• Boxiebride

Små saker som kan förgylla festen

Jag har funderat lite över små saker som kan sätta guldkant på festen, har en del tips på vad andra har gjort på sina bröllop som vi varit på och som vi uppskattat. Bland annat en liten korg med nödvändigheter på toaletten, en fördrink och tilltugg på den gemsamma transporten till lokalen, en grillfest kvällen före osv.

Jag har skrivit lite mer utförligt på bloggen http://ingerochrobert.wordpress.com/2010/12/13/sma-satt-att-forgylla-festen/ men vill gärna ha ytterligare tips på vad man kan göra för att sätta guldkant och ge härliga minnen.

• Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen
  • Stephanie

Jag läste i en bröllopstidning där man tipsade om en korg med tofflor i (finns på ikea för 19kr paret), om man kan få tofflor när fötter ömmar minskar man icke dansanta gäster. Tyckte det var ett kanontips, så jag ska köra på rosa tofflor då vi planerar rosa o silver samt vitt tema. =)

• MrsT2011
    Anna89 skrev 2011-01-22 18:53:32 följande:
    kolla på calligraphen.se dom har fina servetter
    Ah, tack så mkt! Har alltid bara förknippat dem med kort & papper, där ser man.
  • Boxiebride

Stephanie: Vilket bra tips med tofflor för trötta fötter! Det ska jag lägga på minnet. Jag ser att det kommit in flera bra tips på saker som man kan göra för att förbättra och förhöja festen. En sak som jag försöker hålla i minnet är att fokusera på saker som gästerna - och vi själva - verkligen uppskattar och bry mig mindre om detaljer som ingen annan än jag kommer lägga märke till. Det svåra är nog bara att kunna vara klarsynt nog för att inse vad som är vad. ;)

• Pimpinellros

Måste bara säga att jag ÄLSKAR denna tråd och jag har suttit och lusläst allt bara för att inse att jag själv inte har kommit på en enda smart idé!! Så era tips och förslag är kanon!

• Aniara4

Jag har börjat fundera på att i presentationen av gästerna skriva: "förslag på samtalsämne", något som vi vet att den personen går igång på att prata om men som kanske inte självklart kommer upp i en middagskonversation. Exempel på såna samtalsämnen skulle kunna vara badrumsrenovering, nördfeminism, läskiga reseupplevelser, gamla bilar - alltså helt något som INTE har med personens arbete att göra. Sen kan det förstås finnas ämnen som någon brukar gå igång på men som man kanske vill undvika just den här dagen. Tyst

Eller blir det kanske krystat om folk ska sitta och fråga "jaha, varför ska man fråga dig om det här ämnet då?". Vad tror ni?

• MiaSKPG

Idag var jag in i en blomhandel (outlet) som vi har här och de har haft 50% på allt i butiken innan så jag brukar köpa rosor och öva på att göra min egen bukett med. Men idag hade de 75% på ALLT så jag hittade två fin a korgar att ha i badrummen för 30kr
    Men vad ska man stoppa i, kommer ni på nåt mer än:
    huvudvärkstabletter
    kondomer
    nål och tråd / säkerhetsnål
    deodorant
    tamponger
    ?

• Boxiebride
    Aniara4 skrev 2011-01-23 15:00:43 följande:
    Jag har börjat fundera på att i presentationen av gästerna skriva: "förslag på samtalsämne", något som vi vet att den personen går igång på att prata om men som kanske inte självklart kommer upp i en middagskonversation. Exempel på såna samtalsämnen skulle kunna vara badrumsrenovering, nördfeminism, läskiga reseupplevelser, gamla bilar - alltså helt något som INTE har med personens arbete att göra. Sen kan det förstås finnas ämnen som någon brukar gå igång på men som man kanske vill undvika just den här dagen. Tyst

Eller blir det kanske krystat om folk ska sitta och fråga "jaha, varför ska man fråga dig om det här ämnet då?". Vad tror ni?
    Personligen så tycker jag att det är en bra sak att lite kort beskriva alla gästerna och deras relation till brudparet och kanske något roligt eller annorlunda om dem i programmet till middagen. Där är det ju upp till brudparet att ha känsla för vad som är lämpligt att berätta och inte. Det beror ju också mycket på vilka personer som man har tänkt att placera tillsammans under middagen. Jag håller med om att det kan bli trist om det enda som gästerna pratar om är sina jobb. Flört
  • Boxiebride
    MiaSKPG skrev 2011-01-23 16:25:01 följande:
    Idag var jag in i en blomhandel (outlet) som vi har här och de har haft 50% på allt i butiken innan så jag brukar köpa rosor och öva på att göra min egen bukett med. Men idag hade de 75% på ALLT så jag hittade två fin a korgar att ha i badrummen för 30kr
    huvudvärkstabletter
    kondomer
    deodorant
    tamponger
    ?
    hårspray, tuggummi, näsdukar, trosskydd (alla kanske inte vill ha tamponger) och kanske även små minttabletter?  Glad 
  • BlackWIngedAngel
    MiaSKPG skrev 2011-01-23 16:25:01 följande:
    huvudvärkstabletter
    kondomer
    deodorant
    tamponger
    ?
    Vissa delar förstår helt och fullt. Huvudvärkstabletter, säkerhetsnålar, nål och tråd, bindor och tamponger. Det finns tvättlappar för sidentyger också. Även nagelfilar kan vara bra.

Men kondomer? Vill man verkligen att gästerna ska bruka dessa under festen? 
Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen