förlovadflicka skrev 2011-05-24 11:26:42 följande:
Alltså, det jag reagerade på var väl att de nästan hånskrattade på något sätt, kändes jättekonstigt faktiskt. Och nej, vi ska inte ha alkoholfritt av religiösa skäl. (m2b har bla en kusin som är riktigt aktiv inom nykterhetsrörelsen+att ingen av oss tycker det är gott med alkohol eller vill lägga pengar på det, det kommer vara barn med osv...) Men det verkar som den bruden skulle ha det och då känns det verkligen ännu mer respektlöst att skratta :S
Ok, jag lyssnade inte så noga och det laggade när jag kollade (play) så jag missade nog just den reaktionen. det är ju såklart inte trevligt eller smidigt. Men som nån sa jämför inte med deras reaktion mot ert bröllop. De tjejerna är ju faktiskt bjudna till några de inte känner eller umgås med och vad som är kutym i olika umgängen kan ju skifta ganska rejält. Era gäster har säkert inget alls emot alkoholfritt eftersom de känner er och vet förmodligen om att ni inte dricker alkohol. Det kanske även är så att många av era gäster inte heller dricker alkohol? Det jag menade ovan är att i mitt umgänge så dricker alla alkohol och det skulle bli väldigt konstigt om nån plötsligt drog till med alkoholfritt. Alla skulle nog reagerat eftersom vi alla dricker alkohol annars och det finns ingen som spottar i glaset. Plus att jag och många andra skulle sakna smaken till maten. Men jag respekterar om andra väljer alkoholfritt. En av mina bästa vänner ska oxå gifta sig nu (två veckor föra mig) och de kommer ha alkohol men inga mängder, festen kommer även att vara tidgt så det blir nog stillsamt o många barn. Men man får ändå vinet till maten och det räcker för mig. Men som sagt skulle jag bli bjuden på ett bröllop i mitt umgänge och det var alkoholfritt så skulle jag bli förvånad och besviken och det bygger man ju på vad man vet om personerna sen innan. Men att andra väljer och göra så anser jag inte är nåt fel med. vissa kan ju välja bort detta pga alkoholism i bakgrunden med, det kan ju finnas olika anledningar.
Nåväl, men det är ikväll pingsttjejen gifter sig eller? Jag vill se sjömansbröllopet jag, det är så stiligt med sådana kostymer
Men jag tyckte det var kul att se det syrianska igår, det är spännande att se de bröllopen som har inslag av andra kulturer tycker jag för man vet ju inte så mkt om hur deras bröllopstraditioner ser ut. Då brukar jag sitta med ett fascinerat fånigt litet leende när jag tittar (tex detta o de två afrikanska, jag vet att det är en hel världsdel men nu kommer jag bara ihåg att ett var kongolesiskt eller var båda det?)...