• Lyckligaste

"Fyra bröllop" - vilket hemskt TV-program!

Är det nån mer som har sett på Fyra bröllop? Jag tycker att det är så hemskt när de ska kritisera och betygsätta. Jag skulle bli jätteledsen om jag har bemödat mig och det är mitt livs största dag och sedan står någon i TV och är negativ.
    Men det är kul att se så fint de har ordnat.
    Jag klarar bara inte av betygsdelen.

• Svar på tråden "Fyra bröllop" - vilket hemskt TV-program!
  • prinsessanogrodan

Jag tycker att de som är med i programmet har ju valt det själva och får då stå ut med att bli bedömda!

Sen tror jag tyvärr jag att ett sånt här program spär på hetsen att allt ska vara så himla perfekt, som att bröllopet är en uppvisning av vilka lyckliga,perfekta och lyckade människor brudparet är...Som att ett perfekt bröllop på något vis skulle "bevisa" att brudparet är "lyckligare" och mer lyckade som personer än ett brudpar som inte har regisserat och detaljstyrt ALLT. Jag tycker att det verkar vara alldeles för lätt för många att rusa i väg i sina tankar och att många får för sig att ALLT måste styras och kontrolleras in i minsta lilla pyttedetalj- många verkar se det som att ALLT, minsta lilla detalj under bröllopsdagen, MÅSTE eller BORDE symbolisera brudparets kärlek och deras liv för annars är det inte tillräckligt bra, det duger inte annars.

Självklart ska bröllopsdagen vara personlig och anpassad till brudparet men det går överstyr när minsta lilla detalj ska styras och kontrolleras och allt ska vara så himla extremt UNIKT.
    Det blir som en tävling i vilket brudpar som är mest unika och speciella som personer...Som om allt (brudparets kärlek, deras liv, deras äktenskap) mäts i vilka servetter som låg på bordet eller vilket vin som dracks till maten eller som att om något annat brudpar serverat samma maträtter eller har likadana ringar eller om ett annat brudpar vågar ha liknande blommor...DÅ är hela brudparets liv totalt förstört för då är dom inte så extremt unika och speciella som de inbillar sig.... Så tjatigt!

Näe, dom som är med i programmet får skylla sig själva, anser jag. De är väl tävlingsmänniskor ut i fingerspetsarna eftersom de vill ha främlingar med sig under ett av livets största ögonblick.

• MrsT2011
    prinsessanogrodan skrev 2011-04-27 16:14:25 följande:
    Näe, dom som är med i programmet får skylla sig själva, anser jag. De är väl tävlingsmänniskor ut i fingerspetsarna eftersom de vill ha främlingar med sig under ett av livets största ögonblick.
    Håller med! Jag skänkte en sympati-tanke till de stackars bröllopsgäster som känner brudparet men har oturen att hamna bredvid dessa tre okända tjejer som är där för att ha synpunkter på ALLT!
  • sofi 88
    Lyckligaste skrev 2011-04-27 15:40:08 följande:
    Är det nån mer som har sett på Fyra bröllop? Jag tycker att det är så hemskt när de ska kritisera och betygsätta. Jag skulle bli jätteledsen om jag har bemödat mig och det är mitt livs största dag och sedan står någon i TV och är negativ.
    Men det är kul att se så fint de har ordnat.
    Jag klarar bara inte av betygsdelen.
    Håller helt med, tänkte precis samma sak igår. Vissa var väldigt kritiska och vad ledsen jag skulle blivit om någon tyckte så om mitt bröllop när man uppenbarligen lagt ner otroligt mycket tid och kärlek på dagen. En annan grej som jag reagerade över, och tror många andra gjort det med, är att det handlar nästan bara om kvinnan, inte om paret och parets kärlek. Det är "brudens dag", inte brudparets vilket är lite märkligt eftersom bröllopet väl ska vara en dag att fira föreningen mellan två människor, inte en persons dag i rampljuset... Men det är kanske blir mer intressant att vinkla det så. Det handlade ju mer om paret igår än det gjorde i måndags i alla fall.
  • MrsT2011

Och det där med UNIKA bröllop är jag också utless på, den vanligaste frasen i alla bröllopstidningar är att det ska vara så persooooooonligt. Ja men vad fan, vill man ha ett klassiskt, romantiskt och väldigt "stereotypt" bröllop (typ som jag själv) då kan man väl få ha det i lugn och ro.

Om vi skulle göra vårt bröllop persoooonligt då skulle jag och min blivande få gifta oss i träningskläder, det är vårt främsta intresse och grundstenen i hela vår livsstil! Men vi kan väl också få vara uppklädda, tjusiga och långt från våra personligheter på vårt livs största dag? (Han nojar minst lika mycket som jag gör över att bröllopskläderna inte ska passa!)

