• Anonym

Jag måste lätta på hjärtat! Vad ska jag göra?!

Jag har hamnat i en hopplös sits nu och jag vet inte vad jag skall ta mig till. Vi gifter oss om drygt en månad och utåt sett så är vår relation toppen. Jag får många kommentarer om hur bra jag har det, att dom är så glada för min skull osv. Verkligheten är att våran relation är riktigt dålig. Jag mår verkligen skit.

Jag skall försöka fatta mig kort. 

Jag har växt upp med skilda föräldrar. Pappa dricker och var rätt aggresiv mot mamma så hon lämnade honom strax efter min lillasyster föddes. Under åren har mamma haft MÅNGA olika killar, hon går alltid "all-in" o en relation, och när det tar slut så har det några gånger slutat med självmordsförsök och/eller depressioner.

Jag själv var rätt mobbad i skolåldern, jag var väldigt blyg och inte speciellt söt. Om man skall beskriva mig med några ord idag så är de positiva: Alltid glad, familjekär, arbetsmyra, hjälpsam och generös. Mina negativa sidor är att jag är så förbannat godtrogen, FÖR snäll och en person som kan ta hur mycket skit som helst. I relationer vänder jag ut och in på mig själv för att behaga min man. Jag är rädd att misslyckas och lever hellre i en dålig relation, än att göra slut då jag ser det som ett misslyckande.

Om jag skall sammanfatta  det negativa med alla mina dejter/relationer jag har haft:
    1. Drack väldigt mycket, runt 5-7 dagar i veckan.
    2. Aggressiv typ som slutade med att min syster polisanmälde honom när han slog mig...
    3. Efter några månaders dejatande visade det sig att han hade fru och barn.
    4. Snäll kille men han var aldrig intresserad av en relation, har senare kommit ut ur garderoben...
    5. Efter en tid berättade han för mig att han var dömd för bankrån. Då tackade jag för mig.
    6. Jag märkte snabbt att han hade aggressiva tendenser, idag sitter han inne på livstid.
    7. Dejatande en kille en kort tid som var superhemlig av sig. Fick inte träffa hans vänner/familj osv...
    8. M2B
    (Jag vill dock poängtera att killarna ovan givetvis har haft många positiva sidor också, men de negativa sidorna har varit mer utmärkande än de positiva. Jag har ingen komntakt med någon av de här killarna idag, förutom nummer 6 som envisas med att skicka brev då och då som jag inte besvarar.)

Om jag nu kort skall berätta om min relation med M2B, han som jag snart skall gifta mig med. Som sagt, utåt sett är allt toppen. Han är väldigt generös, en bra pappa, en riktigt "man" som tar hand om sin familj. Vi har varit ihop i 4 år. Ända sedan start har han ibland "råkat" kalla mig slampa, hora, fitta osv. Men alltid bett om ursäkt och sagt att han inte menar det. Jag har satt ner foten både en och fem gånger men när han ber om ursäkt så har jag bara lagt det bakom mig. Han har varit väldigt bestämde med att jag abslout inte får ha några killkompisar, ingen kontakt med killar överhuvidtaget (undantaget släkt). Han poängterar ofta "Hur bra jag har det och att jag borde vara så tacksam att han vill vara med en sån WT tjej som jag är". Jag har gjort slut ett antal gånger MEN HAN FATTAR INTE!!! Han skrattar åt mig, vägrar gå (det är från början min lägenhet, mina möbler osv.)  Sen kommer han med världens ursäkt och någon fin present. Och jag förlåter och glömmer som vanligt.

Han har ett kassaskåp och sina kläder här, det är allt. Så sist vi bråkade så sa jag till han att ta sina grejer och dra. Då öppnar han sitt kassaskåp och drar ut massa vapen. JAG HADE GIVETVIS INGEN ANING OM ATT HAN HADE DETTA! I alla fall, han drar ut två pistoler, knivar och massa andra grejer som jag inte vet namnet på... Jag blir såklart asrädd och efter mycket om och men så "blir vi vänner" igen. Kassaskåpet har han nu gjort sig av med, men nu vet jag att han uppenbarligen har tillgång till vapen. Jag är livrädd för honom! Jag vågar verkligen inte lämna honom.

Vi har ett barn tillsammans. Gemensam vårdnan. Jag vågar inte heller lämna honom för jag är rädd för vad han kan göra mot vårt barn för att få mig dit han vill. Jag skulla aldrig kunna lämna vårt barn hos honom varannan helg eller varannan vecka om vi gick isär. Jag vågar inte heller polisanmäla M2B, han hade hinna ha ihjäl mig innan det hade blivit något av detta.

