MrsT2011 skrev 2011-04-30 10:11:34 följande:
Jag fattar inte varför allt måste vara en tävling jämt. Som du själv sa KatjaB, att det hade varit kul att vinna men att det inte var därför ni deltog. Jag tycker att det är beundransvärt bara att ställa upp framför kameran och låta allmänheten ta del av bröllopet, det är jättekul att få rörliga bilder som inspiration för en gångs skull. Det är den biten jag gillar med programmet!
Vad var främsta anledningen till att ni ställde upp förresten? Och era gäster, fick de veta i förväg att de skulle bli filmade? Kan tillägga att din klänning var underbar!
Men precis som Hon sa ja så stör jag mig på TV:s stereotypa sätt att framställa bröllop. Det finns inga normala, helt dokumentära, informativa program som handlar om bröllop. Antingen är det som detta, dvs en tävling med vissa bitch-inslag. Eller är det som det amerikanska "Bridezillas" där bruden stortjuter över att det är kräftor istället för räkor på canapéerna. Eller det värsta av allt: Brittiska programmet om zigenarbröllop, som värsta zoo helt utan omtanke om människorna, jag bryr mig inte om att de råkar ha dålig smak, det är bara så elakt alltihop.
Nej, fram för en mindre hysterisk syn på bröllop hos TV-bolagen. Förlossningsprogram får hur mycket normala TV-timmar som helst, varför kan aldrig bröllop få denna typ av uppmärksamhet?
Ja visst är det trist att program om bröllop är så vridna på nåt sätt?
Jag tror att det handlar om att om det är "normala" bröllop så blir det inte så många som tittar tyvärr utan att det måste vara tävling eller bridezillas annars tittar ingen. Eller ingen och ingen...inte tillräckligt många kanske. Om det inte är spektakulärt på nåt sätt (tävling,bridezillas,extremt mycket pengar inblandat,kändisar etc) så tittar inte tillräckligt många. Kanalerna lever ju på att få många tittare (ju fler tittare desto bättre betalt kan de ta av annonsörer) och om något är "vanligt" så försvinner det bland allt annat utbud.
Förlossningar är ju på nåt sätt tillräckligt laddat i sig självt och en förlossning är inte den andra lik och det är nog tillräckligt speciellt varje gång en människa föds så då behöver TV inte vrida till det så mycket, det är tillräckligt dramatiskt och känslosamt i alla fall.
Men det är trist att bröllop ska vridas till...det spär liksom på myten om hysteriska bridezillas och kanske spär på nervositeten hos blivande brudpar. ochf ramför allt så tror jag tyvärr att det spär på idén om att ett bröllop måste vara så hur ska jag säga "avancerat"....Jag vet många (märker det när jag berättar att vi ska gifta oss) som inbillar sig eller har fått för sig att det måste vara på vissa sätt när man gifter sig...att det måste vara dyrt, att man måste bjuda hela släkten och alla man känt sedan dagis och att det inte skulle duga men ett enkelt bröllop i rådhuset och kaffe och tårta hemma på balkongen/i trädgården för sina föräldrar och syskon. Trist att det ska "blåsas upp" till i vissa fall orimliga proportioner.