• prinsessanogrodan
    MrsT2011 skrev 2011-04-27 16:24:25 följande:
    Och det där med UNIKA bröllop är jag också utless på, den vanligaste frasen i alla bröllopstidningar är att det ska vara så persooooooonligt. Ja men vad fan, vill man ha ett klassiskt, romantiskt och väldigt "stereotypt" bröllop (typ som jag själv) då kan man väl få ha det i lugn och ro.

Om vi skulle göra vårt bröllop persoooonligt då skulle jag och min blivande få gifta oss i träningskläder, det är vårt främsta intresse och grundstenen i hela vår livsstil! Men vi kan väl också få vara uppklädda, tjusiga och långt från våra personligheter på vårt livs största dag? (Han nojar minst lika mycket som jag gör över att bröllopskläderna inte ska passa!)
    Exakt! Det är så i varje tidning! Frågan är ju också nånstans....är inte varje bröllop personligt och unikt egentligen? Det är ju två unika individer som gifter sig, är inte det tillräckligt unikt? Räcker inte det ganska långt ändå? Måste det bevisas att brudparet är unika och speciella?
    Jag tänker så här: när mina föräldrar gifte sig 1970...så var det inte så här avancerat med alltifrån blommor till mat och servetter osv.....men på nåt sätt  så var det ÄNDÅ väldigt lyckat, alla hade jättetrevligt...Ingen snörpte på munnen, ingen pratade skit om vilka servetter som låg på bordet. Det var ingen tyckte att: "men Guuud, de borde ha gjort ALLT mer personligt och unikt...detta duger inte...fy så Svensson-aktigt det här bröllopet var...det är under min värdighet att gå på såna här vanliga bröllop..."
    Nu för tiden verkar det vara vissa människors stora skräck att vara vanliga människor...Ve och fasa om man är vanlig tråkig medel-Svensson typ..

Jag kräks på "unikt-personligt-avancerat-speciellt-perfekt" och att ALLT under bröllopet ska vara så regisserat och kontrollerat och detaljstyrt.
    Klart att man ska ordna så att gästerna har det trevligt och man ska såklart tänka på hur man lägger dagen så att både brduparet och gästerna har det trevligt...men är det hela världen om inte ALLT kontrolleras? Är det hela världen om duken inte matchar nyansen på tärnans skor, egentligen?
    Visst vi har också färgtema..men om min tärnas klänning inte matchar färgerna i min bukett exakt...så kommer jag inte bryta ihop för det, jag kommer inte anse att hela dagen är förstörd för det!
  • EllaBella

Jag skulle själv aldrig vilja delta i ett sådant program men de som valt att delta vet förstås vad deras medverkan innebär (hoppas jag!). Det vill säga att de andra tre brudarna kommer att diskutera och kritisera, liksom svenska folket. 

Lite roligt var att jag läste en intervju med en brud som ska vara med, att deras gäster blivit "förskräckta" när de kom och insåg att hela bröllopet skulle filmas. Hehe, jag hade nog också blivit minst sagt förvånad om jag kom till en fest och fick veta att allt skulle filmas och sändas på tv 4

• Fossing77

Snacka om nojja inför talet man tänkt hålla till brudparets ära och hamna framför tv-kamerorna... hua!

• Oniq
    MrsT2011 skrev 2011-04-27 16:24:25 följande:

Tidningarnas 'unika' bröllop tycker jag verkar vara rätt stereotypa ändå.

..och egentligen ..   ..vem bryr sig?

När jag har hört mångas kommentarer så verkar det (tyvärr) som att många gäster ogillar 'temabröllop' speciellt om det innebär att de måste 'klä ut sig'.

Alla bröllop är ju unika - om det nu är så viktigt att vara det. När jag har surfat runt efter inspiration till borgerlig vigsel så verkar det som om det unika handlar om man tänker ha texten 'Måhända' eller 'Ni har känt varandra från det första trevande mötet..'

När man själv är i planeringsstadiet så var ju programmet en besvikelse då man knappt får veta eller se någonting av allt 'lull' runtikring - hur bruparet tänkt med vigsel, fest, mat osv. Dom kunde väl visa inbjudningskort, festprogram(om det fanns), bordsplaceringsupplägg, varför dom valt den meny dom valt osv.

Men men.. när det gäller tv så får man väl bara vara glad att det inte är ett utröstningsprogram där den utröstade inte får gifta sig alls eller så ;)
  • Fossing77
    Oniq skrev 2011-04-27 17:22:03 följande:
    Men men.. när det gäller tv så får man väl bara vara glad att det inte är ett utröstningsprogram där den utröstade inte får gifta sig alls eller så ;)
    Ha ha! Hade inte det varit nåt? Robinson för brudpar? Smekmånad och tävling i ett ;) Vinnaren får en trägubbe och en flaska öl. ;D Sorry... lite OT... ;)
  • Fossing77

för övrigt roligt när bannern över TS inlägg gör reklam för iittala "stolt huvudsponsor av tvs Fyra bröllop" Tungan ute humor å det grövsta...

Svar på tråden "Fyra bröllop" - vilket hemskt TV-program!