Ibland funderar jag på att bara ta vårt barn och gå under jorden. Jag har lite pengar undansparade och hade kunnat klara mig ett tag. Men det är ju lättare sagt än gjort. Ibland tänker jag att det är bättre att stanna i skiten...

Och som sagt. Hans släkt och min släkt är alla helt underbara, dom är så glada för våran skull. Och jag vet att dom hade fått världens chock om vi helt plötsligt ställde in bröllopet. Och dom hade aldrig trott på mig om jag hade berättat sanningen om M2B heller, för jag har spelat så lycklig i alla år och inte visat ett tecken på sanningen. Och min rädsla att misslyckas och göra alla besvikna kommer krypande igen... Vanligtvis så skriver jag en del inlägg här på BT. och antagligen låter vldigt glad och positiv, men egentligen så  ljuger jag faktiskt om min fantastiska M2B,...

Gud va skönt detta var, att skriva av sig! Jag hoppas inte på några mirakel genom denna tråden.

Tack för att du tog dig tid att läsa! Och ursäkta för alla stavfel ovan!

• Svar på tråden Jag måste lätta på hjärtat! Vad ska jag göra?!
  • stellastella
    Anonym skrev 2011-05-02 23:15:37 följande:
    Tänk om det var lika lätt att göra en sak som att säga/skriva... Det är inte bara att sticka. Nu är förhållandet jobbigt men jag överlever. Gör jag det om jag lämnar honom nu? Han kommer bli så förnedrad om jag sticker bara dagar innan bröllopet och det kommer göra honom mer galen av ilska än om jag lämnar honom efter bröllopet när släkten har släppt ögonen från oss...

Jag får inte ha facebook och liknande grejer, bara BT för det är ju bara bröllopsrelaterat. Det är tack vare BT och er här som detta ens börjar komma till ytan.
    Jag förstår att allt inte är lätt. MEN hur kommer du att må om en månad, två månader, tre månader...när bröllopet har varit och du sitter fast i äktenskapet med 6 månaders betänketid på skiljsmässa. Vad ska släkten säga då, om ni ska skiljas efter bara en kort tid? Han kommer att bli förnedrad hur du än gör. 

Ta kontakt med kvinnojouren  som så många andra skrivit. De vet, har kunskap och gör bara det du vill. Du får hjälp att snickra ihop en plan. Kan vara bra att ha den kontakten hur du än gör, så lyft luren och bara ring! Säg det du har skrivit här, varför du tvekar ,kan vara bra att bara få dryfta det med en riktig människa.

Du skrev i ett annat inlägg att du inte får ha fb och liknande, efter bröllopet stängs nog även denna kanal för dig....han kommer att se till att han har full kontroll över dig.....så gör något nu medans du har chansen!!!!
    Kram
  • Anonym

Jag ska vara ärlig så mycket jag kan,  min orsak att vara anonym är mitt ex.

Jag gifte mig med honom trots att alla mina varningsklockor ringde, jag trodde det skulle bli bättre OM jag gjorde det eftersom då skulle ju veta att jag var hans.

Istället blev det värre, nästan noll kontakt med om världen, endast de folk han gillade, endast det han tyckte om att äta och göra, allt handlade om att göra honom lycklig. Jag  fick inte ens ha kontakt med  handläggaren på socialen eftersom det var en man.

Sedan när han blev tvingad att låta mig  gå arbetsåtgärder så såg han till att jag var endast med tjejer, om det fanns en kille i gruppen blev han rasande.

Jag skade mig svårt och istället för att hjälpa mig så gnällde han över att tvätten inte var tvättad, maten var inte på bordet och så vidare, så det var bara att hugga i  och ja nu  så säger det att om 10 år så kommer jag nog inte kunna gå för att skadan har blivit värre.

Ensam är jäkligt stark, det tog mig 7 år att ta mig därifrån,  7 år av att vara en värdelös hora,  3 år av terapi för veta att jag är värd mer än så .

Vad jag har kvar efter de sju åren är ärren på handen när han försökte få mig att begå självmord, 2 vänner som kom tillbaka efter jag kom iväg ,  alla hans vänner tog hans sida för han är ju så rar....

Och så har jag något som är viktigare,  jag har mitt liv, jag lever, jag har en man älskar mig och numera så skrattar och ler jag på en daglig basis.

Så tro inte att  äktenskapet ska ordna allt eller att det ska ge dig tid, det blir värre mycket värre.

• Aniara4
    Anonym skrev 2011-05-02 23:15:37 följande:
    Tänk om det var lika lätt att göra en sak som att säga/skriva... Det är inte bara att sticka. Nu är förhållandet jobbigt men jag överlever. Gör jag det om jag lämnar honom nu? Han kommer bli så förnedrad om jag sticker bara dagar innan bröllopet och det kommer göra honom mer galen av ilska än om jag lämnar honom efter bröllopet när släkten har släppt ögonen från oss...
    Just nu är förhållandet jobbigt men du överlever. Men du befinner dig på ett av trappstegen som slutar med att du inte överlever. Ingen är våldsam på första dejten. Det är en lång process där partnern isoleras, självförtroendet bryts ner tills man inte tror man är värd bättre och inte kommer att klara sig utan sin partner (känner du igen dig?), och DÅ kommer första slaget. Och sen följer ett helvete som kan pågå i många år och i många fall slutar med döden. Och även om det inte gör det kommer du att vara levande död, det är inget liv att ha det så, varken för dig eller ditt barn.

Ditt barn far illa av att höra dig kallas olika tillmälen, och kommer att växa upp och tro att det är så förhållanden ska vara.

DU far illa nu och kommer med mycket stor sannolikhet att fara ännu mer illa om du gifter dig med denne man.

RING KVINNOJOUREN. Du behöver inte ha en plan eller ens veta vad du ska säga, och du behöver inte säga vad du heter. De fattar. Men ring dem. De kan hjälpa dig mycket mer än vad vi kan.
  • Anonym

Du anar inte hur mkt du faktiskt skadar ditt barn nu när du inte tar dig därifrån. Spelar ingen roll om han e snäll mot barnet MAN TAR SKADA AV ATT SE SÅNT! Och barn e inte dumma. Dom ser när man tror att dom itne gör, dom förstår när man tror att dom inte gör, dom hör när man inte tror att dom gör!! Jag vet detta själv, att det är så, vart med om det o jag va så arg på mamma som inte bara tog oss o stack!! Du gör inte ditt barn nån tjänst genom att stanna kvar, TRO MIG! Jag har fått en jättesne bild av hur de ska vara i ett förhållande. Jag är konstant rädd för att bli sårad o annat i ett förhållande.

Jag önskar jag hade en hemtelefon. Då hade ja kunnat ringa åt dig o fråga lite grejer. Så kanske du hade fått reda på en del saker utan att själv behöva ta första steget. Jag hade kunnat ta den åt dig o förhoppningsvis skulle det gett dig kraft o ta nästa själv.
    Är det ingen på denna tråd som kan tänka sig o ringa? Om det är ok för TS alltså.

• Anonym

Hade ringt sj om jag hade haft möjlighet! Men som student utan ens csn lån så kan jag verkligen inte! =(

• Anonym (Orolig för dig)

Jag har följt din tråd ända sedan du startade den och nu känner jag att jag måste skriva några rader då jag själv har vuxit upp som barn i ett sådant här förhållande.

Min mamma gifte sig med min pappa i hopp om att det KANSKE skulle bli bättre om de gifte sig, men nej. Hon blev gravid, men fick missfall. Pappa brydde sig inte så mycket alls faktiskt. Men så blev mamma gravid snart igen (med mig) och hon såg då ett nytt ljus. Bara pappa får ett barn att ta hand om så blir det bättre. Blev det bättre? Självklart inte. Blev det bättre med 2:a barnet? Nej, absolut inte!
    Men tredje då? Mamma var så säker på att nu måste det bli bättre. Min yngsta syster kom och pappa struntade i barnet helt.
    Pappa har aldrig tagit till fysiskt våld, men psykiskt. Att han är narcissist gör saken inte enklare. Han kallar mamma ofta för idiot och dylikt.

Jag kan inte ens räkna hur många gånger jag som barn hoppades på att allt bara var ett skämt. Hur mamma och pappa en dag bara skulle säga att de egentligen älskade varandra och bara gjorde så här för att "skoja".
    Hur jag önskade att mamma bara tog oss därifrån.
    Mamma och pappa hade visst sagt att ska de inte skulle skilja sig för det skulle bli så jobbigt för oss barn. Men tänk om de hade skilt sig? Då hade vi förhoppningsvis sluppit en uppväxt med en ständig rädsla för pappa och fått slippa trösta mamma på sängen. 
    Nu har mamma levt så här i 25 år. Hon vågar inte lämna honom för hon är så psykiskt nedbruten. Jag gråter varje gång jag tänker på hur hon har det. Mamma är nog den mest varma person jag har träffat, hon är full av energi när hon är glad och hon har så mycket kärlek att ge. Men det är dött och alla hennes utstrålning är som bortblåst.

Nu kanske jag har skrivit lite för mycket, men jag hoppas så att du tar mod till dig och lämnar din kille. Om inte annat för ditt barns skull. För att växa upp i ett "sådant här" förhållande är inte sunt för ett barn, och själv har jag fått jobba mycket med att få en sund inställning till livet igen.

Styrkekramar till dig! 

• Bettina

Har inte läst alla inlägg, men håller med de andra.

VI är många fler än du tror som lever eller ha levt med en man som misshandlar, både fysiskt och psykiskt.
    Jag är en av dem.

Jag har 5 barn med mitt ex och levde i hop med honom i 15 år från det jag var sjutton till jag var trettiotvå.
    Det blir inte bättre och jag kan lova att mina barn har farit illa av att jag stannade så länge, då de blev ett vapen för honom.

Jobbar själv inom kvinnojouren idag och jag ber dig, kontakta dem om just bara för en pratstund.
    Om du inte är redo att lämna din man nu, så förstår dem det.

Misshandlade kvinnor lämnar sin man i genomsnitt tre gånger innan de klarar av det för sista gången.
    OCH glöm inte att många hinner inte lämna förräns de faktiskt blir ihjälslagna, då om någonsin far barnen illa.
    Det är så mkt psykologiskt i detta som ingen annan som inte har varit där, kan förstå.

Jag hör att du inte är redo och att du är orolig och känner att du klarar av din situation som du lever idag.
    Det är för att du har kontroll, det har du inte om du lämnar...men ta hjälp och skit i vad alla tycker och tror.
    Mitt ex polisanmälde mig för barnmisshandel (vilket inte är sant) och tvingade mina 2 äldsta barn till polisen för att anmäla mig. ALLA trodde honom till en början, och jag kan tala om för dig att det inte var kul att gå till föräldramöten och bli uttittad på. Eller förklara för släkten.
    MEN idag skiter jag i det...JAG vet vad som är sant och inte, och de som står mig nära vet. Det är viktigast.

Sök ensam vårdnad, det fick jag av min charmerande manipulerande man som de genomskådade, tack o lov

KRAM

• Anonym (pep-talk)

Men snälla, snälla TS, du säger ju emot dig själv! Ena stunden vågar du inte lämna eftersom du är livrädd för din sambo, i nästa stund tycker du att det är helt ok att stanna för han är ju snäll större delen av tiden!

Jag och alla vi andra ber dig av hela vårt hjärta att lämna honom!! Klart att det kommer bli tufft att bygga upp en ny tillvaro någon annanstans, men du MÅSTE tro på att det är värt det, att det blir bättre och att ett liv utan din galning till fästman är bättre både för dig och din son.

Du kan ju som påpekats ovan lika gärna bli ihjälslagen inom hemmets & äktenskapets fyra väggar, bara för nån bagatell i stil med att en manlig kollega råkar ringa hem till er i ett jobbärende!

Och dessutom tycker jag inte du ska ha dåligt samvete för att du valde relationen med honom framför vännerna i första läget, det gör alla i större eller mindre utsträckning. RING några av dem och förklara läget, de flesta kommer garanterat förstå! Vi har alla läst Liza Marklunds Gömda och hört Magdalena Graaf berätta, ALLA kan relatera till ämnet och varför skulle man haka upp sig på en sån oväsentlig detalj som att man tappat kontakten?

Om någon av de vänner jag tappat kontakten med ringde mig och berättade vad du har att berätta, då hade jag fan lånat ut pengar till rum på vandrarhem på stående fot!

• Anonym (pep-talk)

Dessutom är du ALDRIG helt ensam, du har din son och han gör dig per automatik starkare! Någon av dina gamla vänner lär bry sig, och kvinnojouren bryr sig definitivt. Alla vi här bryr ju oss, redan där är du ju inte helt ensam även om allt är anonymt?

Jag har svårt för att ringa från jobbet och jag har ingen som helst erfarenhet av detta ämne. Men om intresse finns ringer jag gärna kvinnojouren hemma (från min mobil) när min sambo är på gymmet. Skulle detta vara OK med dig TS?

Ni som har mer erfarenhet får gärna tipsa om vilka frågor man bör ställa vid ett samtal.

• Bettina

Om det är AKH (kvinnojouren)  du ska ringa, behövs inga frågor. Berätta bara situationen.

Det är ju TS själv som måste ta tag i detta, med hjälp och stöd av andra.
    JAG vet att hon fixar detta om hon måste, men hon verkar inte vara REDO att ta steget ännu.

Vi kan finnas och puscha henne, för hennes son far faktiskt illa. Men det är inte bara att GÅ som många tror, tyvärr.

Önskar så att jag hade gått tidigare men jag klarade inte av det. MEN hade jag haft hjälp ch STÖD av andra så hade jag nog gjort det.
    Jag var rätt så ensam och detta med kvinnojour trodde jag gällde andra som var mer misshandlade än mig..suck...va dum man var.

Men det skadar ju aldrig att ringa för att få mer konkreta råd.
    Jag uppmanar till det. RING

Svar på tråden Jag måste lätta på hjärtat! Vad ska jag göra?!