• Boxiebride

Små saker som kan förgylla festen

Jag har funderat lite över små saker som kan sätta guldkant på festen, har en del tips på vad andra har gjort på sina bröllop som vi varit på och som vi uppskattat. Bland annat en liten korg med nödvändigheter på toaletten, en fördrink och tilltugg på den gemsamma transporten till lokalen, en grillfest kvällen före osv.

Jag har skrivit lite mer utförligt på bloggen http://ingerochrobert.wordpress.com/2010/12/13/sma-satt-att-forgylla-festen/ men vill gärna ha ytterligare tips på vad man kan göra för att sätta guldkant och ge härliga minnen.

• Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen
  • missyJ

nu är jag med,  läste nog lite fel där! eller så va hjärnan på lågvarv efter en dag hjemma med ungarna :s hahah!

• Sebastiána
    Chicita skrev 2011-02-16 11:19:24 följande:
    Tips till er som ska ha is för att kyla öl

Tillsätt salt, det sänker fryspunkten och gör att kylan håller sig längre 
    Tack för tipset!
  • Sebastiána
    Chicita skrev 2011-02-16 17:27:30 följande:
    Jag skulle inte använda drinken jag har att kyla ölburkarna med i drinkarna i alla fall, oavsett om man har is i eller inte...
    Det känns inte hygieniskt...

Man tillsätter salt till isen (gärna lite iskallt vatten också) för att få isen att smälta saktare när man har den till att kyla något.
    Det gör man även i frysdiskar som har is (exempel fiskdiskar).

Du ska aldrig ta is från något som kan ha blivit nedsmutsat. För då kan du riskera att bli sjuk.
    På restauranger är ismaskinen den största bakteriehärden som finns eftersom man är ner med händerna och tar is (man tar ju med skopa men man måste ju hålla i skopan också). Så därför töms och decinficeras dom med jämna intervaller.
    Att lägga i ölburkar i is och sen tro att man kan använda isen är inte att rekommendera...
    Ölburkar brukar ju inte vara jätterena 
    Funderade på att köpa is till drinkarna på McDonalds, men det kanske inte är så bra idé? Kanske mer hygieniskt att göra dem själv?
  • Moster Stina
    Sebastiána skrev 2011-02-16 19:04:11 följande:
    Funderade på att köpa is till drinkarna på McDonalds, men det kanske inte är så bra idé? Kanske mer hygieniskt att göra dem själv?
    Det finns plastpåsar på rulle som man liksom fyller med is, och sen efter frysning så har man perfekta isbitar. Superenkelt! Finns i alla affärer! Gör så! Det är nog allra billigast!
  • Fossing77
    Moster Stina skrev 2011-02-17 07:35:18 följande:
    Det finns plastpåsar på rulle som man liksom fyller med is, och sen efter frysning så har man perfekta isbitar. Superenkelt! Finns i alla affärer! Gör så! Det är nog allra billigast!
    Lätta att stapla på varandra i frysen med. Tar typ ingen plats. :)
  • Chicita

Ja ispåsar är bra när man ska göra mycket is Glad
    Jag kommer hämta på jobbet i vår ismaskin, men även göra en hel del själv hemma.

Om ni bara ska ha is att kyla med så kan ni ju säkert köpa från McDonalds eller liknande (om dom säljer fortfarande, dom slutade med det här i stan för nåt år sen)...
    Däremot är det mycket mer hygieniskt med dom där påsarna. Om ni kan förvara dom i en frys i lokalen också under kvällen så kan ni ju låta serveringspersonalen fylla på ishinkarna som är för drinkar, lite då och då så slipper isen stå framme i flera timmar och smälta och bli massa bakterier i...

• Zelmah
    Ocean Bride skrev 2011-02-15 21:22:06 följande:
    www.jula.se/zinkbalja-131964 99kr på jula...
    Zinkbalja
    Den har jag oxå kikat på men jag tycker att den är lite liten. Skulle vilja ha större, som de gamla tvättbaljorna man använde förr typ... nästan dubbelt så stora.  Nån som har sett det nån stans.... att få tag i? Ha sökt på nätet men alla är så små tycker jag. Detta är nog dock den största jag funnit skulle gärna ha 70-80 cm lång och 50cm bred.. får nog som sagt höra med papi, minns en från jag var liten...och söka på loppisar kanske...förr gick det ju att få tag i stora, var har de tagit vägen??
  • Zelmah

den från Jula var tyvärr slut i alla närmsta butiker runt Göteborg- Uddevalla och även i nätshopen... Leta leta...

• Moster Stina
    Zelmah skrev 2011-02-17 10:33:03 följande:
    Den har jag oxå kikat på men jag tycker att den är lite liten. Skulle vilja ha större, som de gamla tvättbaljorna man använde förr typ... nästan dubbelt så stora.  Nån som har sett det nån stans.... att få tag i? Ha sökt på nätet men alla är så små tycker jag. Detta är nog dock den största jag funnit skulle gärna ha 70-80 cm lång och 50cm bred.. får nog som sagt höra med papi, minns en från jag var liten...och söka på loppisar kanske...förr gick det ju att få tag i stora, var har de tagit vägen??
    Har för mig jag sett sådana där eller liknande jättestora på typ Blomsterlandet.

Men annars kan det nog vara smart att åka till en lokal blomsterträdgård, eller vad det nu heter. Alltså som säljer fruktträd, växter OCH baljor till plantering! De brukar ha en hel del i zink vad jag vet!
    Lycka till!
Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen