag skulle förstöra både hår och smink när jag svettades. Kommer fram till hamnen där jag ser massvis med gigantiska kaninburar men alla kaninerna sitter utanför sin burar framför en skål med ketchup var. Jag skyndar mig fram till en kvinna som står i en liten "kiosk" och driver kanineriet. Förklarar för henne att jag inte kan ha en massa lösa kaniner på min bröllopsdag och hon säger att hon förstår, men att det bara blev så eftersom att hon inte insåg att man var tvungen att mata dom så mycket. Hon visar en bild på 10 gula lökar och säger att det är vad de ska ha var.

Jag får genast panik, för om det har kommit gul lök på min brudklänning (som låg hemma i lägenheten) så skulle "questet" att skaffa klänningen att behöva göras om från början. Sprang hela vägen hem bara för att precis se klänningen försvinna, för mycket riktigt var det lök på den. Jag börjar gå runt i cirklar i lägenheten och kollar mig om efter något att ha på mig för nu börjar tiden bli knapp. Ute på gatan står en svart limousine och väntar på mig, så jag går ner dit, fortfarande hoppandes på att jag ska hitta något. I limousinen sitter Christina Aguilera. Hon räcker fram sin gamla brudklänning och säger att jag kan använda den om jag vill, men jag måste prova den först. Jag har redan brudskor på mig, men för att prova klänningen måste jag gå in på en publik toalett med frätande vätskor på golvet (måste varit en herrtoa..) så jag får välja mellan skor och klänning.

Tillsammans med Christina Aguilera och min vapendragare (en sån som bär mitt svärd på medeltida turneringar, vilket jag aldrig deltagit i) trycker vi in oss på en publik toalett och jag måste prova klänningen i ett utomjordligt snuskigt bås. Får på mig den, men... klänningen godkände mig inte. När jag kollade upp såg jag att Christina hade en vit jättevacker klänning på sig. Jag bad om att få låna den istället. Hon lånade motvilligt ut den och jag fick ta på mig den i limousinen. När hon såg att jag blev vackrare än henne i den, så blev hennes ögon svarta och jag fick springa i klänningen, barfota, till kyrkan. För om jag skulle hinna gifta mig så har jag fripå! När jag kommer dit står tiden still, allt är fruset och bakom mig kommer en frustande Christina som nu ser lite mer ut som en gargoyle med långa klor. Hon öppnar munnen men behöver inte säga något för jag vet att detta är slutet på alla mina bröllopsplaner.

Vaknar här av att min blivande råkar armbåga mig i pannan.... lika bra det.
  • lillzan

Lilique - HAHA!! jag skrattade högt flera gånger. Tänkte först va schysst att få träffa CA men sen när hon blev ett monster typ så kanske det inte var lika schysst. Men kul för mig då jag fick mitt första skratt för dagen.

Odium - Du har inte hört om myten om att lika många stygn som en brud syr på sin brudklänning är lika många tårar som hon kommer gråta i äktenskapet? men du kanske inte tror på skrock? hehe
    Jag tänker inte utmana ödet utan ska ha på mig nått nytt, lånat, gammalt och blått. Samt ha en silverpeng i skon.

• chabar

hahahahaha, underbart Lilique!  Vad tråkigt att du också börjat drömma konstiga saker, men vad kul för oss andra som får läsa och skratta gott åt eländet :)

Typiskt vilspringande ketchupätande kaniner alltså ;)

Jag ska idag eller imorgon få ett samtal från herrgården som vi bokat, hon som tidigare skötte bokningarna och som var jätteduktig har slutat. Jag är lite nervös nu, verkar vara väldigt hög personalomsättning på den där herrgården :S

• Junibrud12
    Lillique: AHAHHAHAHAHAHAHHA! Underbart!

Jag fick min klänning i fredags, den levererades till jobbet. Kunde inte hålla mig utan provade den med hjälp av min kollega/brudtärna inne på jobbtoan. Men den toan var förhoppningsvis inte riktigt lika sunkig som i din dröm... Tyvärr är jag inte riktigt i bröllopsform än så jag kom inte i klänningen så ni kan inte få se några bilder. Mest för att skona era ögon. Så fort jag blivit av med ett kilo runt höfterna kommer bilder, jag lovar.

Odium: Det låter ju fantastiskt att du ska sy din klänning själv, den är jättefin och ganska lik min faktiskt. Vi gifter oss i Jämtön inte långt från Råneå den 29/6. Eller utanför Jämtön egentligen, vid vår sommarstuga. Jag tror inte man behöver oroa sig över stygnen/tårarna. Hur många stygn kan det vara i en klänning? Några tusen? Det gråter man ju lätt upp på en kväll framför en sorglig film så då är det ju ingen fara. :)
  • Styrka

Ni är för härliga, tjejer!

Tack för tipset om rea på fleece på jysk, men min sambo blev tvärsjuk och ligger som en klubbad säl i sängen, så vi har inte kommit iväg än. Vi får hålla tummarna att rean återkommer. om inte så är ändå 12,95 ett mycket bra pris, så ingen fara.

Vi har nu skickat iväg offertbegäran från favoritcateringföretaget, och väntar med spänning på svar!
    Vi har även insett att vi känner tå pers som är danskunniga och som håller kurser, så vi ska fråga om nån av dem vill ta på sig uppdraget att lära oss nåt skoj till brudvalsen.
    Är det nån mer som funderar på att överraska gästarna under första dansen? Eller några andra galna upptåg?

• Mandis
    Hairspraymaniac skrev 2012-01-23 22:51:19 följande:
    Har också försökt hitta en frisör som har ett bra rykte när det kommer till just bröllopsuppsättningar, men har gått runt till så många olika ställen och kollat. Har hittat ett ställe som ligger i princip utanför där jag bor ;) där de gör både make-up och håret, så det känns skönt!

Kolla med frisörerna om de har typ bilder på uppsättningar och sånt de gjort tidigare? :)

Vad skönt att du har hittat en frisör som du känner dig nöjd med =). Jag har tittat på massa bilder från olika frisörer så ska väl kunna ta något beslut snart!!!
    Jag är inte så orolig över att frisören inte ska kunna göra den uppsättningen som jag vill ha men däremot är jag orolig över om den jag väljer kommer att kunna göra så att frisyren håller hela dagen. Mitt hår är inte så lätt att göra frisyrer med då jag har väldigt tunna fina hårstrån. Men man får väl lita på att frisören kan sitt jobb helt enkelt =)
Svar på tråden 2012-06-30? I need you!