• Anonym

Jag måste lätta på hjärtat! Vad ska jag göra?!

Jag har hamnat i en hopplös sits nu och jag vet inte vad jag skall ta mig till. Vi gifter oss om drygt en månad och utåt sett så är vår relation toppen. Jag får många kommentarer om hur bra jag har det, att dom är så glada för min skull osv. Verkligheten är att våran relation är riktigt dålig. Jag mår verkligen skit.

Jag skall försöka fatta mig kort. 

Jag har växt upp med skilda föräldrar. Pappa dricker och var rätt aggresiv mot mamma så hon lämnade honom strax efter min lillasyster föddes. Under åren har mamma haft MÅNGA olika killar, hon går alltid "all-in" o en relation, och när det tar slut så har det några gånger slutat med självmordsförsök och/eller depressioner.

Jag själv var rätt mobbad i skolåldern, jag var väldigt blyg och inte speciellt söt. Om man skall beskriva mig med några ord idag så är de positiva: Alltid glad, familjekär, arbetsmyra, hjälpsam och generös. Mina negativa sidor är att jag är så förbannat godtrogen, FÖR snäll och en person som kan ta hur mycket skit som helst. I relationer vänder jag ut och in på mig själv för att behaga min man. Jag är rädd att misslyckas och lever hellre i en dålig relation, än att göra slut då jag ser det som ett misslyckande.

Om jag skall sammanfatta  det negativa med alla mina dejter/relationer jag har haft:
    1. Drack väldigt mycket, runt 5-7 dagar i veckan.
    2. Aggressiv typ som slutade med att min syster polisanmälde honom när han slog mig...
    3. Efter några månaders dejatande visade det sig att han hade fru och barn.
    4. Snäll kille men han var aldrig intresserad av en relation, har senare kommit ut ur garderoben...
    5. Efter en tid berättade han för mig att han var dömd för bankrån. Då tackade jag för mig.
    6. Jag märkte snabbt att han hade aggressiva tendenser, idag sitter han inne på livstid.
    7. Dejatande en kille en kort tid som var superhemlig av sig. Fick inte träffa hans vänner/familj osv...
    8. M2B
    (Jag vill dock poängtera att killarna ovan givetvis har haft många positiva sidor också, men de negativa sidorna har varit mer utmärkande än de positiva. Jag har ingen komntakt med någon av de här killarna idag, förutom nummer 6 som envisas med att skicka brev då och då som jag inte besvarar.)

Om jag nu kort skall berätta om min relation med M2B, han som jag snart skall gifta mig med. Som sagt, utåt sett är allt toppen. Han är väldigt generös, en bra pappa, en riktigt "man" som tar hand om sin familj. Vi har varit ihop i 4 år. Ända sedan start har han ibland "råkat" kalla mig slampa, hora, fitta osv. Men alltid bett om ursäkt och sagt att han inte menar det. Jag har satt ner foten både en och fem gånger men när han ber om ursäkt så har jag bara lagt det bakom mig. Han har varit väldigt bestämde med att jag abslout inte får ha några killkompisar, ingen kontakt med killar överhuvidtaget (undantaget släkt). Han poängterar ofta "Hur bra jag har det och att jag borde vara så tacksam att han vill vara med en sån WT tjej som jag är". Jag har gjort slut ett antal gånger MEN HAN FATTAR INTE!!! Han skrattar åt mig, vägrar gå (det är från början min lägenhet, mina möbler osv.)  Sen kommer han med världens ursäkt och någon fin present. Och jag förlåter och glömmer som vanligt.

Han har ett kassaskåp och sina kläder här, det är allt. Så sist vi bråkade så sa jag till han att ta sina grejer och dra. Då öppnar han sitt kassaskåp och drar ut massa vapen. JAG HADE GIVETVIS INGEN ANING OM ATT HAN HADE DETTA! I alla fall, han drar ut två pistoler, knivar och massa andra grejer som jag inte vet namnet på... Jag blir såklart asrädd och efter mycket om och men så "blir vi vänner" igen. Kassaskåpet har han nu gjort sig av med, men nu vet jag att han uppenbarligen har tillgång till vapen. Jag är livrädd för honom! Jag vågar verkligen inte lämna honom.

Vi har ett barn tillsammans. Gemensam vårdnan. Jag vågar inte heller lämna honom för jag är rädd för vad han kan göra mot vårt barn för att få mig dit han vill. Jag skulla aldrig kunna lämna vårt barn hos honom varannan helg eller varannan vecka om vi gick isär. Jag vågar inte heller polisanmäla M2B, han hade hinna ha ihjäl mig innan det hade blivit något av detta.

Ibland funderar jag på att bara ta vårt barn och gå under jorden. Jag har lite pengar undansparade och hade kunnat klara mig ett tag. Men det är ju lättare sagt än gjort. Ibland tänker jag att det är bättre att stanna i skiten...

Och som sagt. Hans släkt och min släkt är alla helt underbara, dom är så glada för våran skull. Och jag vet att dom hade fått världens chock om vi helt plötsligt ställde in bröllopet. Och dom hade aldrig trott på mig om jag hade berättat sanningen om M2B heller, för jag har spelat så lycklig i alla år och inte visat ett tecken på sanningen. Och min rädsla att misslyckas och göra alla besvikna kommer krypande igen... Vanligtvis så skriver jag en del inlägg här på BT. och antagligen låter vldigt glad och positiv, men egentligen så  ljuger jag faktiskt om min fantastiska M2B,...

Gud va skönt detta var, att skriva av sig! Jag hoppas inte på några mirakel genom denna tråden.

Tack för att du tog dig tid att läsa! Och ursäkta för alla stavfel ovan!

• Svar på tråden Jag måste lätta på hjärtat! Vad ska jag göra?!
  • Kattpoet

Ställ in bröllopet,  när du är gift kommer det vara mycket svårare att komma ifrån honom.  Ring kvinnojouren och be om hjälp,  ring polisen på honom NÄR du är säker.

Ring sedan hans föräldrar och berätta sanningen, de kanske redan vet allt eller misstänker att inte allt står rätt.

• Anonym
    Kattpoet skrev 2011-04-25 11:44:57 följande:
    Ställ in bröllopet,  när du är gift kommer det vara mycket svårare att komma ifrån honom.  Ring kvinnojouren och be om hjälp,  ring polisen på honom NÄR du är säker.

Ring sedan hans föräldrar och berätta sanningen, de kanske redan vet allt eller misstänker att inte allt står rätt.

Jag är rädd att blanda in Kvinnojourer och polis, för då blir ju soc automatiskt inblandad, och jag är livrädd att dom tar vårt barn ifrån mig för att skydda h*n mot M2b!!
  • Kattpoet

Nej det ska de inte göra,  barnet och moder  hålls samman eftersom det inte barnet eller moderns fel att  de måste gömma sig.

• Anonym

Jag är lite rädd för att vara ensam också, jag har verkligen världens respekt för alla ensamstående kvinnor/män, jag är rädd att jag inte hade fixat det.. När jag tänker på de relationer jag har haft så vet jag ändå med facit i hand att det finns inga bättre killar... Jag har ju testat några stycken...

Om ni som läser skulle säga; det värsta era killar har sagt till er/gjort mot er, vad skulle det vara??

• Anonym

Min ex make kastade en  kniv i mot mitt huvud och det är därför han är min ex make idag.

Självklart  att du inte hittar något bättre, du måste älska  och respektera dig själv och kunna njuta av ditt eget sällskap för kunna hitta någon bra kille.
    Du söker ju upp samma sorts killar igen och igen och troligen hoppar du över de snälla för att de är "tråkiga" eller så ser du dem bara som vänner.

Min nuvarande maken skulle aldrig kröka ett hår på mitt huvud, han är stabil och snäll och det är lugnt här,  vissa kanske skulle kalla det tråkigt men  inte jag, jag nöjd med att ha det stilla.

• Anonym (Psykologen)
    Anonym skrev 2011-04-25 11:49:50 följande:
    Jag är rädd att blanda in Kvinnojourer och polis, för då blir ju soc automatiskt inblandad, och jag är livrädd att dom tar vårt barn ifrån mig för att skydda h*n mot M2b!!
    Nej, det kommer de inte att göra. Om du är rädd för vad som ska hända kan du ju börja med att ringa anonymt till Kvinnojouren och fråga dem vad som gäller och vad de rekommenderar dig att göra. Jag har haft vänner som har varit hotade, och de har fått jättebra hjälp både från polisen och från kvinnojouren.

Du ska INTE gifta dig med den här mannen! Du har bara ett liv, och det ska du inte tillbringa tillsammans med någon du är rädd för och som behandlar dig illa. Den här situationen kommer inte att bli bättre av sig själv, tvärtom kommer den att bli värre, och kanske livshotande. Att kalla sin partner fula saker och förbjuda kontakter med andra är två av de första stegen i en trappa som nästan alltid fortsätter uppåt till fysiskt våld. Du MÅSTE ta dig därifrån så snabbt som möljigt, och du måste ta hjälp av personer som är vana vid såna här situationer.

Jag förstår att du inte har varit så bra på att ta hand om dig själv tidigare, men det är dags att börja med det nu, för ditt barn behöver dig!
  • Aniara4
    Anonym skrev 2011-04-25 12:30:39 följande:
    Jag är lite rädd för att vara ensam också, jag har verkligen världens respekt för alla ensamstående kvinnor/män, jag är rädd att jag inte hade fixat det.. När jag tänker på de relationer jag har haft så vet jag ändå med facit i hand att det finns inga bättre killar... Jag har ju testat några stycken...

Om ni som läser skulle säga; det värsta era killar har sagt till er/gjort mot er, vad skulle det vara??
    Att vara ensam kan aldrig vara värre än att vara i en dålig relation!

En gång hade jag en kille som kallade mig för slampa när vi grälade, det var en stormig och mycket destruktiv relation när jag var dryga 20, och jag är SÅ glad att det tog slut till slut. Det är det allra värsta jag har varit med om, och jag har ändå varit tillsammans med ett antal killar så jo, det finns MÅNGA som inte är aggressiva eller kränker den de är tillsammans med! Det elakaste min nuvarande har gjort är typ att inte plocka upp sina strumpor...
  • Anonym (Lilla jag)

Ts, snälla, det är ingen tvekan om att du lever i en relation som inte är sund. Om du faktiskt är rädd för ditt eget och ert barns liv, finns det inget att fundera på. Du måste lämna denna man! Vad skulle bli bättre av att ni gifter er med varandra? Han behöver inse att han har ett mycket destruktivt beteende, och se till att han får hjälp med det...för att ni skulle kunna fortsätta tillsammans. Men jag får verkligen intrycket att det är helt uteslutet att få honom att inse det? Så, alternativet är att du och barnet ser till att lämna honom. Jag har en väninna som levde i en sjuk relation med våld, hot osv. När hennes ex tog stryptag och hotade ha ihjäl henne, fick hon äntligen nog. Hon flydde, från sin hemstad och genom halva Sverige, till en kvinnojour i närheten av där jag bor. Hon fick lämna sin mamma och alla sina vänner, kläder och andra ägodelar...ja, allt! Hon levde med skyddad identitet under nästan tio år, men nu gör hon inte det längre. Hon har många gånger sagt att hon skulle göra det om och om igen, trots att det varit svårt många gånger. Men alternativet hade ju varit att hon hade varit död idag, och då förstår jag hur hon har orkat. Skillnaden mellan dig och henne, var att hon inte hade barn innan. Men som sagt, det blir väl ännu mer angeläget att skydda barnets liv, om inte ditt eget??? Du vet vad du måste göra, du klarar det! *kram*

• Anonym

Tack för era svar! Problemet är väl att det är olagligt (tror jag?!) att ta vårt barn och sticka? Jag får väl inte flytta från vår stad hursomhelst när vi har gemensam vårdnad?

• MrsT2011
    Anonym skrev 2011-04-25 12:30:39 följande:

Du ser det kanske inte nu, men i efterhand kommer du förstå att rädslan för ensamheten var ingenting mot den rädsla du känner inför din aggressive sambo. Även om han aldrig slagit dig är han ändå aggressiv, han har vapen hemma, han kallar dig könsord, han förbjuder dig att ha kontakt med män. Det är som redan nämnts ovan den första fasen mot regelrätt misshandel.

Vår granne är i samma situation som du. Men hon skyller bara på att han har cancer och att han behöver henne. Men hennes eget liv då? Ditt liv då? Är det ingenting värt? Och om ensamheten skrämmer dig så mycket, då bör du flytta fokus till ditt barn. Ditt barns uppväxt är mer värt, och ni tre under samma tak är inte hållbart, det har du ju själv redan insett. I 99% av alla vårdnadstvister får mamman vårdnaden, och i ditt fall är det ju solklart. För ditt barns skull måste du lämna denne man och ansöka om ensam vårdnad.

Och slutligen, som redan nämnts ovan: Du behöver hjälp av en psykolog att arbeta med dig själv. Utan självförtroende (jag kan uppnå det jag vill) och självkänsla (jag är värdefull och den viktigaste personen i mitt eget liv) har du ingen möjlighet att träffa en godhjärtad man och få leva i en kärleksfull relation på lika villkor. All förändring börjar med en själv och det är hög tid att bryta ditt mönster vad gäller män. 

Kram och lycka till!!
Svar på tråden Jag måste lätta på hjärtat! Vad ska jag göra?!