• Lyckligaste

"Fyra bröllop" - vilket hemskt TV-program!

Är det nån mer som har sett på Fyra bröllop? Jag tycker att det är så hemskt när de ska kritisera och betygsätta. Jag skulle bli jätteledsen om jag har bemödat mig och det är mitt livs största dag och sedan står någon i TV och är negativ.
    Men det är kul att se så fint de har ordnat.
    Jag klarar bara inte av betygsdelen.

• Svar på tråden "Fyra bröllop" - vilket hemskt TV-program!
  • Hon sa ja

Jag vet inte. Det är kul att plocka inspiration och så. Absolut. Och jag blir rörd av att se kärleken i paren. En del av mig frossar i den bröllopsyra jag själv är mitt uppe i just nu.

Men...

Kära TV4
    2011 ringde och ville att ni kommer ikapp med.
    NEJ. Att gifta sig är inte alla flickors dröm.
    NEJ. Alla brudgummar är inte oengagerade och låter sin fästmö planera allt. 
    NEJ. Alla kvinnor ser inte andra kvinnor som rivaler och vill klanka ner på dem till och med på deras bröllopsdag.  

Sen undrar jag om det kommer något samkönat par.
    Och om det i så fall kommer att porträtteras lika klyshigt som heteroparen gör.

Jag fattar att det är ni som vinklar programmet och att paren "bara" gifter sig, precis som de tänkt göra, med eller utan er närvaro. De kommer att leva sina liv i kärlek och lycka, efter en fantastisk dag med de sina.  

Jag tycker att det är skam att ni inte har mer fantasi och mod... Det hade varit så mycket roligare med en positiv klang i programmen och en jämlik porträttering (förutsatt att den finns då, så klart). 

Med förhoppning om bättring i kommande program och mer mod och jämställdhetstänk i framtiden.

// HsJ. 

• MrsT2011

Jag fattar inte varför allt måste vara en tävling jämt. Som du själv sa KatjaB, att det hade varit kul att vinna men att det inte var därför ni deltog. Jag tycker att det är beundransvärt bara att ställa upp framför kameran och låta allmänheten ta del av bröllopet, det är jättekul att få rörliga bilder som inspiration för en gångs skull. Det är den biten jag gillar med programmet!

Vad var främsta anledningen till att ni ställde upp förresten? Och era gäster, fick de veta i förväg att de skulle bli filmade? Kan tillägga att din klänning var underbar!

Men precis som Hon sa ja så stör jag mig på TV:s stereotypa sätt att framställa bröllop. Det finns inga normala, helt dokumentära, informativa program som handlar om bröllop. Antingen är det som detta, dvs en tävling med vissa bitch-inslag. Eller är det som det amerikanska "Bridezillas" där bruden stortjuter över att det är kräftor istället för räkor på canapéerna. Eller det värsta av allt: Brittiska programmet om zigenarbröllop, som värsta zoo helt utan omtanke om människorna, jag bryr mig inte om att de råkar ha dålig smak, det är bara så elakt alltihop.

Nej, fram för en mindre hysterisk syn på bröllop hos TV-bolagen. Förlossningsprogram får hur mycket normala TV-timmar som helst, varför kan aldrig bröllop få denna typ av uppmärksamhet?  

• prinsessanogrodan
    MrsT2011 skrev 2011-04-30 10:11:34 följande:
    Jag fattar inte varför allt måste vara en tävling jämt. Som du själv sa KatjaB, att det hade varit kul att vinna men att det inte var därför ni deltog. Jag tycker att det är beundransvärt bara att ställa upp framför kameran och låta allmänheten ta del av bröllopet, det är jättekul att få rörliga bilder som inspiration för en gångs skull. Det är den biten jag gillar med programmet!

Vad var främsta anledningen till att ni ställde upp förresten? Och era gäster, fick de veta i förväg att de skulle bli filmade? Kan tillägga att din klänning var underbar!

Men precis som Hon sa ja så stör jag mig på TV:s stereotypa sätt att framställa bröllop. Det finns inga normala, helt dokumentära, informativa program som handlar om bröllop. Antingen är det som detta, dvs en tävling med vissa bitch-inslag. Eller är det som det amerikanska "Bridezillas" där bruden stortjuter över att det är kräftor istället för räkor på canapéerna. Eller det värsta av allt: Brittiska programmet om zigenarbröllop, som värsta zoo helt utan omtanke om människorna, jag bryr mig inte om att de råkar ha dålig smak, det är bara så elakt alltihop.

