• Lilique

2012-06-30? I need you!

Här sitter jag i ett hav av bröllopsmagasin, med kramp i fingrarna efter att ha surfat på otaliga bröllopssidor och nertyngd av en gigantisk samling mappar med inspirationsbilder.

Jag har en inte allt för engagerad M2B, men det gör inget för han är söt ändå. Lite åsikter har jag iallafall kunnat mjölka ur honom, men då typ: "Men snäääälla, säg iallafall en färg du gillar?" "Röd". (Och så spikades färgtemat)

Trodde att min egotrippade lilla tärna var eld och lågor över att få hjälpa till med planeringen, men faktum är att hon bara bryr sig om att få stå där framme och se vacker ut och på alla mina problem svarar hon "Äh, det löser sig", helt oberoende av vilket ämne vi pratar om. Har dock ingen att byta ut henne mot, så hon får stå där och se vacker ut och säga att allt löser sig. 

Jag behöver dig nu! En brud med samma dag att se fram emot. Någon att bolla idéer med, inspirera/s av och  skratta, gråta, klaga och fira med när vi överkommer våra många hinder på väg till altaret i ungefär samma fas. Du behöver helst inte vara mångmiljonär, för då känns det nog som om jag gifter mig i en skolåda. En begagnad och tomatfläckad sådan som legat utanför Lidl ett par veckor. Och så kan vi ju inte ha det.

Jag är inte så farlig och inte bits jag heller. Mina största brister är att jag förväntar mig perfektion av mig själv, att jag har dålig humor och att jag inte anser att soppa är middagsmat. Förmodligen överkomligt.

Finns du? (:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-09 09:43
    ~ En lista över oss vackra brudar ~

123ost:
    30/6 2012 - Luleå - Övertorneå - Vitt, silver och rosa - ca 35 000 kr

Liley:
    30/6 2012 - Stockholm - Östermalm (alt. 7/7 Nice, Frankrike) - ej bestämt - ca 35 000 kr

aniara:
    30/6 2012 - Stockholm - Omberg - troligtvis inget färgtema - 100 000 kr

MsChevy:
    28/7 2012 - Köping - Alvastra/Ödeshög - 50-tal/rockabillytema - 50 000 kr

Äntligen blivande:
    30/6 2012 - Sävsjö-Norra Ljunga- Vitt, silver salviagrönt- ca 35-40 000 kr

Rebekka 2012:
    30/6 2012 - Malmö - Heleneholm slott - Lila/vitt/grönt - 75-100 000 kr

imdelicate:
    30/6 2012 - Dublin - Uppsala - Morklila och nagon mer farg - 150 000 kr

annapanna88:
    30/6 2012 - Växjö - Sikhall(Vänersborg) - Vitt/ljusgrönt/guld - 35-40 000 kr

Hardaei:
    11/8 2012 - Sundsvall- Odd Fellow- Rött/grönt/vitt samt lite Guld- 100 000-150 000 kr

souna616:
    30/6 2012 - Stockholm - Hågelbyhus -Gul, tangerine, vitt samt lite grön - 60 000 kr

Styrka:
    7/7 2012 - Hisingen, Göteborg - Vitt & silver - ca 40 000 kr

Lilique:
    30/6 2012 - Karlskrona - Rött, vitt & silver/svart - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-16 08:05
    AnnaKari
    30/6 2012 - Öregrund - Olivgrönt, gammelrosa, brunt - 50 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 10:04
    karrott:
    30/6 2012 - Stockholm - Sollentuna - Mörklila, silver, vitt - 100 000 kr

Allmylove:
    30/6 2012 - Malmö - Svart, vitt & cerise - Rockigt & otraditionellt - ca 60-80 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 20:10
    lillzan:
    22/6 2012 - Eskilstuna - Eskilstuna stadshus - lila, vitt och grönt - 65 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 10:32
    lamickis
    30/6 2012 - Stockholm - Österhaninge k:a - Rosa, vitt & grått - ca 50 000 kr

sagoprinsessa
    30/6 2012 - Örebro - Eskilstuna, Öja k:a - Sagotema - 75 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-21 07:49
    Hairspraymaniac
    30/6 2012 - Hjo - Norra Fågelås k:a - Rött & vitt - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 11:10
    sandraochdaniel
    30/6 2012 - Västerås - Barbarö k:a - Lila & äppelgrönt - ca 75-80 000 kr

• Svar på tråden 2012-06-30? I need you!
  • Nikkita

Du har helt klart rätt att gnälla av dig här, låter inte klokt att hon kommer med en massa olika "förslag" på ändringar av både bröllopet & förberedelserna... Mina tärnor är ju så gulliga & ger mig sitt fulla stöd, letar efter saker som passar in till oss (utan att jag ber om det) så din situation är helt ofattbart för mig! Jag hade nog tagit ett samtal med henne (om du orkar med det). Om inte annat för att känna att du inte måste vara spänd & irriterad på henne hela tiden utan lösa problemet som du har med henne. Eller ta bort henne som tärna. (behöver du någon tärna alls? Kan du kanske ha näbbar istället eller helt enkelt ingen speciell utan använda dig av X när du vill diskutera något...

En tärna ska ju ställa upp & hjälpa till med det du/ni behöver hjälp med, eller iaf vara glad att få vara tärna (& stötta när du känner att du behöver prata om bröllopsplanerna), vilket är ett privilegium!

Tråkigt att du får en sån dålig upplevelse med din tärna, men fortsätt prata bröllop med X istället & fokusera på det som går bra, tärna A behöver ju inte vara med & hjälpa dig med val av klänning om du har andra som kan ställa upp. Det räcker kanske att hon får hålla brudbuketten eller det lilla du kan tänkas behöva stöd med under bröllopet.

Hoppas att hon blir bättre eller att du hittar ett annat alternativ :) Styrke kram från mig!!!

Lilique skrev 2012-01-13 10:55:54 följande:
    Sorry, men jag måste gnälla av mig!
  • lillzan
    Lilique usch va jobbigt du verkar ha det *ger orka med drama kramen*
    men va mysigt er bröllopsnatt kommer bli! Hotellet har ingen hemsida där dom visar rummen så vi också kan få se?
  • Emma84
    Lilique skrev 2012-01-13 10:55:54 följande:
    Sorry, men jag måste gnälla av mig!

Irriterad på det "högstadie-aktiga" drama min tärna ställer till med.
    Först hade jag bara henne som tärna, men när hon inte gjorde minsta ansats till att hjälpa mig på något sätt eller ens spela lite intresserad av något annat än sin egen klänning, så bad jag en till tjej att vara tärna så skulle jag iallafall ha en som engagerade sig. Då blir den tärna A sur. Tärna B engagerar sig supermycket - i en vecka. Sen orkar hon inte mer för hon har jobbet att tänka på (eh... hon sitter i kundsupport på kontorstimmar).

Tärna A skyller sitt ointresse på att jag "ju redan har en annan tjej som verkar göra aaaallt, vad ska du med mig till?" (läs med drygt tonfall) Hon skulle göra "sååå mycket mer" om det bara var hon och jag igen. Petade tärna B pga av att jag tröttnat på att hon inte heller brydde sig när det var själva anledningen till att hon blivit vald. Tärna A blev överförtjust och kom springandes med ett bröllopsmagasin. Lämnade över det till mig och sa att hon måste springa igen.

Har en annan tjejkompis (hon får heta X) som jag inte känner tillräckligt bra för att vilja be henne vara tärna men hon är ändå supergo och jag brukar prata bröllop med henne. Vi gillade inte varandra förut, men växte ifrån det. Tärna A är nu sur för att jag "övergett henne för fienden". Moget...

Hon vill dessutom fortfarande att jag ska överväga att ändra hela temat på bröllopet bara för att hon inte ska behöva köpa både en klänning till balen och en till bröllopet. Nej! För tusende gången.

Igår fick jag ett sms som löd "Eftersom att jag är tärna, måste jag fixa möhippan då?".  Jag tolkade hennes "måste jag?" som att hon kanske inte ville så jag svarade att "Ja, det är väl tanken. Men ta gärna hjälp av X om du inte vill behöva göra allt själv. Jag vet att hon ser fram emot det." Tystnad.... "Jaja. Får väl se." Va?

Har också sagt i flera månader att i januari ska vi åka till en annan stad (tärna A, jag, min blivande och hans bror som är bestman) för att kolla på klänningar och kläder. Tärna A bokade upp alla sin helger i januari med diverse fester och annat och säger att vi kan ta det första helgen i februari istället. Jag går med på det och frågar redan nu om hon vet någon speciell butik hon vill kolla i då. Då svarar hon att hon och hennes kille (min blivandes bror och bestman) åker till Sälen då men vi kan väl ta det senare? NEJ! DET KAN VI FAN TA MIG INTE! *hyperventilerar*

Imorgon ska jag prova klänningar, med mamma och X. Tärna A vet inte om det, men vad skulle det spela för roll? Hon ska ju ändå iväg. Har hon problem med det så kan hon dra något gammalt över sig.

Jag hade gärna gjort mig av med henne men det gör saker rätt komplicerade, även om det kanske låter löjligt. Bland annat kommer min blivandes bestman kommer bli tvingad till att hoppa av som den toffelhjälte han är. Och det finns ingen annan i världen han vill ha. Listan med efterdyningar är lång.

Tar mitt miljonte djupa andetag och mumlar mitt mantra: "Det är för hans skull.. det är för hans skull."

FÄRDIG!
    Vem är din tärna A egentligen? Ett bröllop är engånsgrej och ska vara roligt, känns som att hon överskuggar det hela? Prata (allvar!) med henne - eller peta henne? Känns tråkigt att bli "ovän" med någon - som särskilt ska vara din tärna? Lägg mer fokus på det roliga (planeringen av bröllopet). Hon verkar inte vara en sann vän?!

Hoppas det löser sej!!
  • Styrka
    Lilique: my sympathies! När jag läser det här är jag glad att jag inte har några tärnor... Då blir det precis som jag o sambon vill ha det, NÄR VI VILL göra det. Skönt att inte behöva anpassa sig efter andra denna viktiga dag.
    Hoppas klänningsjakten går fint och att du hittar drömmen som trollar fram ditt bästa jag! Vart ska ni shoppa?

RhjärtaC: Välkommen! Vad roligt med fler som har samma datum som jag! Vi gifter ju oss en vecka senare en trådens titel! jag har nu börjat fundera på om man vågar be om ledigt fredag 6/7? Jag är nyanställd, och har inte koll på om semestern börjar vecka 26 eller 28... Hur långt har du kommit i planeringen? Var i landet finns du?

Chabar: Jag håller fullständigt med dig, älskar våran tråd! We rock! Kram till er alla, goa tjejer!
  • Lilique
    lillzan skrev 2012-01-13 14:43:16 följande:
    Lilique usch va jobbigt du verkar ha det *ger orka med drama kramen*
    men va mysigt er bröllopsnatt kommer bli! Hotellet har ingen hemsida där dom visar rummen så vi också kan få se?
    Tålamodsträning på hög nivå! ^^ Tack

Nej de har ju tyvärr inte det. Ska se om jag inte kan smyga med mig kameran eller något och ta lite bilder när vi är och kikar på söndag.
  • RhjärtaC
    Styrka skrev 2012-01-13 15:11:46 följande:
    RhjärtaC: Välkommen! Vad roligt med fler som har samma datum som jag! Vi gifter ju oss en vecka senare en trådens titel! jag har nu börjat fundera på om man vågar be om ledigt fredag 6/7? Jag är nyanställd, och har inte koll på om semestern börjar vecka 26 eller 28... Hur långt har du kommit i planeringen? Var i landet finns du?
    Ja det är lite fel datum om man tänker på tråden, jag har puffat lite i 7/7:e tråden också men jag är gärna med i båda för att möta alla sortersbrudar som kan ge glädje, tips och erfarenhet.  :)
    Vi är nog ganska klar med hur vi vill ha vår dag men allt är inte klart än. Vi kommer gifta oss i Söderhamn och har kyrka, lokal bokad. I lokalen så ingår det att man beställer maten därigenom, så vi ska bara bestämma menyn. Vi kommer även hyra porslin+duk/servett genom dom så ingen ska behöva stå och diska under kvällen och jag behöver inte sy servetter :) Ganska dålig på att sy så jag skulle bara må dåligt över att ägna mig åt att sy 85 st tygservetter... Obestämd 
    Vårat band blev klart idag och en kompis kommer vara DJ som komplement! Skönt att ha nån som bestämmer över musiken för en sak som verkligen irriterar mig är glad-i-hatten-folk som byter låt mitt i en annan... Den 4 feb ska jag och mina brudtärnor (2 st) åka till Gävle och prova klänningar så det ser jag verkliiiigen fram emot. Min M2b's och hans marsalkar kommer även  vara där och kolla kostymer, västar och sånt så ska vi mötas upp för gemensam lunch/middag med nåt glas vin för att bara umgås och att vårat följe ska få chansen att lära känna varandra.
    Vi har även bestämt ett färgtema och det är  äpplegrönt. Men fasiken vad svårt det är att hitta material till inbjudningar... Antingen så gör vi själva eller beställer från typ, Calligraphen. Men jag kan inte komma på hur jag ska räkna för att se vilken som är mest kostnadseffektivt och samtidigt så försvinner charmen med att inte göra dom själv också... Hur har ni gjort/ska göra?

• lillzan

Nu är den beställd!! Min klänning! 1 mars ska den vara hos mig, vilket jag inte tror men men..
    i gott om tid borde den vara här! nu känns det himla pirrigt i magen! Hoppas hoppas hoppas den blir bra!

• aniara

Åh jag tycker det går så trögt med förberedelserna. Jag vill liksom... köpa något! Jag ska titta på skor imorgon i alla fall.

Jag har kikat på smycken på Etsy men har beslutsångest. Jag har ju lagt in bild på klänningen tidigare men här är produktbilden (om den funkar):
    www.philcollinsbridal.co.uk/content/collections/size_3/PC1352.jpg
    Min tanke är att jag ska ha enbart örhängen och hårkam/hårnålar. Inget halsband eftersom klänningen har ett relativt brett axelband och påsydda pärlor och stenar där axelbandet fäster både fram och bak. Jag är egentligen inte så mycket för en massa plotter men jag har fastnat för dessa:
    www.etsy.com/listing/87999659/wedding-hair-pins-vintage-style-crystal
    What you think?

Det som verkligen behöver göras; boka frisör, sminkös och florist, skjuter jag på. Jag har också lyckats ha en liten dispyt med min tärna den här veckan men jag tror att det snart ska vara glömt.

• AnnaKari
    Lilique skrev 2011-07-18 13:24:22 följande:
    Här sitter jag i ett hav av bröllopsmagasin, med kramp i fingrarna efter att ha surfat på otaliga bröllopssidor och nertyngd av en gigantisk samling mappar med inspirationsbilder.

Jag har en inte allt för engagerad M2B, men det gör inget för han är söt ändå. Lite åsikter har jag iallafall kunnat mjölka ur honom, men då typ: "Men snäääälla, säg iallafall en färg du gillar?" "Röd". (Och så spikades färgtemat)

Trodde att min egotrippade lilla tärna var eld och lågor över att få hjälpa till med planeringen, men faktum är att hon bara bryr sig om att få stå där framme och se vacker ut och på alla mina problem svarar hon "Äh, det löser sig", helt oberoende av vilket ämne vi pratar om. Har dock ingen att byta ut henne mot, så hon får stå där och se vacker ut och säga att allt löser sig.

Jag behöver dig nu! En brud med samma dag att se fram emot. Någon att bolla idéer med, inspirera/s av och skratta, gråta, klaga och fira med när vi överkommer våra många hinder på väg till altaret i ungefär samma fas. Du behöver helst inte vara mångmiljonär, för då känns det nog som om jag gifter mig i en skolåda. En begagnad och tomatfläckad sådan som legat utanför Lidl ett par veckor. Och så kan vi ju inte ha det.

Jag är inte så farlig och inte bits jag heller. Mina största brister är att jag förväntar mig perfektion av mig själv, att jag har dålig humor och att jag inte anser att soppa är middagsmat. Förmodligen överkomligt.

Finns du? (:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-09 09:43
    ~ En lista över oss vackra brudar ~

123ost:
    30/6 2012 - Luleå - Övertorneå - Vitt, silver och rosa - ca 35 000 kr

Liley:
    30/6 2012 - Stockholm - Östermalm (alt. 7/7 Nice, Frankrike) - ej bestämt - ca 35 000 kr

aniara:
    30/6 2012 - Stockholm - Omberg - troligtvis inget färgtema - 100 000 kr

MsChevy:
    28/7 2012 - Köping - Alvastra/Ödeshög - 50-tal/rockabillytema - 50 000 kr

Äntligen blivande:
    30/6 2012 - Sävsjö-Norra Ljunga- Vitt, silver salviagrönt- ca 35-40 000 kr

Rebekka 2012:
    30/6 2012 - Malmö - Heleneholm slott - Lila/vitt/grönt - 75-100 000 kr

imdelicate:
    30/6 2012 - Dublin - Uppsala - Morklila och nagon mer farg - 150 000 kr

annapanna88:
    30/6 2012 - Växjö - Sikhall(Vänersborg) - Vitt/ljusgrönt/guld - 35-40 000 kr

Hardaei:
    11/8 2012 - Sundsvall- Odd Fellow- Rött/grönt/vitt samt lite Guld- 100 000-150 000 kr

souna616:
    30/6 2012 - Stockholm - Hågelbyhus -Gul, tangerine, vitt samt lite grön - 60 000 kr

Styrka:
    7/7 2012 - Hisingen, Göteborg - Vitt & silver - ca 40 000 kr
    Anna och Kari, från Köping gifter sig i Öregrund 30 juni 2012. färg: oliv grönt, gammel rosa, brunt, budgett 50.000kr
    Lilique:
    30/6 2012 - Karlskrona - Rött, vitt & silver/svart - ca 40 000 kr
  • lillzan
    aniara jag tycker hårspännena var hur fina som helst, tyckte himla mycket om den som såg ut som en snöstjärna. Tror det kommer bli toppen om du köper dessa! Tycker dessutom din klänning är jätte fin!

Jag visste redan ilken frisör jag skulle ha, går alltid till samma, dessutom är hon fru till min m2bs bestman. Och hennes vän arbetar på Make Up Store, så hon ska komma till salongen och make:a mig. är ju annars inte så lätt att hitta folk som arbetar på midsommarafton. Iaf så bokade jag in alla frisörtider innan och till stora dagen. Ska dit och toppa mig i nästa vecka. Blir provuppsättning i april och ska vara på salongen 9.30 för att hinna bli klar med make och allt till 13.00. bokade även in provmake up tiden på make up store sallong, så jag blir nöjd med hur hon gör min make. Hon sa att det är bra att göra det så nära inpå bröllopsdagen så man inte ändrar i hudfärg.

sen har jag även fått kostnadsförslag hos en smed ang. våra ringar. Vi ska göra om våra förloningsringar lite och sen ska jag ha en halv alliansring i vitt guld och med ametister. Utan guld skulle arbetskostnad gå på 15.500!!! har även kollat 2 andra smeder och får se va dom säger, men låter inte som det kommer hamna på så mycket billigare. Kanske om man får ihop massa guld så får man ner kostnaderna och kan få pengar utöver. Fick lite guldskrot av mamma och ska få lite till av svärmor. Mamma hittade två ringar som hon ärvt, ingen gravyr i. Dock var dom i 23karats guld. Aldrig sett förut. Så det lär ju inbringa lite kanske.

sen bokade jag en florist jag kollade priser med lite innan jul, det kommer gå på 4600kr typ. Det är inte billigt att gifta sig inte! Men tror vi ändå borde ligga nånstans runt 60.000 kanske ökar till 70.000, vi får se.

hehe oj blev lite långt..
Svar på tråden 2012-06-30? I need you!