• Boxiebride

Små saker som kan förgylla festen

Jag har funderat lite över små saker som kan sätta guldkant på festen, har en del tips på vad andra har gjort på sina bröllop som vi varit på och som vi uppskattat. Bland annat en liten korg med nödvändigheter på toaletten, en fördrink och tilltugg på den gemsamma transporten till lokalen, en grillfest kvällen före osv.

Jag har skrivit lite mer utförligt på bloggen http://ingerochrobert.wordpress.com/2010/12/13/sma-satt-att-forgylla-festen/ men vill gärna ha ytterligare tips på vad man kan göra för att sätta guldkant och ge härliga minnen.

• Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen
  • Teklaso
    Zelmah skrev 2011-01-20 19:47:47 följande:
    ja just det ja!
    eller så kom jag på nu att man för o slippa klippa o det blir snett. så köper man flera stycken och i 1 eller 1,5 längd, fast man lägger den åt andra hållet liksom sä blir ju längden 4 istället o bredden 1-1,5... så lägger man dem efter varandra några stycken... Ibland alltså... att jag inte tänkte så med en gång... då behöver man ju inte köpa jättemånga heller... köper man två st 1,5 m o lägger dem åt det andra hållet har man ju 8 meter rödamattan gång... BRA! och då kostar ju 8 m 147,- ! Då kan ju få 16 meter röda mattan för knappt 300! det är ju superbilligt! Yes, vad bra, det ska jag banne mig köra på :)
    Bra tips, kollade också upp Bauhaus. Tyvärr står det 49:-/kvadratmeter, vilket borde inne bära att en meter som är 4 m bred blir 4 kvadratmeter = 196:-. Men med tanke på att det ställe som jag har fått offert från tar 100 kr/m i hyra så blir det ändå halva priset...
  • Zelmah

ja

Teklaso skrev 2011-01-20 20:50:25 följande:
    Bra tips, kollade också upp Bauhaus. Tyvärr står det 49:-/kvadratmeter, vilket borde inne bära att en meter som är 4 m bred blir 4 kvadratmeter = 196:-. Men med tanke på att det ställe som jag har fått offert från tar 100 kr/m i hyra så blir det ändå halva priset...
    japp! jag satt just o kollade mer noga på hemsidan och såg det alldeles nyss! Det var ju för bra för att vara sant! Jag läste lite för snabbt! Synd... men jag ska fortsätta spaningen efter rödamattan till ett överkomligt pris... vill inte lägga mer än kanske 800-1000 kr för en sån grej... kan ju inte ha den till nåt annat sen o det syns ju bara för gästerna precis när de anländer till lokalen...
  • Zelmah
    Zelmah skrev 2011-01-20 21:04:03 följande:
    jajapp! jag satt just o kollade mer noga på hemsidan och såg det alldeles nyss! Det var ju för bra för att vara sant! Jag läste lite för snabbt! Synd... men jag ska fortsätta spaningen efter rödamattan till ett överkomligt pris... vill inte lägga mer än kanske 800-1000 kr för en sån grej... kan ju inte ha den till nåt annat sen o det syns ju bara för gästerna precis när de anländer till lokalen...
    nä nu är jag för trött i hjärnan märker jag... Bauhausmattan kan jag ju ändå få för det priset.. tillräckligt långt blir det tror jag.
  • Emsie

Kul grej med korgen! En annan kul grej är att ha en gästbok nånstans i lokalen med en massa färgpennor, stickers, glitterpennor osv så gästerna kan lämna en lite kreativ hälsning... (Och kanske även lämna plats för kort ifall man har fotografering av alla gäster.) Kul att ha kvar efteråt! Engångskameror utplacerade på borden kan ju också vara lite roligt.. En annan sak som gör festen lite mer personlig kan ju vara om man som brudpar ist för den traditionella valsen har tränat in nån annan lite rolig dans och bjuder på ett litet uppträdande :) Sen kan man ju göra rätt mycket kul med programmet, om man har en lista med alla som är där och lite fakta kan man ju försöka få den att vara lite spännande så det blir nått man kan starta en konversation kring så det inte bara är "Sara-Lärare och barndomsvän till bruden" för det  kommer ju sannolikt att komma fram rätt snabbt ändå när man pratar, utan kanske Sara-En hejare på nätpoker och att baka äppelpaj. då har man plötsligt två saker till att börja prata om. Sen kan man ju ha "konversationtips för dummies" där det inte bara är skämtförslag utan några som faktiskt är bra samtalsämnen.

• Lili

På ett bröllop där jag var gäst hade de en fotograf som tog ett porträtt av alla gäster (parvis om man hade en avec, annars en och en) framför en fin bakgrund.

Det skickades runt en gästbok under middagen där alla skulle skriva något till brudparet. Det fanns en plats för ett foto oavnför varje hälsning. Efter bröllopet limmade brudparet in gästernas portträtt vid deras skrivna hälsningar.

När de ksickade ut tackkort, skickade de med porträttet, jag och min man fick en riktigt fin bild av oss två, jag uppskattade det riktigt mycket! Glad

• ClaraH
    Lili skrev 2011-01-20 21:20:32 följande:
    På ett bröllop där jag var gäst hade de en fotograf som tog ett porträtt av alla gäster (parvis om man hade en avec, annars en och en) framför en fin bakgrund.

Det skickades runt en gästbok under middagen där alla skulle skriva något till brudparet. Det fanns en plats för ett foto oavnför varje hälsning. Efter bröllopet limmade brudparet in gästernas portträtt vid deras skrivna hälsningar.

När de ksickade ut tackkort, skickade de med porträttet, jag och min man fick en riktigt fin bild av oss två, jag uppskattade det riktigt mycket! Glad
    Vi funderar oclså på detta. Jag är bara orolig att det ska ta för lång tid. Hur organiserades det hela och kändes det som att man fick stå och vänta liksom?
  • MiaSKPG
    ClaraH skrev 2011-01-20 22:47:25 följande:
    Vi funderar oclså på detta. Jag är bara orolig att det ska ta för lång tid. Hur organiserades det hela och kändes det som att man fick stå och vänta liksom?
    Vi var också på ett bröllop som gjorde så och det tog inte lång tid. Man blev fotad på ett ställe och sen gick man vidare till ett bord där man fick skriva hälsningen i en bok. Det blev ju lite kö vid boken men man bhöver ju inte skriva en hel uppsats så går det ju ganska fort
    Dock har vi aldrig fått se kortet efteråt så det är ju lite synd.
  • uppochhoppa

Vi har hyrt en trollkarls osm ska mingeltrolla! ..och så har vi toalettasken, funderar på photobooth också, men det är ganska kort om tid kvar nu, bröllop 12 feb. Gästpresentationer, brölopsbingo, och så en anan grej som är hemlig tilsl efter bröllopet - då delar jag med mig av den!

Ta ett kliv mot dina mål! - uppochhoppa.se
  • SofieochJamie

När borden skulle dukas av serverade vi whiskey och cigarr utanför. Och en bartener gjorde valfri cocktail till dem som inte vill ha whiskey. Det var väldigt populärt. Vi trodde först att det bara skulle vara männen som var intresserade men alla gick ut och nästan alla bolmade. Blev en bra paus efter maten och innan dansen. Utanför hade vi fleecefiltar för dem som var lite kalla och eldkorgar att värma sig vid.
    Superuppskattat! Vi köpte cigarrerna billigt i tyskland och filtarna kostade 12kr /st på jysk.

• Moster Stina

Vilken underbar tråd!
    Massa trevliga och roliga tips från folk.

Röd mattan låter ju jättekul!

Men om man vill göra det till budgetpris så borde man väl kunna köp biliga lakan och färga röda. och sen lägga ut lagom brett och långt.
    Visst det är ju inte en regelrätt matta kanske, men det kanske inte gör något egentligen! Rött är ju klatschigt ändå! Och det ger ju ändå en tydlig känsla av att gå på en röd matta!

Och så tipsar jag precis som vanligt om fiberväv upphängt i taket. Ett billigt sätt att få allt se superlyxigt ut! 

Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen