• Boxiebride

Små saker som kan förgylla festen

Jag har funderat lite över små saker som kan sätta guldkant på festen, har en del tips på vad andra har gjort på sina bröllop som vi varit på och som vi uppskattat. Bland annat en liten korg med nödvändigheter på toaletten, en fördrink och tilltugg på den gemsamma transporten till lokalen, en grillfest kvällen före osv.

Jag har skrivit lite mer utförligt på bloggen http://ingerochrobert.wordpress.com/2010/12/13/sma-satt-att-forgylla-festen/ men vill gärna ha ytterligare tips på vad man kan göra för att sätta guldkant och ge härliga minnen.

• Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen
  • BlackWIngedAngel
    Lili skrev 2011-01-20 19:29:03 följande:
    Vi hade också små korgar på toaletterna. Tjejernas innehöll bl.a. deodorant, bindor/tamponger, mintpastiller, puder, parfym, plåster och hårspray. I killarnas korg fanns liknande saker ( minus bindor och andra tjejgrejer Skrattande). Lyktor med doftljus fanns på både dam- och herrtoa.

Vi hade också whiskey + glas på herrtoaletten och havtornslikör + glas på tjejernas toalett Glad
    Nu har ju ert bröllop redan varit, men jag tänker mer om någon annan har samma idé.

Ett alternativ kanske skulle kunna vara en mindre flaska av varje? Personligen kan jag verkligen irritera mig på när folk utgår ifrån att man dricker likör bara för att man är kvinna. Det är så enkelt av ex serveringspersonal att fråga "Konjak eller likör?" istället för "Likör?" till mig och "Konjak?" till bordsherren.

Vid senaste bröllopet satt det ett par mitt emot oss där kvinnan hade gått ifrån bordet när serveringspersonalen kom ut. Bordsherren, som inte alls kände henne, valde då likör åt henne, bara för att hon var tjej. Det är sådant som kan döda samtalet bordspar emellan.
  • Oonah
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-22 11:23:31 följande:
    Nu har ju ert bröllop redan varit, men jag tänker mer om någon annan har samma idé.

Ett alternativ kanske skulle kunna vara en mindre flaska av varje? Personligen kan jag verkligen irritera mig på när folk utgår ifrån att man dricker likör bara för att man är kvinna. Det är så enkelt av ex serveringspersonal att fråga "Konjak eller likör?" istället för "Likör?" till mig och "Konjak?" till bordsherren.

Vid senaste bröllopet satt det ett par mitt emot oss där kvinnan hade gått ifrån bordet när serveringspersonalen kom ut. Bordsherren, som inte alls kände henne, valde då likör åt henne, bara för att hon var tjej. Det är sådant som kan döda samtalet bordspar emellan.
    Jag håller helt med. Ibland när jag är på besök hos vänner så bjuds det på öl/whiskey till herrarna. "En öl till dig, Danne? Och du då, Peter, en öl kanske?" Då känns det konstigt att sitta tyst och vänta på att själv bli tillfrågad men inte bli det. Tyvärr är jag så pass svensk att jag inte hojtar till och säger "Vad gott! Hörrö, jag tar gärna en öl också!"
    - May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
  • Oonah
    Nu blev det där lite off topic, så här kommer ett tips. För att sätta lite guldkant för oss själva, har vi satt undan en timme innan festen där vi i vår lokal kan ta en break och slappna av med våra allra närmaste (föräldrar, brudfölje), ta ett glas champagne och tillsammans välkomna gästerna när de anländer.

:)

- May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
  • ClaraH
    Lyckliga Tettan skrev 2011-01-21 10:10:19 följande:
    Sett att många tipsat om detta, men är det någon som har en bild, så att man kan se hur det ser ut. Och även hur man bär sig åt för att upphängningen ska bli snygg..
    Vi kommer att ha vigseln vid vår festlokal, så vu funderar på att ha gästfototgraferingen efter vigseln och minglet, men att hugga dem på väg till matsalen. Undrar om det funkar... Hur kan man göra för att få det gå smidigt. För det verkar vara många som uppskattar det, så vi skulle gärna vilja genomföra det.
  • Chicita
    ClaraH skrev 2011-01-22 12:21:02 följande:
    Vi kommer att ha vigseln vid vår festlokal, så vu funderar på att ha gästfototgraferingen efter vigseln och minglet, men att hugga dem på väg till matsalen. Undrar om det funkar... Hur kan man göra för att få det gå smidigt. För det verkar vara många som uppskattar det, så vi skulle gärna vilja genomföra det.
    Svenskar är världsbäst på att köa...
    Sätt upp en station för fotografering och be folk att ställa sig i kön bara så flyter det garanterat på bra utan att dom måste passas på något sätt Flört
  • ClaraH
    mojikanan skrev 2011-01-12 22:10:07 följande:
    Med fotograferingen?! :)
    Just det.
  • MrsT2011

Jag är sugen på att piffa till vanliga IKEA-glas med decoupage och använda som ljuslyktor. Men var hittar jag vackra papperservetter? Panduro har ju allt material till decoupage, men utbudet av servetter var bedrövligt! Vi ska ha silver-tema, tips mottages tacksamt...

• ClaraH
    Chicita skrev 2011-01-22 12:26:05 följande:
    Svenskar är världsbäst på att köa...
    Sätt upp en station för fotografering och be folk att ställa sig i kön bara så flyter det garanterat på bra utan att dom måste passas på något sätt Flört
    Bra förslag! Skrattande
  • Anna89
    MrsT2011 skrev 2011-01-22 17:52:43 följande:
    Jag är sugen på att piffa till vanliga IKEA-glas med decoupage och använda som ljuslyktor. Men var hittar jag vackra papperservetter? Panduro har ju allt material till decoupage, men utbudet av servetter var bedrövligt! Vi ska ha silver-tema, tips mottages tacksamt...
    kolla på calligraphen.se dom har fina servetter
Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen