• Boxiebride

Små saker som kan förgylla festen

Jag har funderat lite över små saker som kan sätta guldkant på festen, har en del tips på vad andra har gjort på sina bröllop som vi varit på och som vi uppskattat. Bland annat en liten korg med nödvändigheter på toaletten, en fördrink och tilltugg på den gemsamma transporten till lokalen, en grillfest kvällen före osv.

Jag har skrivit lite mer utförligt på bloggen http://ingerochrobert.wordpress.com/2010/12/13/sma-satt-att-forgylla-festen/ men vill gärna ha ytterligare tips på vad man kan göra för att sätta guldkant och ge härliga minnen.

• Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen
  • BlackWIngedAngel
    Aniara4 skrev 2011-01-26 12:22:40 följande:
    Haha, min första tanke var också "flanellograf!". Finns såna fortfarande? Jag får flashback till lågstadiet bara jag tänker på det, men de måste ju vara jättepraktiska till sånt här!
    Det finns, men i extrem begränsat utbud, men man kan ju göra sin egen, med en träskiva och ett flanelltyg. 
    Plastar man sedan in bordsplaceringskorten och fäster flanell på baksidan, så har man ju sin egentillverkade flanellograf! :)

Och visst är de praktiska och de uppmuntrar till kreativitet så fler barngrupper borde ha sådana. :) 
  • SaJo1981

Då måste jag fråga, vad är en flanellograf? Aldrig någonsin hört talas om....

• BlackWIngedAngel
    SaJo1981 skrev 2011-01-26 12:40:53 följande:
    Då måste jag fråga, vad är en flanellograf? Aldrig någonsin hört talas om....
    Du är ju ändå äldre än mig, så du borde ju veta! ;)

Det är flanelltyg, sträckt över en träskiva. Det var dåtidens whiteboard, kanske man kan säga. Barnen kunde rita figurer på papper, som plastades in och så fäste man flanelltyg på baksidan bilderna också. Flanell fastnar om man sätter det mot varandra så man kunde sätta upp bilderna på tavelskivan, flytta om dem om man så önskade osv.
  • MiaSKPG

ungefär som kylskåpsmagneter på ett kylskåp, fast utan magnetism

Kanske lite OT men har någon av er provat balsammetoden för att få bort "frizzigt" hår?
    Jag läste om det i en tråd här på BT men det verkar ju inte finnas nåt balsam som inte innehåller alkohol så jag tänkte höra med er om ni vet nån bra produkt till det Kanske några frisörer här?

Tack för alla bra tips till toakorgarna btw!

• Aniara4

Poängjakt kan vara kul! Den kan handla om gästerna - man kan t.ex. få poäng om man hittar någon som har bestigit Kilimanjaro, någon vars bror heter Sven, osv. Det går säkert att ha med händelser på avprickningslistan också, lite som i bröllopsbingo.

Fast det kanske passar bättre på en mingelfest, där man går omkring och pratar med alla gäster på ett annat sätt?

• SaJo1981

Hahaha ahaaaaa såna vet jag vad det är! Hade inen aning om att det hette så! Det låter ju gymt för bordsplacering, i alla fall när man planerar den

• SeptemberBrud

Jag gillade det tipset om  korgen på toaletten! Helt klart något av de bästa!
    Det tror jag vi snor!

• Stephanie
    MiaSKPG skrev 2011-01-26 13:19:11 följande:
    ungefär som kylskåpsmagneter på ett kylskåp, fast utan magnetism

Kanske lite OT men har någon av er provat balsammetoden för att få bort "frizzigt" hår?
    Jag läste om det i en tråd här på BT men det verkar ju inte finnas nåt balsam som inte innehåller alkohol så jag tänkte höra med er om ni vet nån bra produkt till det Kanske några frisörer här?

Tack för alla bra tips till toakorgarna btw!
    kolla på www.lockig.se -> där finns allt man kan och behöver veta om balsammetoden =)
  • Zelmah

som favours till gästerna har jag tänkt göra små strutar i sånt brunbeige papper (typ "gammeldags paketpapper") fylla dem med minimarshmallows försluta påsen med guldfärgat vaxsigill och vira hampasnöre runtom. godisstrutarna ligger sedan vid deras platser på borden.

Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen