• Anonym

Jag måste lätta på hjärtat! Vad ska jag göra?!

Jag har hamnat i en hopplös sits nu och jag vet inte vad jag skall ta mig till. Vi gifter oss om drygt en månad och utåt sett så är vår relation toppen. Jag får många kommentarer om hur bra jag har det, att dom är så glada för min skull osv. Verkligheten är att våran relation är riktigt dålig. Jag mår verkligen skit.

Jag skall försöka fatta mig kort. 

Jag har växt upp med skilda föräldrar. Pappa dricker och var rätt aggresiv mot mamma så hon lämnade honom strax efter min lillasyster föddes. Under åren har mamma haft MÅNGA olika killar, hon går alltid "all-in" o en relation, och när det tar slut så har det några gånger slutat med självmordsförsök och/eller depressioner.

Jag själv var rätt mobbad i skolåldern, jag var väldigt blyg och inte speciellt söt. Om man skall beskriva mig med några ord idag så är de positiva: Alltid glad, familjekär, arbetsmyra, hjälpsam och generös. Mina negativa sidor är att jag är så förbannat godtrogen, FÖR snäll och en person som kan ta hur mycket skit som helst. I relationer vänder jag ut och in på mig själv för att behaga min man. Jag är rädd att misslyckas och lever hellre i en dålig relation, än att göra slut då jag ser det som ett misslyckande.

Om jag skall sammanfatta  det negativa med alla mina dejter/relationer jag har haft:
    1. Drack väldigt mycket, runt 5-7 dagar i veckan.
    2. Aggressiv typ som slutade med att min syster polisanmälde honom när han slog mig...
    3. Efter några månaders dejatande visade det sig att han hade fru och barn.
    4. Snäll kille men han var aldrig intresserad av en relation, har senare kommit ut ur garderoben...
    5. Efter en tid berättade han för mig att han var dömd för bankrån. Då tackade jag för mig.
    6. Jag märkte snabbt att han hade aggressiva tendenser, idag sitter han inne på livstid.
    7. Dejatande en kille en kort tid som var superhemlig av sig. Fick inte träffa hans vänner/familj osv...
    8. M2B
    (Jag vill dock poängtera att killarna ovan givetvis har haft många positiva sidor också, men de negativa sidorna har varit mer utmärkande än de positiva. Jag har ingen komntakt med någon av de här killarna idag, förutom nummer 6 som envisas med att skicka brev då och då som jag inte besvarar.)

Om jag nu kort skall berätta om min relation med M2B, han som jag snart skall gifta mig med. Som sagt, utåt sett är allt toppen. Han är väldigt generös, en bra pappa, en riktigt "man" som tar hand om sin familj. Vi har varit ihop i 4 år. Ända sedan start har han ibland "råkat" kalla mig slampa, hora, fitta osv. Men alltid bett om ursäkt och sagt att han inte menar det. Jag har satt ner foten både en och fem gånger men när han ber om ursäkt så har jag bara lagt det bakom mig. Han har varit väldigt bestämde med att jag abslout inte får ha några killkompisar, ingen kontakt med killar överhuvidtaget (undantaget släkt). Han poängterar ofta "Hur bra jag har det och att jag borde vara så tacksam att han vill vara med en sån WT tjej som jag är". Jag har gjort slut ett antal gånger MEN HAN FATTAR INTE!!! Han skrattar åt mig, vägrar gå (det är från början min lägenhet, mina möbler osv.)  Sen kommer han med världens ursäkt och någon fin present. Och jag förlåter och glömmer som vanligt.

Han har ett kassaskåp och sina kläder här, det är allt. Så sist vi bråkade så sa jag till han att ta sina grejer och dra. Då öppnar han sitt kassaskåp och drar ut massa vapen. JAG HADE GIVETVIS INGEN ANING OM ATT HAN HADE DETTA! I alla fall, han drar ut två pistoler, knivar och massa andra grejer som jag inte vet namnet på... Jag blir såklart asrädd och efter mycket om och men så "blir vi vänner" igen. Kassaskåpet har han nu gjort sig av med, men nu vet jag att han uppenbarligen har tillgång till vapen. Jag är livrädd för honom! Jag vågar verkligen inte lämna honom.

Vi har ett barn tillsammans. Gemensam vårdnan. Jag vågar inte heller lämna honom för jag är rädd för vad han kan göra mot vårt barn för att få mig dit han vill. Jag skulla aldrig kunna lämna vårt barn hos honom varannan helg eller varannan vecka om vi gick isär. Jag vågar inte heller polisanmäla M2B, han hade hinna ha ihjäl mig innan det hade blivit något av detta.

Ibland funderar jag på att bara ta vårt barn och gå under jorden. Jag har lite pengar undansparade och hade kunnat klara mig ett tag. Men det är ju lättare sagt än gjort. Ibland tänker jag att det är bättre att stanna i skiten...

Och som sagt. Hans släkt och min släkt är alla helt underbara, dom är så glada för våran skull. Och jag vet att dom hade fått världens chock om vi helt plötsligt ställde in bröllopet. Och dom hade aldrig trott på mig om jag hade berättat sanningen om M2B heller, för jag har spelat så lycklig i alla år och inte visat ett tecken på sanningen. Och min rädsla att misslyckas och göra alla besvikna kommer krypande igen... Vanligtvis så skriver jag en del inlägg här på BT. och antagligen låter vldigt glad och positiv, men egentligen så  ljuger jag faktiskt om min fantastiska M2B,...

Gud va skönt detta var, att skriva av sig! Jag hoppas inte på några mirakel genom denna tråden.

Tack för att du tog dig tid att läsa! Och ursäkta för alla stavfel ovan!

• Svar på tråden Jag måste lätta på hjärtat! Vad ska jag göra?!
  • Anonym

Om du söker skydd  för dig och barnet är det ej olagligt att ta barnet och flytta.  Det mer olagligt att ha vapen hemma och har han ens license för de vapen han har?

• Anonym (Lilla jag)

Ts, om du vill vara säker, kan du ju kolla med en jurist eller med polisen innan, eller kanske vet kvinnojouren?.Men om man inte tar hänsyn till att mannen visat fram vapen och hotat(jag uppfattar det som att han ville säga att om du lämnar honom, dödar han dig) med, så förstår jag inte hur samhället är funtat, iaf.  Jag hoppas verkligen att du har någon du kan anförtro dig åt, en kompis, jobbarkompis eller så? Tänkte på stöd, när du funderar över hur du ska gå vidare mm. Men du ska inte stanna i denna relation, för det riskerar att ta en ände med förskräckelse, och vi läser redan tillräckligt ofta om kvinnor som blir dödade av sina "älsklingar". Bli inte ännu en av dem, snälla!!!

• MrsT2011
    Anonym skrev 2011-04-25 12:52:10 följande:
    Tack för era svar! Problemet är väl att det är olagligt (tror jag?!) att ta vårt barn och sticka? Jag får väl inte flytta från vår stad hursomhelst när vi har gemensam vårdnad?
    Ta kontakt med kvinnojouren och socialtjänsten och berätta hela din historia. Ställ dessa frågor och be om råd. Samla in så mycket "bevis" du kan angående din sambos beteende, hans vapen etc. Reglerna om gemensam vårdnad är inte huggna i sten, man gör nya bedömningar när situationen förändras.

Och angående era släktingar tvivlar jag på att ALLA kommer anklaga dig för att vara en lögnhals om du berättar hur du har det. Varför skulle du ljuga liksom? Som redan nämnts så finns det säkert några som redan anat att allt inte står rätt till. Börja med att berätta för din egen familj, de ska ju i första hand stå på din sida. Och oavsett vad reaktionen blir från dina närmaste så måste du utgå från ditt eget bästa och ditt barns bästa.

Men för vad du gör, gift dig inte! Då minskar din trovärdighet och din chans att få hjälp.
  • Anonym

Hej vännen!
    Bra att du tar första steget till att lämna genom att skriva om din situation här ( så ser jag det i alla fall)
    Det är en farlig situation du befinner dig i och i mönstret ingår att han bryter ner din självkänsla mer och mer. Det blir inte bättre av att vänta. Tvärtom. Om du ser till att få maximalt stöd ( kvinnojour, polis, juridik, vänner och familj) kommer du att ha styrka att genomföra detta. När man MÅSTE, får man oanade krafter. Jodå, du också!!!
    Jag känner verkligen med dig. Välj livet!
    många varma kramar till dig!!

• Anonym

Tack igen för att ni tar er tid att läsa och svara!

För att svara på några frågor: Nej han har ingen licens för några vapen. Det här med familj och vänner att anförtro sig åt, tyvärr så har jag ingen näramre än 5 mil bort. Och jag vill ogärna vara en börda för någon, söm jag anser att jag blir om jag tar barnet och flyttar in där, eller ringer och behöver stöd i tid och otid.

Jag har precis försökt prata med honom. Han blir sådär manipulativ och jobbig... "har du varit otrogen, skall du låta vårt barn växa upp med en annan pappa, hur kan du göra så här mot vårt barn, jag har inte kallat dig något fult på flera dagar, jag försöker verkligen, vad vill du att jag ska göra osv osv"... Han fattar inte att jag inte vill att han skall göra något längre,,., jag har gett upp om vårt förhållande...

Det jobbiga är att se hur bra pappa han är. Vårt barn lyser verkligen upp så fort han leker med h*n och h*n älskar verkligen sin pappa... Jag har så svårt att h*n ifrån sin pappa...

• Anonym

Vill du att  ditt  barn ska lära sig att det är okej att manipulera, hota och kalla flickor fula ord ?
    Det är vad du gör om du stannar,  ditt barn lär sig att det normalt att kalla någon man älskar hora och slampa.

Och nej du blir inte en börda, du måste tro det. 

• Anonym (orolig)

OO herregud gumman detta måste du ta dig ur på ett eller annat sätt !!!! 
    Hur vet jag tyvärr inte men du har fått många tips av andra .
    Jag kan bara berätta ett jag har varit i ett förhållande där min sambo börja dricka mycket o det sen spåra ut o dett gör det för eller senare TRO mig först var det "bara  " psykiskt sen blev det fysiskt o jag tyckte jätte mycket om honom o det var så svårt att gå ifrån honom ille ju bara att han skulle bli sig själv igen i detta förhållande var jag nog inte väldigt rädd för mitt liv hmm fast han tagit strup tag på mig ett antal gånger men tror aldrig att han skulle gå hela vägen men men det var av hjälp av mina vänner som jag till slut tog mig ut ur detta förhållande !!!
    O när jag var på väg ut ur det förhållandet så fick jag en ny vän som hjälpte mig o det slutade med att vi blev tillsammans underbar kille men det var något som inte känndes helt rätt så den dag jag bestämmde mig för att säga att det var slut ja då förstod jag vad det var han blev HELT tokig han tog fram STORA knivar o massa annat o hota mig  med  att han skulle ta livet av mig om jag träffa någon annan o han skadade faktiskt vänner till mig med riktigt ordentligt  mmmm du fattar  det var riktigt jobbigt o ta sig ur det förhållandet men det gick !!!

Du måste gumman  var stark du klarar det !!!!!! 

• Anonym (Psykologen)
    Anonym skrev 2011-04-25 14:17:24 följande:
    Det här med familj och vänner att anförtro sig åt, tyvärr så har jag ingen näramre än 5 mil bort. Och jag vill ogärna vara en börda för någon, söm jag anser att jag blir om jag tar barnet och flyttar in där, eller ringer och behöver stöd i tid och otid.
    Du kommer att bli en verkligt stor börda för familj och vänner om du dör och de är kvar att grubbla över varför du kände att du inte kunde komma till dem och be om hjälp.

RING KVINNOJOUREN NU! De kommer inte att tvinga dig att göra någonting, men de har stor erfarenhet av destruktiva förhållanden och hur man tar sig ur dem, och de kan vara ett ovärderligt bollplank för dig när du bestämmer dig för hur du ska göra.
  • Anonym

När jag läser din text känns det hela väldigt bekant, tyvärr... Jag levde i ett liknande förhållande i 5 år och tro mig, jag vet vad du talar om.

Mitt ex var en mycket charmerande människa och väldigt manipulativ. Jag var mycket ung och föll för honom fort. När det med tiden visade sig vilken man han var så var det för sent att lämna... Han hade ett sådant tag om mig att det var omöjligt att gå, och då hade vi ändå inga barn ihop. Mitt ex var en mycket farlig man, som är högt uppsatt inom en mycket känd brottslig organisation i Sverige och Europa. Misshandeln mot mig var relativt sällan fysisk -men det är, enligt mig, den psykiska som är värre. De spåren sitter kvar än idag, drygt 4 år senare...

jag var livrädd för att lämna, var väl medveten om vad han var kapabel att göra mot mig och mina nära och kära. Pga min familj vågade jag aldrig lämna, jag skämdes också för att berätta för dem. Jag väntade helt enkelt ut honom och såg till att han tröttnade på mig, tog skiten och försökte (i smyg) bygga upp ett framtida liv utan honom. Efter att jag tagit det beslutet tog det väl ett drygt år innan vi gemensamt valde att avsluta vår så kallade relation. Detta året kändes som 10 år TS, tro mig, gör inte som jag..

Även något år efter uppbrottet fick jag ständigt försöka hålla mitt ex borta och levde fortfarande under rädsla av honom. Sakta, sakta började han ge upp tanken om oss två och började lämna mig i fred.

Jag skriver om min historia för att visa att detta inte är något ovanligt, det är inget du ska skämmas för och du har ingen skuld i detta. Jag vill inte få någon sympati utan endast få dig att göra annorlunda än vad jag gjorde. Du måste kontakta kvinnojouren och lämna din man, för din egen skull men framförallt för ert barn.

Berätta även för hans föräldrar om er situation, oavsett om de är på din sida eller ej bör de få veta hur det ligger till. då kommer de har mer förståelse för att du och ders barnbarn lämnar. Ta även styrkan och våga berätta för din familj, det är svårt, jättesvårt men jag tror att du behöver göra det.

Jag hoppas verkligen att du tar till dig av de råd du fått här i tråden och söker hjälp, snarast!! Gift dig inte för allt i världen och tänk på att ett liv ensam med ditt barn kommer att vara miljoner gånger bättre än ett liv med den mannen. Är rädd för din skull att det kan sluta väldigt illa annars...

• Anonym

Utöver vad alla andra skrivit reagerade jag oerhört starkt på att du skrev att din sambo har vapen hemma.
    Hur många vanliga "svennar" har det? Om han inte går till skytteklubben varje vecka så är det någonting som är skumt. I själva verket skulle jag säga att det låter som att något han gör på sin fritid kanske inte är helt lagligt.  

Filmtips: Enough med Jennifer Lopez, inte världens bästa men det ska inte gå så långt att du måste fly.

Svar på tråden Jag måste lätta på hjärtat! Vad ska jag göra?!