• Boxiebride

Små saker som kan förgylla festen

Jag har funderat lite över små saker som kan sätta guldkant på festen, har en del tips på vad andra har gjort på sina bröllop som vi varit på och som vi uppskattat. Bland annat en liten korg med nödvändigheter på toaletten, en fördrink och tilltugg på den gemsamma transporten till lokalen, en grillfest kvällen före osv.

Jag har skrivit lite mer utförligt på bloggen http://ingerochrobert.wordpress.com/2010/12/13/sma-satt-att-forgylla-festen/ men vill gärna ha ytterligare tips på vad man kan göra för att sätta guldkant och ge härliga minnen.

• Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen
  • Aniara4
    Boxiebride skrev 2011-01-23 16:30:56 följande:
    Personligen så tycker jag att det är en bra sak att lite kort beskriva alla gästerna och deras relation till brudparet och kanske något roligt eller annorlunda om dem i programmet till middagen. Där är det ju upp till brudparet att ha känsla för vad som är lämpligt att berätta och inte. Det beror ju också mycket på vilka personer som man har tänkt att placera tillsammans under middagen. Jag håller med om att det kan bli trist om det enda som gästerna pratar om är sina jobb. Flört
    Ja precis, men jag tänkte utöver det. Typ: Lisa, vän till bruden, maratonlöpare. Förslag på samtalsämne: parkeringsregler i Stockholms innerstad.  (Att Lisa dessutom är ekonomiansvarig på ett företag får hon välja själv om hon vill prata om.) Jag tycker det känns lite träligt att definiera folk genom deras jobb. Och vad skriver man om någon är arbetslös? "Pelle, långtidsarbetslös, loser"?

Min tanke var nog en utveckling av idén att ha "ordningsregler" och förslag på konversationsämnen i festhäftet. Istället för att han allmänna tips om "vädret" kunde man anpassa ämnesförslagen till individerna. Om du sitter bredvid Pelle MÅSTE du fråga honom hur det kom sig att han fick tillbringa en natt i häktet i Kuala Lumpu, t.ex, för det vet jag att han kan berätta en riktigt rolig historia om. Börjar han däremot prata om sina aktietips är kvällen körd...
  • Oniq
    Boxiebride skrev 2011-01-23 16:35:25 följande:
    hårspray, tuggummi, näsdukar, trosskydd (alla kanske inte vill ha tamponger) och kanske även små minttabletter?  Glad 
    SAMARIN!
    Skavsårsplåster.
  • BlackWIngedAngel
    Boxiebride skrev 2011-01-23 16:35:25 följande:
    hårspray, tuggummi, näsdukar, trosskydd (alla kanske inte vill ha tamponger) och kanske även små minttabletter?  Glad 
    Hellre minttabletter än tuggummi. Alltför många tuggar tuggummi med öppen mun. :(
    Oniq skrev 2011-01-23 19:42:58 följande:
    SAMARIN!
    Skavsårsplåster.
     Plåster var smart! Det hade jag inte tänkt på. 
  • Chicita
    MiaSKPG skrev 2011-01-23 16:25:01 följande:
    Idag var jag in i en blomhandel (outlet) som vi har här och de har haft 50% på allt i butiken innan så jag brukar köpa rosor och öva på att göra min egen bukett med. Men idag hade de 75% på ALLT så jag hittade två fin a korgar att ha i badrummen för 30kr
    Men vad ska man stoppa i, kommer ni på nåt mer än:
    huvudvärkstabletter
    kondomer
    nål och tråd / säkerhetsnål
    deodorant
    tamponger
    ?
    Jag skulle nog lagt ner gummisnoddar (både hårsnoddar och vanliga gummiband).
    Tuggummi
    Minttabletter
    Samarin (eller liknande)
    Våtservetter (eventuellt såna våtservetter som är till för att ta bort smink, om någon har kladdat till det)
    Trosskydd / dambindor eftersom att alla inte använder tamponger.
    Kanske något par svarta strumpor för herrarna och några "onesize-nylonstrumpor för damerna...
  • Chicita
    Aniara4 skrev 2011-01-23 15:00:43 följande:
    Jag har börjat fundera på att i presentationen av gästerna skriva: "förslag på samtalsämne", något som vi vet att den personen går igång på att prata om men som kanske inte självklart kommer upp i en middagskonversation. Exempel på såna samtalsämnen skulle kunna vara badrumsrenovering, nördfeminism, läskiga reseupplevelser, gamla bilar - alltså helt något som INTE har med personens arbete att göra. Sen kan det förstås finnas ämnen som någon brukar gå igång på men som man kanske vill undvika just den här dagen. Tyst

Eller blir det kanske krystat om folk ska sitta och fråga "jaha, varför ska man fråga dig om det här ämnet då?". Vad tror ni?
    I vårat festhäfte så har vi bröllopsbingo.
    Man ska kryssa om man hör något av följande under kvällen:
    ----------------

¤ Någon skålar för brudparet
    ¤ Någon lyckönskar brudparet
    ¤ Någon spiller
    ¤ Någon dansar av en sko
    ¤ Någon håller tal på engelska
    ¤ Någon håller tal till en person utanför bröllopsföljet
    ¤ Någon berömmer kocken
    ¤ Någon drar en fräckis
    ¤ Någon erbjuder sig att ta hand om disken
    ¤ Någon får visa leg i baren
    ¤ Någon sjunger en vaggvisa
    ¤ Någon kan det rätta svaret på meningen med livet
    ¤ Någon säger ”Er bröllopspresent står utanför, här är nycklarna…”
    -----------------------
    den sista behöver ju inte betyda att vi får en bil, utan att vi får nycklarna till DERAS bil så vi kan hämta presenten dom lagt i den ;)

Vi har också gjort en ordfläta som relaterar till oss i varje ord

Och på mittuppslaget har vi "förhållningsregler för en god gäst" (bara med tokigheter Flört)

Vi kommer jobba med bordsplaceringen så att vi försöker sprida ut dom där pratmakarna lite längst borden.
    Och 80% av våra gäster känner varandra dessutom sen tidigare, så det kommer ju hjälpa en hel del :)

• Moster Stina
    Aniara4 skrev 2011-01-23 15:00:43 följande:
    Jag har börjat fundera på att i presentationen av gästerna skriva: "förslag på samtalsämne", något som vi vet att den personen går igång på att prata om men som kanske inte självklart kommer upp i en middagskonversation. Exempel på såna samtalsämnen skulle kunna vara badrumsrenovering, nördfeminism, läskiga reseupplevelser, gamla bilar - alltså helt något som INTE har med personens arbete att göra. Sen kan det förstås finnas ämnen som någon brukar gå igång på men som man kanske vill undvika just den här dagen. Tyst

Eller blir det kanske krystat om folk ska sitta och fråga "jaha, varför ska man fråga dig om det här ämnet då?". Vad tror ni?
    Tycker den idén lät kul. Men ibland kan det ju vara så att man skäms över vissa saker, och kanske INTE vill prata om dem med folk, -LÄNGRE. Sen behöver det ju inte stå som förslag på konversationsämnen heller, utan bara som att Evelina är intresserad av badrrumsrenovering, Pelle har en förkärlek för att trilla i komockor när han fågelskådar...
    Eller hur man nu vill skriva..
  • Moster Stina
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-23 16:41:17 följande:
    Vissa delar förstår helt och fullt. Huvudvärkstabletter, säkerhetsnålar, nål och tråd, bindor och tamponger. Det finns tvättlappar för sidentyger också. Även nagelfilar kan vara bra.

Men kondomer? Vill man verkligen att gästerna ska bruka dessa under festen? 
    :D :D :D
  • Moster Stina
    Chicita skrev 2011-01-24 07:27:47 följande:
    Jag skulle nog lagt ner gummisnoddar (både hårsnoddar och vanliga gummiband).
    Tuggummi
    Minttabletter
    Samarin (eller liknande)
    Våtservetter (eventuellt såna våtservetter som är till för att ta bort smink, om någon har kladdat till det)
    Trosskydd / dambindor eftersom att alla inte använder tamponger.
    Kanske något par svarta strumpor för herrarna och några "onesize-nylonstrumpor för damerna...
    och så vill jag lägga till antidiarétabletter.
    Nagellack att laga strumpbyxor med.
    Säkerhetsnålar (kanske stod med)
    penna och papper
    Tops
  • Oniq
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-23 16:41:17 följande:
    Vissa delar förstår helt och fullt. Huvudvärkstabletter, säkerhetsnålar, nål och tråd, bindor och tamponger. Det finns tvättlappar för sidentyger också. Även nagelfilar kan vara bra.

Men kondomer? Vill man verkligen att gästerna ska bruka dessa under festen? 
    Vi har så många singlar med på festen, man kan ju bara hoppas för deras skull eller? :D
  • mojikanan
    ClaraH skrev 2011-01-22 12:29:55 följande:
    Just det.
    Om du tänkte på just när det kommer så blir det bara lite mingel foto 30 minuter när det minglar runt innan middagen. 
Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen