• Boxiebride

Små saker som kan förgylla festen

Jag har funderat lite över små saker som kan sätta guldkant på festen, har en del tips på vad andra har gjort på sina bröllop som vi varit på och som vi uppskattat. Bland annat en liten korg med nödvändigheter på toaletten, en fördrink och tilltugg på den gemsamma transporten till lokalen, en grillfest kvällen före osv.

Jag har skrivit lite mer utförligt på bloggen http://ingerochrobert.wordpress.com/2010/12/13/sma-satt-att-forgylla-festen/ men vill gärna ha ytterligare tips på vad man kan göra för att sätta guldkant och ge härliga minnen.

• Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen
  • MiaSKPG
    Zelmah skrev 2011-01-27 01:42:12 följande:
    som favours till gästerna har jag tänkt göra små strutar i sånt brunbeige papper (typ "gammeldags paketpapper") fylla dem med minimarshmallows försluta påsen med guldfärgat vaxsigill och vira hampasnöre runtom. godisstrutarna ligger sedan vid deras platser på borden.
    Det låter ju suprfint! Lite vintage sådär
    Jag tänkte skriva ut en pappersark-mall från en hemsida och vika askarna själv och stoppa i lite hjärte-mashmallows och sen sno ett fint sidenband runt om
  • SnowFairy
    MiaSKPG skrev 2011-01-26 13:19:11 följande:
    ungefär som kylskåpsmagneter på ett kylskåp, fast utan magnetism

Kanske lite OT men har någon av er provat balsammetoden för att få bort "frizzigt" hår?
    Jag läste om det i en tråd här på BT men det verkar ju inte finnas nåt balsam som inte innehåller alkohol så jag tänkte höra med er om ni vet nån bra produkt till det Kanske några frisörer här?

Tack för alla bra tips till toakorgarna btw!
    Jag "kör" balsammetoden och mitt hår är mycket finare nu! Men som någon tipsade så kan du gå in på lockigt.se , där finns det alla möjliga tips.
  • J och J

jag kör också balsammetoden. sen typ två år tillbaka. funkar hur bra som helst.
    har mindre statiskt hår. tappar inte lika mycket hår på mina kläder osv.
    behöver inte duscha håret lika ofta heller. var femte dag räcker gott. ännu mer sällan på sommaren då man badar också.
    balsammetoden är fantastisk.

men jag håller också med. läs på forum. lockig.se
    samt longhaircommunity.com 

jagochminfina.blogg.se fråga mig om anvnamn och lösen
  • mojikanan
    Chicita skrev 2011-01-26 10:27:37 följande:
    Det finns ätbar glitterspray i massa olika färger.
    Jag brukar använda det till tårtor som ska ha vinter-tema eller annat som passar med en glittrande yta :)

Hittas på alla tårtshopper på nätet 
    Jag fann det nu när ja letade lite på nätet!! Kommer bli fantastiskt bra!! :) 
  • Chicita
    mojikanan skrev 2011-01-27 12:26:19 följande:
    Jag fann det nu när ja letade lite på nätet!! Kommer bli fantastiskt bra!! :) 
    Det är lättare att spraya på också än att sitta med pensel.
    Det är fortfarande ett puder med glittereffekt så att säga, så hantera varsamt ;) 
  • mojikanan
    Chicita skrev 2011-01-28 10:14:28 följande:
    Det är lättare att spraya på också än att sitta med pensel.
    Det är fortfarande ett puder med glittereffekt så att säga, så hantera varsamt ;) 
    Ahh tack för tipset!! :)
  • Boxiebride

Är det någon som har funderat på att ha två versioner av bordsplaceringen? Vi har pratat lite lätt om det och jag tror att det kan vara en toppengrej, förvisso extra jobb men på så sätt så får ju gästerna sitta med fler personer och förhoppningsvis träffa ännu fler som är trevliga att prata med.

Alltså först har vi den lite mer "seriösa" bordsplaceringen under förrätt och varmrätt, men sen till kaffe och efterrätt så blir det en andra placering så att folk får byta plats.  Förhoppningsvis så har de flesta kommit över sin nervositet om de skulle hålla tal etc. och sen har de druckit något glas vin till maten så de känner sig i lagom stämning. Vi får väl se om vi kommer att genomföra det men jag tror det kan vara riktigt trevligt.

• MrsT2011
    Boxiebride skrev 2011-01-31 22:10:37 följande:
    Är det någon som har funderat på att ha två versioner av bordsplaceringen? Vi har pratat lite lätt om det och jag tror att det kan vara en toppengrej, förvisso extra jobb men på så sätt så får ju gästerna sitta med fler personer och förhoppningsvis träffa ännu fler som är trevliga att prata med. Alltså först har vi den lite mer "seriösa" bordsplaceringen under förrätt och varmrätt, men sen till kaffe och efterrätt så blir det en andra placering så att folk får byta plats.  Förhoppningsvis så har de flesta kommit över sin nervositet om de skulle hålla tal etc. och sen har de druckit något glas vin till maten så de känner sig i lagom stämning. Vi får väl se om vi kommer att genomföra det men jag tror det kan vara riktigt trevligt.

Oj vilken kul idé, har aldrig tänkt på det! Såhär har det varit på de fem bröllop jag varit på: Antingen brukar man vara "fast" vid sin placering under varje rätt samt tårta eller också är det fri placering till tårtan. Jag tror att vi ska köra fasta platser under de tre rätterna men fri placering vid samma bord när vi serverar tårtan. Måste dock säga att jag gillade denna idé, ska tänka på saken! =)
  • Emsie

Vad är balsam-metoden egentligen? Gick in på lockigt.se och den andra länken men visste inte vad jag skulle leta efter...

• förlovadflicka
    Emsie skrev 2011-01-31 23:05:00 följande:
    Vad är balsam-metoden egentligen? Gick in på lockigt.se och den andra länken men visste inte vad jag skulle leta efter...
    Det är när man inte använder schampoo kan man kort och gott säga :) 
Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen