• Lilique

2012-06-30? I need you!

Här sitter jag i ett hav av bröllopsmagasin, med kramp i fingrarna efter att ha surfat på otaliga bröllopssidor och nertyngd av en gigantisk samling mappar med inspirationsbilder.

Jag har en inte allt för engagerad M2B, men det gör inget för han är söt ändå. Lite åsikter har jag iallafall kunnat mjölka ur honom, men då typ: "Men snäääälla, säg iallafall en färg du gillar?" "Röd". (Och så spikades färgtemat)

Trodde att min egotrippade lilla tärna var eld och lågor över att få hjälpa till med planeringen, men faktum är att hon bara bryr sig om att få stå där framme och se vacker ut och på alla mina problem svarar hon "Äh, det löser sig", helt oberoende av vilket ämne vi pratar om. Har dock ingen att byta ut henne mot, så hon får stå där och se vacker ut och säga att allt löser sig. 

Jag behöver dig nu! En brud med samma dag att se fram emot. Någon att bolla idéer med, inspirera/s av och  skratta, gråta, klaga och fira med när vi överkommer våra många hinder på väg till altaret i ungefär samma fas. Du behöver helst inte vara mångmiljonär, för då känns det nog som om jag gifter mig i en skolåda. En begagnad och tomatfläckad sådan som legat utanför Lidl ett par veckor. Och så kan vi ju inte ha det.

Jag är inte så farlig och inte bits jag heller. Mina största brister är att jag förväntar mig perfektion av mig själv, att jag har dålig humor och att jag inte anser att soppa är middagsmat. Förmodligen överkomligt.

Finns du? (:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-09 09:43
    ~ En lista över oss vackra brudar ~

123ost:
    30/6 2012 - Luleå - Övertorneå - Vitt, silver och rosa - ca 35 000 kr

Liley:
    30/6 2012 - Stockholm - Östermalm (alt. 7/7 Nice, Frankrike) - ej bestämt - ca 35 000 kr

aniara:
    30/6 2012 - Stockholm - Omberg - troligtvis inget färgtema - 100 000 kr

MsChevy:
    28/7 2012 - Köping - Alvastra/Ödeshög - 50-tal/rockabillytema - 50 000 kr

Äntligen blivande:
    30/6 2012 - Sävsjö-Norra Ljunga- Vitt, silver salviagrönt- ca 35-40 000 kr

Rebekka 2012:
    30/6 2012 - Malmö - Heleneholm slott - Lila/vitt/grönt - 75-100 000 kr

imdelicate:
    30/6 2012 - Dublin - Uppsala - Morklila och nagon mer farg - 150 000 kr

annapanna88:
    30/6 2012 - Växjö - Sikhall(Vänersborg) - Vitt/ljusgrönt/guld - 35-40 000 kr

Hardaei:
    11/8 2012 - Sundsvall- Odd Fellow- Rött/grönt/vitt samt lite Guld- 100 000-150 000 kr

souna616:
    30/6 2012 - Stockholm - Hågelbyhus -Gul, tangerine, vitt samt lite grön - 60 000 kr

Styrka:
    7/7 2012 - Hisingen, Göteborg - Vitt & silver - ca 40 000 kr

Lilique:
    30/6 2012 - Karlskrona - Rött, vitt & silver/svart - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-16 08:05
    AnnaKari
    30/6 2012 - Öregrund - Olivgrönt, gammelrosa, brunt - 50 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 10:04
    karrott:
    30/6 2012 - Stockholm - Sollentuna - Mörklila, silver, vitt - 100 000 kr

Allmylove:
    30/6 2012 - Malmö - Svart, vitt & cerise - Rockigt & otraditionellt - ca 60-80 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 20:10
    lillzan:
    22/6 2012 - Eskilstuna - Eskilstuna stadshus - lila, vitt och grönt - 65 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 10:32
    lamickis
    30/6 2012 - Stockholm - Österhaninge k:a - Rosa, vitt & grått - ca 50 000 kr

sagoprinsessa
    30/6 2012 - Örebro - Eskilstuna, Öja k:a - Sagotema - 75 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-21 07:49
    Hairspraymaniac
    30/6 2012 - Hjo - Norra Fågelås k:a - Rött & vitt - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 11:10
    sandraochdaniel
    30/6 2012 - Västerås - Barbarö k:a - Lila & äppelgrönt - ca 75-80 000 kr

• Svar på tråden 2012-06-30? I need you!
  • lundabrud

Hej du ensamma brud! Du är inte ensam alls! Jag ska också gifta mig sommaren 2012 men har inte bestämt datum än, men juni/juli ska det vara! Vad trist att höra om din tärna, man vill ju ha någon i sin närhet som man kan bolla idéer och tankar med!
    Själv har jag inte ens bestämt/utsett mina tärnor, så du är inte sent ute precis... Jag var toastmaster/värd/allt man kan tänka sig på min bästa kompis bröllop som var 9 juli, så jag har fått blodad tand inför detta med bröllopsplanering och genomförande - och vad man bör och inte bör göra...
    Var bor du? var ska du gifta dig någonstans? Det är ju långt kvar så det är ju ingen brådska med detaljerna, men varför inte vara ute i god tid, det är ju bara kul att planera!

Stor kram från en som ska gifta sig i Lund

• Caribbean wedding

Hej!

Här har du en brud, som gifter sig på samma datum.

Ska ha ett ganska litet bröllop, bara 17 personer, borgeligt (enbart signera papper) och bröllopsmiddagen hemma i friggeboden.

Detta kompenseras dock med en storslaggen bröllopsresa till Dominikanska republiken med en cermoni, 2 nätter i lyxsvit och en massa upplevelser.

Precis som dig är jag perfektionist, alla detaljer är lika viktiga och min filosofi är att lyx kan åstadkommas utan helt galet spenderande.

Spanat på bröllopsideer i snart 3 år nu och har därför en ganska bra koll. Men min M2B är lagom intresserad av att planera, så ibland blir det lite ensamt.

• Lilique

Lundabrud
    Jag är så klyschig så jag har sett fram emot att planera mitt bröllop sen jag såg min första romantiska Disney-film och så visade det sig vara.... svårt. Typiskt.
    Föredrar att vara ute i god tid så att man kan planera in allt man vill (och framförallt se till att man har råd med det!). Och så att man kan pilla med detaljerna, för det kan ju vara så mysigt. Tärnan blev just tärna eftersom att det är min M2B's bror som är best man och hans flickvän sedan länge tillbaka utsåg sig själv till min BFF med tärnjobbet i åtanke. Eftersom att 95% av mina vänner än killar, så kändes det ganska givet att det nog fick bli hon ändå.
    Jag bor i Karlskrona och här vi ska gifta oss också. I Kungliga Amiralitetskyrkan, där både hans och mina föräldrar också gift sig, så vi blir en länk till i kedjan och jag gillar den tanken. Är dessutom både döpt och konfirmerad där, så varför inte fortsätta på samma spår? Haha.

Caribbean wedding
    Vi delar samma filosofi, du och jag. Jag ser det som mitt heliga uppdrag att få bröllopet att verka precis så lyxigt som jag alltid velat att det ska vara, fast utan att ruinera oss.
    Dominikanska republiken låter underbart! Vi åker på en bröllopsresa light till en skärgårdsdröm som finns i släkten i en vecka och sparar "den stora resan" till en bröllopsdag när vi har mer pengar att spendera. Kanske ett år senare eller på femårsdagen, vem vet? (:

• Styrka

Hej hej!

Jag o min M2B planerar bröllop antingen 30/6 eller helgen därpå 7/7 (förmodligen 7/7 om jag får bestämma)
    Vi bor i Göteborg och planerar utomhusbröllop på Hisingen.
    Vi har bestämt vigselplats, hört oss för med församlingen så att det går att lösa med präst och plats.
    Vi har hittat en fin och billig lokal (Lundby hembygdsgård) men inte ringt och bokat den än. Sambon tycker vi kan göra det efter sommaren eftersom det är så längt kvar. Jag vet att han har rätt, men jag är ändå nervös över att nån annan ska hinna knipa vårt datum före oss. Vi har dessutom mycket att planera och göra under semestern nu så det är mer praktiskt at vänta med bröllopsbestyren till slutet av sommarn.
    Jag har hittat en klänning på en amerikansk kinasida. Sidan har amerikansk adress och kontaktuppgifter, men sidan är definitivt inte gjord av en amerikan, stavfel överallt, vet inte ritkgit hur jag ska tolka detta. Men de svarar snabbt på chatten, och på felfri engelska där, så det verkar ju bra.
    M2B ska förhoppningsvis genomgå en operation nästa sommar, så vi väntar med att beställa kläder till honom ifall måtten blir annorlunda.
    Vi vill spendera bröllopsnatten och eventuellt efterföljande på hotell med fin relaxavdelning, men letar fortf efter ett prisvärt alternativ.
    Vi har bestämt oss för catering buffé, men inte valt vilken än.
    Vi tänkte beställ alkohol från www.spritovin.se eller vad sidan heter.
    Färger på dekorationer osv tänkte vi silver. Silverskor till mig, silvrig kostym till honom, silverdekorationer på borden. Vi tänkte blåsa upp heliumballonger och släppa upp i taket på lokalen för att dölja lysrören (som vi inte kommer att använda).
    Vi har gjort första inköpet till bröllopet; en rulle vit organzatyg som ska användas till dekorationer.
    Ringar kommer vi inte att köpa, vi graverar bara in ett till datum i våra förlovningsringar.
    Som inbjudingskort, bordsplaceringskort, namnskyltar och sen tackkort tänkte vi köpa en rulle fin tapet!
    Vi har satt en budget på ca 50.000 kr och finansierar detta genom att sälja sambons ungkarlslägenhet som han hade när vi träffades. Den har varit uthyrd i två år nu, så nu säljs den och bekostar både bröllop, operation och framtida barn! Bra investering!
    Funderar på att inte ha tärna alls. Har hört så mycket från brudar som är besvikna på sina, och jag vill dessutom inte välja bland mina vänner. Dessutom är jag litet kontrollfreak som vill hålla i alla tåtar själv. Tillsammans med min fina då förståss!

Som sagt är mycket av planeringen gjord, kvar återstår bokandet och genomförandet.

Vore kul om vi kunde följas åt under denna tid?

• Caribbean wedding
    Lilique skrev 2011-07-18 13:49:28 följande:

Caribbean wedding
    Vi delar samma filosofi, du och jag. Jag ser det som mitt heliga uppdrag att få bröllopet att verka precis så lyxigt som jag alltid velat att det ska vara, fast utan att ruinera oss.
    Dominikanska republiken låter underbart! Vi åker på en bröllopsresa light till en skärgårdsdröm som finns i släkten i en vecka och sparar "den stora resan" till en bröllopsdag när vi har mer pengar att spendera. Kanske ett år senare eller på femårsdagen, vem vet? (:

Vad sitter ni med för budget? Vi har 50 000 kronor att spendera och det inkluderar allt från ringarna till klänningen till resan såsom flyg, mat, nöjen och hotellrum. Det har varit tufft men det kommer att gå.

En skärgårdsdröm låter fantastiskt! Om man själv hade haft den möjligheten hemma i Sverige.

Hur långt har ni kommit i planeringen, någonting förutom tärna ni spikat? Har du något drömupplägg, även om budgeten kanske inte alltid räcker? Do It Yourself älskar jag, har pärmar hemma med säkert tusentals små ideer, både komplicerade och okomplicerade.

Och hur länge har ni varit förlovade? Hur länge har du aktivt planerat bröllopet?

• Lilique

Hej Styrka!
    Jag var också jättenervös över att någon skulle kunna ta min dag, så jag bokade allting för ett litet tag sedan bara. Och som ett tecken så var det den enda tiden och dagen som var ledig för både kyrkan och lokalen. Så ibland är det bra att vara ute tidigt!
    Har också en ungefärlig budget kring 50.000, men ingen bra plan för att få det att gå ihop. Bilen envisas med att gå sönder hela tiden. Den kostade 10.000 bara förra veckan efter besiktning - typiskt. Men ett steg i taget och lite improvisation och så ska vi nog klara skivan.
    Gjorde första "officiella" inköpet till bröllopet i lördags när vi hade vägarna förbi IKEA. Kom hem med 20 ljusstakar haha. Planen är såklart att sprida ut alla inköp så att det inte blir så stora hål i ekonomin.
    Vad är det där för sida du spanat in för alkohol? Billigt och bra? Eller, relativt iallafall?

Jag tycker absolut att vi borde följas åt. Tänk så mycket bra idéer vi (jag) kunnat gå miste om annars.

Caribbean wedding
    Ja, som sagt ovan så har vi satt ungefär 50.000 vi också. Och där ska vi lyckas packa in allting. Vi slipper visserligen flygkostnad etc eftersom att vi bara ska ta oss ungefär 35 mil.
    Jo, det där huset i skärgården är som en gudagåva. Åkte dit nu i somras med min M2B och hans familj då, stannade i en knapp vecka och det var så underbart. Det stod klart för båda att det är självklart att vi ska dit nästa sommar.

Det är inte mycket som är spikat faktiskt. Inbjudningar och save-the-dates fick jag hem härom veckan. Vi har karvat och sågat i den stackars gästlistan men den tycks inte kunna bli mindre (67 personer! Herregud. Det blir till att köra sten-sax-påse om vilka som ska bort). Allting annat är faktiskt lite flytande. Har tänkt mig att spara in på så mycket som möjligt annars och göra fina budgetvarianter av saker jag inte klarar mig utan så att så mycket som möjligt ska kunna läggas på våra ringar. Jag hade velat skapa mycket själv, men jag vet helt enkelt inte hur man gör. Hittade min drömklänning på Maggie Sottero's sida för en halv förmögenhet, så det lutar väl åt en Kinaklänning.

Vi har varit förlovade sen november 2010 och han föreslog direkt att ett sommarbröllop "innan jorden går under" är vad han vill ha. Jag har planerat aktivt sedan februari-mars ungefär. Har fyllt hela kollegieblock med lösryckta tankar och idéer, men det är svårt att komma fram till något definitivt utan någon annan att prata med - i mitt tycke.

Och ni? Hur länge har ni varit förlovade? Hur länge har du planerat? (:

• lundabrud

Vi har inte ännu gjort någon budget än, men min kompis bröllop hamnade totalt på 80 000 om jag minns rätt... Så det låter tyvärr rimligt om man planerar 70 gäster som vi gör... Jag tänkte "spara in" på ring (har min mammas gamla vigselring från hemme och min pappas bröllop - de är skilda sedan 13 år), den är precis en sådan ring som jag vill ha. Ska inte gå till frisör som gör hår/smink utan gör det hellre själv med hjälp v mina vänner. Ska inte "göra" naglar heller. Sedan är tanken att jag inte köper en ny brudklänning heller utan tittar på blocket eller liknsnde efter begagnade (ibland helt oanvända) klänningar. Tårtan har vi bett en kompis (som är kock) att hjälpa oss med att göra, så vi beställer ingen utan gör själva. Det vi lägger pengar på är främst festen (70 gäster) och smekmånad (tänkte önska oss "presentkort" på resan i bröllopspresent som vi tänker oss att vi kan lösa in hos ev. resebyrå sen efter överenskommelse, har läst att många gör så). Även en eller två nätter på hotell, ev i svit - beroende på vad det kostar...
    Sedan underhållning/musik till festen så klart, mycket viktigt för oss!
    Tema tänker vi oss vanilj/kaffe, ev med gräddelina detaljer - lite ovanligt kanske men det är lite av "våra" färger...
    Vi har utsett två toastmasters (de två vars bröllop vi var toastmasters på den 9/7) och ska ha 1-2 värdar, en paketansvarig, två kyrkmarskalkar (min bror o hans tjej), vars tre tärnor/marskalkar (varav en av tärnorna - maid of honour - även ska vara toastmaster)...
    Ska ni ha lunch dagen efter för era gäster?

• Caribbean wedding
    Lilique skrev 2011-07-18 14:12:25 följande:
    Caribbean wedding
    Ja, som sagt ovan så har vi satt ungefär 50.000 vi också. Och där ska vi lyckas packa in allting. Vi slipper visserligen flygkostnad etc eftersom att vi bara ska ta oss ungefär 35 mil.
    Jo, det där huset i skärgården är som en gudagåva. Åkte dit nu i somras med min M2B och hans familj då, stannade i en knapp vecka och det var så underbart. Det stod klart för båda att det är självklart att vi ska dit nästa sommar.

Det är inte mycket som är spikat faktiskt. Inbjudningar och save-the-dates fick jag hem härom veckan. Vi har karvat och sågat i den stackars gästlistan men den tycks inte kunna bli mindre (67 personer! Herregud. Det blir till att köra sten-sax-påse om vilka som ska bort). Allting annat är faktiskt lite flytande. Har tänkt mig att spara in på så mycket som möjligt annars och göra fina budgetvarianter av saker jag inte klarar mig utan så att så mycket som möjligt ska kunna läggas på våra ringar. Jag hade velat skapa mycket själv, men jag vet helt enkelt inte hur man gör. Hittade min drömklänning på Maggie Sottero's sida för en halv förmögenhet, så det lutar väl åt en Kinaklänning.

Vi har varit förlovade sen november 2010 och han föreslog direkt att ett sommarbröllop "innan jorden går under" är vad han vill ha. Jag har planerat aktivt sedan februari-mars ungefär. Har fyllt hela kollegieblock med lösryckta tankar och idéer, men det är svårt att komma fram till något definitivt utan någon annan att prata med - i mitt tycke.

Och ni? Hur länge har ni varit förlovade? Hur länge har du planerat? (:

50 000 kronor på 67 personer kan bli lite kärvt ja, men inte omöjligt. Jag kämpade länge med min lilla gästlista, kände från början att bjuder man ena mostern måste man bjuda andra också även om man inte tycker om henne. Men gav till slut upp på det där. Så mitt tips är, gå efter hjärtat när det kommer till gästerna. Sedan om ni har bjudit mycket vänner och så kan alltid situationen ändras lite under ett års tid.

Maggie Sottero gör helt underbara klänningar! Den som ändå kunde ha råd med en sådan. Vilken modell har du valt? Kinaklänning är alltid riskabelt, men ett tips, lägg hellre till lite extra pengar och få lite finare tyger än att riskera att den ser fruktansvärd ut om man är perfektionist med klänningen. Annars dyker det upp många klänningar till salu här, bland annat från Maggie Sottero.

Då är du fortfarande aningen ny med bröllopsplaneringen. Vi förlovade oss i December 2008, (efter att ha träffats bara en månad tidigare) men började inte planera aktivt förrens våren 2010.

• Lilique
    Lundabrud
    Jag ska inte heller gå till frisör utan jag har hittat en tjej som gick ut frisörlinjen i våras som lovat att hjälpa mig om jag bara köper nålar och pärlor själv. Hon är helt fantastiskt. Vi ska inte ha någon "professionell" fotograf utan be en kompis som är riktigt duktig och bjuda henne och hennes respektive på festen för det. För mig beställs klänningen antingen från Kina eller om jag skulle hitta en på blocket/ebay.

Musik etc lägger vi inte ner speciellt mycket på. 99 kronor för att vara exakt. Det blir Spotify och en välarbetad (och sjukt lång) spellista genom ett stort högtalarsystem som några gamla klasskamrater till min M2B konstruerat. Kommer att lägga ner en hel del tid på festprogrammet och annan underhållning för gästerna istället.

Vårt färgtema är huvudsakligen rött och vitt, men inslag och detaljer av svart och silver. Det ska synas överallt, både på klassiskt vis som röda servetter, men även småsaker som små röda sidenband om toarullarna på toaletten (gör otroligt mycket!). Dessutom ska jag ha röda skor och vita rosor med ett rött sidenband virat hårt runt stjälkarna. Min blivande ska ha silvriga attiraljer, väst och silvertråd virad runt sin corsageblomma. Åh yummy.

Vi vet vem vi ska be vara toastmaster, men vi har inte kommit så långt att vi frågat honom ännu. Tror nog att han kommer bli väldigt glad och tacka ja - det är ett uppdrag helt i hans smak. Att utse paketansvarig hade jag inte ens tänkt på, väldigt bra idé.

Det blir ingen lunch för våra gäster, nej. Men ingen av dem är långväga eller behöver ta in på hotell någonstans för att kunna komma, så vi kände att vi nog låter bli det. Eventuellt bjuder vi bara föräldrar och syskon på något litet, om möjligheten visar sig finnas.
  • Lilique
    Caribbean wedding skrev 2011-07-18 14:24:08 följande:

50 000 kronor på 67 personer kan bli lite kärvt ja, men inte omöjligt. Jag kämpade länge med min lilla gästlista, kände från början att bjuder man ena mostern måste man bjuda andra också även om man inte tycker om henne. Men gav till slut upp på det där. Så mitt tips är, gå efter hjärtat när det kommer till gästerna. Sedan om ni har bjudit mycket vänner och så kan alltid situationen ändras lite under ett års tid.

Maggie Sottero gör helt underbara klänningar! Den som ändå kunde ha råd med en sådan. Vilken modell har du valt? Kinaklänning är alltid riskabelt, men ett tips, lägg hellre till lite extra pengar och få lite finare tyger än att riskera att den ser fruktansvärd ut om man är perfektionist med klänningen. Annars dyker det upp många klänningar till salu här, bland annat från Maggie Sottero.

Då är du fortfarande aningen ny med bröllopsplaneringen. Vi förlovade oss i December 2008, (efter att ha träffats bara en månad tidigare) men började inte planera aktivt förrens våren 2010.

Jag har en ganska knepig släkt och vi står varandra inte alls nära, medan min blivandes släkt är så nära varandra man kan komma. Så av de 67 på listan är 20 från min sida + 2 av mina vänner. Och han står då för resterande 45 varav 4 av dem är hans vänner. Jag tyckte inte alls att det var svårt att såga bort min släkt för att göra plats för hans, jag älskar de människorna! Dessutom har EN faster och inte massvis med mostrar, fastrar och fabröder som han har.

Jag håller alltid ett öga på klänningar och annat som säljs här på forumet, men jag har inte hittat rätt ännu. Men plötsligt händer det, antar jag!

Jo, jag är rätt ny men efter ett tags intensivsurfande här har jag iallafall snappat upp ett och annat som kan vara bra att tänka på. Men jag har stängt inlärningskanalen nu efter att ha hamnat i en tråd med tusen och åter tusen seder som ansågs viktiga att följa. Pssh, man tar väl de man gillar? Värre är det ju inte.
    Men åh, då var ni snabba. Härligt att det känts så rätt direkt!
Svar på tråden 2012-06-30? I need you!