Nej, fram för en mindre hysterisk syn på bröllop hos TV-bolagen. Förlossningsprogram får hur mycket normala TV-timmar som helst, varför kan aldrig bröllop få denna typ av uppmärksamhet?  
    Ja visst är det trist att program om bröllop är så vridna på nåt sätt?
    Jag tror att det handlar om att om det är "normala" bröllop så blir det inte så många som tittar tyvärr utan att det måste vara tävling eller bridezillas annars tittar ingen. Eller ingen och ingen...inte tillräckligt många kanske. Om det inte är spektakulärt på nåt sätt (tävling,bridezillas,extremt mycket pengar inblandat,kändisar etc) så tittar inte tillräckligt många. Kanalerna lever ju på att få många tittare (ju fler tittare desto bättre betalt kan de ta av annonsörer) och om något är "vanligt" så försvinner det bland allt annat utbud.
    Förlossningar är ju på nåt sätt tillräckligt laddat i sig självt och en förlossning är inte den andra lik och det är nog tillräckligt speciellt varje gång en människa föds så då behöver TV inte vrida till det så mycket, det är tillräckligt dramatiskt och känslosamt i alla fall.
    Men det är trist att bröllop ska vridas till...det spär liksom på myten om hysteriska bridezillas och kanske spär på nervositeten hos blivande brudpar. ochf ramför allt så tror jag tyvärr att det spär på idén om att ett bröllop måste vara så hur ska jag säga "avancerat"....Jag vet många (märker det när jag berättar att vi ska gifta oss) som inbillar sig eller har fått för sig att det måste vara på vissa sätt när man gifter sig...att det måste vara dyrt, att man måste bjuda hela släkten och alla man känt sedan dagis och att det inte skulle duga men ett enkelt bröllop i rådhuset och kaffe och tårta hemma på balkongen/i trädgården för sina föräldrar och syskon. Trist att det ska "blåsas upp" till i vissa fall orimliga proportioner.
  • KatjaB

MrsT2011: Jo, vi kollade faktiskt runt vad alla tyckte, om de tyckte att det inte skulle vara kul eller jobbigt, vilket ingen sa att de tyckte. Hade folk varit besvärade så hade vi inte velat vara med. 
    Jag blev faktiskt kontaktad av dem via min blogg, och efter att ha klurat lite så tänkte jag att why not, klart jag kan träffa dem och få veta lite mer. Hon som sköte castingen var helt underbar och berättade om programmet som skulle ha den där varma känslan som halv åtta hos mig. Det handlade inte om att störst och dyrast bröllop får vara med utan olika, vissa som var små med bara 25 gäster men som verkade så varma och härliga brudpar att de vill ha med jsut dem, eller om man hade något annat som tilltalade dem. Fick svara på massor av frågor om hur jag skuflle tänkt och betygsätta i olika situationer, för de sa att de inte vill ha smutskastningstv där folk bara klagar på varandra.
     Så alla visste att de kommer vara med, de som inte ville bli filmade fick säga till så skulle de inte komma med i programmet alls. Dessutom förtydligade vi det hela med tv på vår bröllopshemsida, så att det inte skulle vara några missförstånd. 
     Det allra jobbigaste var ju att ge varandra betyg och motivera allt, för det känns som att man bara klagar. Efter första bröllopet hade jag skitdåligt samvete, inte för att betygen var lägre än vad jag tyckt, men för att man kände sig så elak och på nästa bröllop var ju vissa saker mer i min smak medans andra saker föll mig mer i smaken från det första, osv.. så i slutändan, kanske för att döva mitt samvete lite, eftersom jag inte ville att någon skulle behöva vara "sämst" så fick alla totalt lika mycket poäng, bara på olika saker. För inget bröllop var ju dåligt, bara olika bitar som man gillade olika mycket på alla. Rent tävingsmässigt så är väl det inte så strategiskt kanske, men samtidigt så kände vi väl inte att vi avlider heller om vi inte vinner. 

• förlovadflicka

KatjaB: Grattis, tyckte ert bröllop verkade jättefint och du var supervacker i din klänning :D

• Amejuli
    Hon sa ja skrev 2011-04-29 22:25:06 följande:
    Jag vet inte. Det är kul att plocka inspiration och så. Absolut. Och jag blir rörd av att se kärleken i paren. En del av mig frossar i den bröllopsyra jag själv är mitt uppe i just nu.

Men...

Kära TV4
    2011 ringde och ville att ni kommer ikapp med.
    NEJ. Att gifta sig är inte alla flickors dröm.
    NEJ. Alla brudgummar är inte oengagerade och låter sin fästmö planera allt. 
    NEJ. Alla kvinnor ser inte andra kvinnor som rivaler och vill klanka ner på dem till och med på deras bröllopsdag.  

Sen undrar jag om det kommer något samkönat par.
    Och om det i så fall kommer att porträtteras lika klyshigt som heteroparen gör.

Jag fattar att det är ni som vinklar programmet och att paren "bara" gifter sig, precis som de tänkt göra, med eller utan er närvaro. De kommer att leva sina liv i kärlek och lycka, efter en fantastisk dag med de sina.  

Jag tycker att det är skam att ni inte har mer fantasi och mod... Det hade varit så mycket roligare med en positiv klang i programmen och en jämlik porträttering (förutsatt att den finns då, så klart). 

Med förhoppning om bättring i kommande program och mer mod och jämställdhetstänk i framtiden.

// HsJ. 
    Jag kunde inte sagt det bättre själv!
  • Amejuli

KatjaB: Måste bara säga att jag tycker du var helt underbart vacker på din dag!

• jenniejummie

Tycker att själva upplägget av programmet är lite lamt, eller hur ska jag uttrycka mig...!
     Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska säga... kul, pinsamt, jobbigt och intressant. 
    Det är kul att få lite tips och ideér till sitt eget bröllop... i lite brist på annat kan jag känna.
    Tacka vet jag "Tur i kärlek" m Lotta Engberg...!

Svar på tråden "Fyra bröllop" - vilket hemskt TV-program!