• Boxiebride

Små saker som kan förgylla festen

Jag har funderat lite över små saker som kan sätta guldkant på festen, har en del tips på vad andra har gjort på sina bröllop som vi varit på och som vi uppskattat. Bland annat en liten korg med nödvändigheter på toaletten, en fördrink och tilltugg på den gemsamma transporten till lokalen, en grillfest kvällen före osv.

Jag har skrivit lite mer utförligt på bloggen http://ingerochrobert.wordpress.com/2010/12/13/sma-satt-att-forgylla-festen/ men vill gärna ha ytterligare tips på vad man kan göra för att sätta guldkant och ge härliga minnen.

• Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen
  • Chicita
    Oonah skrev 2011-02-02 15:23:30 följande:
    Det låter ju jättesnyggt! Gillar just det med gammalt och bränt. Sånt tilltalar mig av någon anledning. Tungan ute
    - May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
    Jag har verkligen slitit mitt hår för att försöka få den moderna trenden med placeringskort (vi ska ju ha bordsplacering så placeringkort är nästan ett måste vid långbord) att pasa ihop med vårt medeltidstema.
    Så det här kommer bli grymt bra.
    Men det har tagit en månads testande, googlande på bilder osv att hitta den här stilen *S* 
  • MrsT2011
    Chicita skrev 2011-02-02 15:42:03 följande:
    Jag har verkligen slitit mitt hår för att försöka få den moderna trenden med placeringskort (vi ska ju ha bordsplacering så placeringkort är nästan ett måste vid långbord) att pasa ihop med vårt medeltidstema.
    Så det här kommer bli grymt bra.
    Men det har tagit en månads testande, googlande på bilder osv att hitta den här stilen *S* 
    Min kusin stod med tändare och brände riktiga kanter på alla sina naturfärgade papper. Inbjudningar, sånghäften och placeringskort till 75 gäster. Har inte ens vågat fråga hur lång tid det tog...! =) Men snyggt som attan blev det!!
  • Chicita
    MrsT2011 skrev 2011-02-02 15:52:26 följande:
    Min kusin stod med tändare och brände riktiga kanter på alla sina naturfärgade papper. Inbjudningar, sånghäften och placeringskort till 75 gäster. Har inte ens vågat fråga hur lång tid det tog...! =) Men snyggt som attan blev det!!
    Jag gjorde det på första utkastet för inbjudan.
    Men jag upptäckte att det var svårt att få det snyggt. Ibland brann det så bra att något ord försvann osv...
    Så vi valde ett annat sätt med inbjudningskorten och menyerna.
    Moderna men med en lite medeltida touche :)

Placeringskorten ville jag dock ha en annan stil på dom skulle bli så väldigt moderna annars och inte funka med dukningen. Det är illa nog att menyerna är lite för moderna så att säga... 
  • themandys
    MiaSKPG skrev 2011-02-02 12:58:16 följande:
    Sitter just nu och klipper ut mallar som ska bli askar att lägga lite godis i till varje gäst.
    Jag fick massor av papper över efter alla inbjudningskort och sånt så jag hittade mallar och skrev ut och det är jättelätt att vika egna. Sen tänkte jag passa på att köpa hjärtamashmallows nu vid 14feb och stoppa i varje
    Vilken bra idé att göra själv, hur har det gått? :)

Vi funderar på att göra egna klubbor till alla gästerna, är det någon som har erfarenhet av hur enkelt eller svårt det är? :)
  • MiaSKPG
    Elvismor skrev 2011-02-02 22:22:45 följande:
    MiaSKPG - var hittade du dessa mallar?
    I den här bloggen brollopspyssel.blogg.se/ som jag brukar läsa när jag får tid över. Massa bra tips!
    Om du bläddrar en bit ner så ser du i listan till höger av gamla inlägg så finns det "lock till askar" och "söta små askar" jättebra guide till hur man viker och det blev faktiskt över förväntan
    Vi ska bjuda ca 50 gäster och om jag gissar att ca40st kommer så det blir ju en del askar och lock att vika
  • Oniq
    MiaSKPG skrev 2011-02-02 12:58:16 följande:
    Sitter just nu och klipper ut mallar som ska bli askar att lägga lite godis i till varje gäst.
    Jag fick massor av papper över efter alla inbjudningskort och sånt så jag hittade mallar och skrev ut och det är jättelätt att vika egna. Sen tänkte jag passa på att köpa hjärtamashmallows nu vid 14feb och stoppa i varje
    Ta inte ur marshmallowsen ur påsen förrän någon dag innan bröllopet - annars riskerar du att ge bort stenhårda godisar ;)
  • MrsT2011
    Chicita skrev 2011-02-02 15:58:56 följande:
    Jag gjorde det på första utkastet för inbjudan.
    Men jag upptäckte att det var svårt att få det snyggt. Ibland brann det så bra att något ord försvann osv...
    Så vi valde ett annat sätt med inbjudningskorten och menyerna.
    Moderna men med en lite medeltida touche :)

Placeringskorten ville jag dock ha en annan stil på dom skulle bli så väldigt moderna annars och inte funka med dukningen. Det är illa nog att menyerna är lite för moderna så att säga... 
    Men du, har du testat brun distress-dyna? Det är ett hjälpmedel vid scrapbooking som man suddar kanterna med, det bästa är att använda en speciell "fingerborg" med skumgummi, doppa i dynan och sedan sudda längs kanterna. Enkelt att använda och ger samma brända effekt! Jag använder mina distressdynor hela tiden när jag scrappar, fråga på panduro eller någon annan pysselbutik!
  • Fossing77
    themandys skrev 2011-02-02 22:37:43 följande:
    Vilken bra idé att göra själv, hur har det gått? :)

Vi funderar på att göra egna klubbor till alla gästerna, är det någon som har erfarenhet av hur enkelt eller svårt det är? :)
    Kolla www.kakburken.se, de har många klubbformar och tips. :)
  • Chicita
    MrsT2011 skrev 2011-02-03 10:07:00 följande:
    Men du, har du testat brun distress-dyna? Det är ett hjälpmedel vid scrapbooking som man suddar kanterna med, det bästa är att använda en speciell "fingerborg" med skumgummi, doppa i dynan och sedan sudda längs kanterna. Enkelt att använda och ger samma brända effekt! Jag använder mina distressdynor hela tiden när jag scrappar, fråga på panduro eller någon annan pysselbutik!
    Det är en sån jag använde nu... Skrev om det längre upp. Glad
    Chicita skrev 2011-02-02 14:22:36 följande:
    Har provat att göra placeringskort nu och dom kommer bli jättebra :D
    Använder samma tjocka pergamentfärgade papper som jag har till inbjudningskort och menyer och skriver ut namnen med samma font jag använder på menyn.
    Sen klipper jag ut detta med en sax som ger ojämna kanter och "smutsar ner" den yttre delen lite så det ser gammalt och lite bränt ut.
    Detta klistras försiktigt fast på ett färdigvikt placeringskort och till sist fäst det med vårt sigill i ena hörnet :D 
    Jag skrev i och för sig inte att jag använde en distress-ink-dyna men det är det jag menar med att "smutsa ner" kanten.
    Hade jag inte redan hittat det så hade det varit ett jättebra tips.
    Skillnaden mellan att faktiskt bränna kanterna (och få massa aska som sotar ner pappren också förutom att man inte riktigt kan styra hur bränt det blir) och att använda det här är enorm i arbetsbörda, men utseendemässigt så är det inte så jättestor skillnad Glad 
Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen