• Boxiebride

Små saker som kan förgylla festen

Jag har funderat lite över små saker som kan sätta guldkant på festen, har en del tips på vad andra har gjort på sina bröllop som vi varit på och som vi uppskattat. Bland annat en liten korg med nödvändigheter på toaletten, en fördrink och tilltugg på den gemsamma transporten till lokalen, en grillfest kvällen före osv.

Jag har skrivit lite mer utförligt på bloggen http://ingerochrobert.wordpress.com/2010/12/13/sma-satt-att-forgylla-festen/ men vill gärna ha ytterligare tips på vad man kan göra för att sätta guldkant och ge härliga minnen.

• Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen
  • Elvismor

Förlovadflicka: blir inte håret fett då? Jag måste tvätta håret varannan dag för då är det fett. Hade helst velat tvätta var tredje dag istället.

I övrigt, stort tack för alla tips! Jag har gjort ett worddokument med mina favorittips. Ska tänka till och försöka komma med lite egna tips också framöver. Ge och ta... 

• Gwennie
    MrsT2011 skrev 2011-01-31 22:16:20 följande:
    Oj vilken kul idé, har aldrig tänkt på det! Såhär har det varit på de fem bröllop jag varit på: Antingen brukar man vara "fast" vid sin placering under varje rätt samt tårta eller också är det fri placering till tårtan. Jag tror att vi ska köra fasta platser under de tre rätterna men fri placering vid samma bord när vi serverar tårtan. Måste dock säga att jag gillade denna idé, ska tänka på saken! =)
    Boxiebride skrev 2011-01-31 22:10:37 följande:
    Är det någon som har funderat på att ha två versioner av bordsplaceringen? Vi har pratat lite lätt om det och jag tror att det kan vara en toppengrej, förvisso extra jobb men på så sätt så får ju gästerna sitta med fler personer och förhoppningsvis träffa ännu fler som är trevliga att prata med.

Alltså först har vi den lite mer "seriösa" bordsplaceringen under förrätt och varmrätt, men sen till kaffe och efterrätt så blir det en andra placering så att folk får byta plats.  Förhoppningsvis så har de flesta kommit över sin nervositet om de skulle hålla tal etc. och sen har de druckit något glas vin till maten så de känner sig i lagom stämning. Vi får väl se om vi kommer att genomföra det men jag tror det kan vara riktigt trevligt.
    Intressant! Vi har många släktingar som bor långt bort på helt olika håll och som inte träffat varandra eller våra vänner, så vi har funderat mycket på olika sätt att ge folk möjlighet att ha många personer att "välja mellan". Vi kommer t.ex. inte ha långbord (där man ofta blir "fast" med kanske fyra personer omkring sig) utan placera ut folk i grupper om 8-10 personer runt kvadratiska bord istället. Vi ska också försöka fixa inslag som gör att man kommer upp från sin plats lite då och då, t.ex. för att hämta dricka. Ska även hänga upp en fotovägg med bilder på mig och framtida maken och tavlor med våra åsikter om varandra och eventuellt en tidslinje över vårt förhållande. Då finns det något intressant att titta på och läsa för de som inte vill sitta och prata och dessutom finns det platser i rummet där man kan träffa lite andra än bordsgrannen och dessutom ha ämnen att kommentera och prata om. Eftersom vi har många gäster som inte känner varandra, är min värsta fasa att det blir lite tryckt stämning och att folk ska känna sig besvärade. Tycker att det var en lysande idé med två olika bordsplaceringar. Vi funderade lite på någon form av "speeddating" för att få liknande effekt.
  • J och J
    Elvismor skrev 2011-01-31 23:59:33 följande:
    Förlovadflicka: blir inte håret fett då? Jag måste tvätta håret varannan dag för då är det fett. Hade helst velat tvätta var tredje dag istället.

I övrigt, stort tack för alla tips! Jag har gjort ett worddokument med mina favorittips. Ska tänka till och försöka komma med lite egna tips också framöver. Ge och ta... 
    Jag tvättar mitt hår var 5e dag ungefär. ibland var 4e. ännu mer sällan på sommaren då det blöts så ofta.
    håret blir fett fort för att schampoo kan torka ut håret och ta bort hårets naturliga fetter.
    håret vänjer sig vid att tvättas ofta och blir fett därefter.
    det tar dock ett tag innan håret vänjer sig vid att tv'ättas sällan. så mitt tips är att avvänja håret på sommaren då man badar mycket ändå. för mig tog det ett par månader innan det inte blev lika fett längre.

men kan säga att för mig var det värt. har superfint och helt hår. det växer så det knakar och toppar det kanske max två gånger per år. men då använder jag heller inte en massa grejs i håret och slitage som värme osv.
    allas hår är ju dock olika.

googla No Poo eller Conditioner Only wash.
    ännu hellre sök på det på longhaircommunity forumet jag länkade till.
    jagochminfina.blogg.se fråga mig om anvnamn och lösen
  • MiaSKPG

Det finns ett forum på familjeliv.se som heter nåt med no poo där jag brukar hänga. Där kan de massor av sånt
    Man slutar ju inte bara med shampoo utan använder bara produkter som inte innehåller vissa ämnen, typ silikon... men man lär sig mycket av den tråden och jag har redan mycket bättre hår fast jag bara haft balsam 1 vecka.

• Emsie

Spännande detdär med balsam-metoden ska absolut läsa mer om det, Tack för tipset!

• Sebastiána

Tips. Det har tidigare funnits trådar enbart om balsammetoden. Någon kanske kan skapa en ny.

• förlovadflicka

Bättre tips: lockig.se har ett superbra forum där du kan få svar på allt du behöver veta :)

• MiaSKPG

Sitter just nu och klipper ut mallar som ska bli askar att lägga lite godis i till varje gäst.
    Jag fick massor av papper över efter alla inbjudningskort och sånt så jag hittade mallar och skrev ut och det är jättelätt att vika egna. Sen tänkte jag passa på att köpa hjärtamashmallows nu vid 14feb och stoppa i varje

• Chicita

Har provat att göra placeringskort nu och dom kommer bli jättebra :D
    Använder samma tjocka pergamentfärgade papper som jag har till inbjudningskort och menyer och skriver ut namnen med samma font jag använder på menyn.
    Sen klipper jag ut detta med en sax som ger ojämna kanter och "smutsar ner" den yttre delen lite så det ser gammalt och lite bränt ut.
    Detta klistras försiktigt fast på ett färdigvikt placeringskort och till sist fäst det med vårt sigill i ena hörnet :D 

• Oonah
    Chicita skrev 2011-02-02 14:22:36 följande:
    Har provat att göra placeringskort nu och dom kommer bli jättebra :D
    Använder samma tjocka pergamentfärgade papper som jag har till inbjudningskort och menyer och skriver ut namnen med samma font jag använder på menyn.
    Sen klipper jag ut detta med en sax som ger ojämna kanter och "smutsar ner" den yttre delen lite så det ser gammalt och lite bränt ut.
    Detta klistras försiktigt fast på ett färdigvikt placeringskort och till sist fäst det med vårt sigill i ena hörnet :D 
    Det låter ju jättesnyggt! Gillar just det med gammalt och bränt. Sånt tilltalar mig av någon anledning. Tungan ute
    - May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen