• Boxiebride

Små saker som kan förgylla festen

Jag har funderat lite över små saker som kan sätta guldkant på festen, har en del tips på vad andra har gjort på sina bröllop som vi varit på och som vi uppskattat. Bland annat en liten korg med nödvändigheter på toaletten, en fördrink och tilltugg på den gemsamma transporten till lokalen, en grillfest kvällen före osv.

Jag har skrivit lite mer utförligt på bloggen http://ingerochrobert.wordpress.com/2010/12/13/sma-satt-att-forgylla-festen/ men vill gärna ha ytterligare tips på vad man kan göra för att sätta guldkant och ge härliga minnen.

• Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen
  • MiaSKPG

Jag försökte mig på att använda verktyget bordsplacering här på BT men efter att jag lagt in några namn och tryckt på uppdatera så går det inte att lägga in fler namn. Då går det inte att trycka på varje stol längre. Nån som haft samma problem?

Annars var ju det med tavla jättebra tips Men festprogrammet måste man väl ändå trycka i sista sekund om gästlistan ska stämma i den. Eller kanske inte dan innan men mellan OSA:t och The D-day.

• Sebastiána
    MiaSKPG skrev 2011-01-26 08:28:19 följande:
    Jag försökte mig på att använda verktyget bordsplacering här på BT men efter att jag lagt in några namn och tryckt på uppdatera så går det inte att lägga in fler namn. Då går det inte att trycka på varje stol längre. Nån som haft samma problem?

Annars var ju det med tavla jättebra tips Men festprogrammet måste man väl ändå trycka i sista sekund om gästlistan ska stämma i den. Eller kanske inte dan innan men mellan OSA:t och The D-day.
    Jo det får man ju göra, men det kan ju hända att någon blir sjuk och lämnar återbud samma dag... men det kan ju inte hjälpas, det blir ju knepigt att hinna med att fixa gästpresentationerna samma dag!
  • MrsT2011

En kul grej med bordsplacering som dock verkar väldigt tidskrävande är en 3D-modell. Tillverka stolar i papp, ca 7-8 cm höga samt bord i papp och skriv gästernas namn på modellen. De uppskattar garanterat att få leta efter sin plats på en stor 3D-modell, men vilket jobb! =)

• Sebastiána
    MrsT2011 skrev 2011-01-26 09:15:35 följande:
    En kul grej med bordsplacering som dock verkar väldigt tidskrävande är en 3D-modell. Tillverka stolar i papp, ca 7-8 cm höga samt bord i papp och skriv gästernas namn på modellen. De uppskattar garanterat att få leta efter sin plats på en stor 3D-modell, men vilket jobb! =)
    Ja, hugaligen! Fast det blir ju lika lätt att göra omplaceringar som i Moster Stinas tips ovan. Men att göra 60 stolar i papp, nej det ger jag mig inte på. Jag blir uttråkad bara jag tänker på det Kul idé annars.
  • Chicita
    mojikanan skrev 2011-01-26 04:34:05 följande:
    Nu har ja kommit på en grej ( till ) som ja tror kan  förgylla festen lite extra.
    Eftersom vi ska ha tema på vårat bröllop så ja ska köpa pepparkaks formar (Elgitarr och dödskalle) och göra vanliga mördeg och stämpla ut  mönster på dem.
    Sen köpa färgat ätbart glitter och ha på..   Tror det kan bli lite skoj detalj på godis buffen!! 

Sidan ja hitta dom på hade massor av formar  med olika mönster.
    Man kan ju baka om man hittar nåt kul mönster, skriva namn namn och ha som ätbara placeringskort  :) 
    Det finns ätbar glitterspray i massa olika färger.
    Jag brukar använda det till tårtor som ska ha vinter-tema eller annat som passar med en glittrande yta :)

Hittas på alla tårtshopper på nätet 
  • Moster Stina
    Sebastiána skrev 2011-01-26 09:03:18 följande:
    Jo det får man ju göra, men det kan ju hända att någon blir sjuk och lämnar återbud samma dag... men det kan ju inte hjälpas, det blir ju knepigt att hinna med att fixa gästpresentationerna samma dag!
    Ja men gästpresentationerna kan ju finnas i häftena ändå, men behöver ju faktiskt inte nödvändigt vara utplacerade vid sina bord. Alltså detta,om man vill slippa sistaminuten-kopieringen, som INTE är kul om saker och ting hakar upp sig.
    Men det är bara om man vill slippa ETT stressmoment bland alla andra!
  • Chicita
    MiaSKPG skrev 2011-01-26 08:28:19 följande:

Fick samma problem när jag testade förut. Men jag stängde ner och gick in igen (bordsplaceringen var sparad) och då gick det att lägga till fler.

Jag tycker dock bättre om bordsplaceringsverktyget på en annan bröllopssida, för där kan man lägga in bord för bord och dra isär som man vill.
    Vi ska ha ett honörsbord för 6 personer och med 3 långa bord som utgår från honörsbordet sen.
    Men om jag valde det här så hamnade långborden nästan på varandra, och namnen överlappade varandra...

Men såna här verktyg är superbra annars. Man kan ju skriva ut layouten på borden utan namn eller med bara siffror på stolarna och sen göra en enkel lista i word.
    Lätt att ändra också. 
  • MrsT2011
    Moster Stina skrev 2011-01-26 10:30:11 följande:
    Ja men gästpresentationerna kan ju finnas i häftena ändå, men behöver ju faktiskt inte nödvändigt vara utplacerade vid sina bord. Alltså detta,om man vill slippa sistaminuten-kopieringen, som INTE är kul om saker och ting hakar upp sig.
    Men det är bara om man vill slippa ETT stressmoment bland alla andra!
    Nej jag tycker inte man ska vänta in i det sista med att färdigställa festprogrammet, det där med att någon blir sjuk och lämnar återbud dagen innan eller samma dag kan man ju aldrig gardera sig mot. Antingen stryker man personens namn för hand eller låter man det vara, de som sitter närmst får helt enkelt fråga varför stolen är tom.
  • BlackWIngedAngel
    Oonah skrev 2011-01-26 06:33:22 följande:
    Ätbara placeringskort! Vilken grej! Den idén gillade jag. :D
    - May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
    www.tartdecor.se/product.asp
    Moster Stina skrev 2011-01-26 07:34:51 följande:
    En fiffig sak för sig själv, sin planering och en fin detalj på festen är:

Bordsplaceringen, om man har sådan brukar ta mycket tid och arbete. Detta tips fick jag från en som ordnar många bröllop, och det spar tid:

Skaffa (långt innan bröllopet) en tavelstor bit trä. Köp ett superbilligt täcke på t ex JYSK och sätt fast runt med häftpistol. Klä sen hela tavlan i ett fint tyg. t ex ett lakan i en fin och passande färg.
    Sen klipper du ut alla dina bord (eller brordstungor) i hårdpapp och sätter med nålar upp dem på tavlan som de ska stå i lokalen.
    Sen klipper du ut papperslappar med alla gästers namn. Detta går att göra redan då inbjudningarna skickas ut, för allt går att ändra eftersom.
    Sen börjar du den stora bordsplaceringen av folk. Enligt bröllopsfixaren så ser man tydligare, och får bra perspektiv på sina "felplaceringar". När folk efterhand tackar ja och nej är det bara att ändra om och ta bort,
     -lägga till nya kanske. Blir någon sjuk, eller får andra förhinder strax före bröllopet så syns det inte på några skrivna placeringslistor någonstans, och man kan undvika tomma stolar.
    Pynta gärna tavlan med blommor, murgröna eller vad som kan tänkas passa, och sätt upp den på ett stafli i anslutning till festrummet. Blir både snyggt för ögat och spar som sagt MYCKET tid. Annars brukar t ex listor i festprogrammen, bli fel, pga sjukdomar. Och att skriva för hand på en stor pastartou, i sista minuten är inte heller så kul. Med denna rörliga placeringstavla så kommer all placering att stämma, och du slipper trycka upp program i sista minuten t ex.

Tycker det verkar vara ett bra råd, så vi ska absolut göra så själva....
    Vi har också inspirerats av den idén, men vi tänkte göra en flanellograf av det hela istället, så vi skippar täcket och nålarna. :)
  • Aniara4
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-26 12:11:13 följande:
    Moster Stina skrev 2011-01-26 07:34:51 följande:
    En fiffig sak för sig själv, sin planering och en fin detalj på festen är:

Bordsplaceringen, om man har sådan brukar ta mycket tid och arbete. Detta tips fick jag från en som ordnar många bröllop, och det spar tid:

Skaffa (långt innan bröllopet) en tavelstor bit trä. Köp ett superbilligt täcke på t ex JYSK och sätt fast runt med häftpistol. Klä sen hela tavlan i ett fint tyg. t ex ett lakan i en fin och passande färg.
    Sen klipper du ut alla dina bord (eller brordstungor) i hårdpapp och sätter med nålar upp dem på tavlan som de ska stå i lokalen.
    Sen klipper du ut papperslappar med alla gästers namn. Detta går att göra redan då inbjudningarna skickas ut, för allt går att ändra eftersom.
    Sen börjar du den stora bordsplaceringen av folk. Enligt bröllopsfixaren så ser man tydligare, och får bra perspektiv på sina "felplaceringar". När folk efterhand tackar ja och nej är det bara att ändra om och ta bort,
     -lägga till nya kanske. Blir någon sjuk, eller får andra förhinder strax före bröllopet så syns det inte på några skrivna placeringslistor någonstans, och man kan undvika tomma stolar.
    Pynta gärna tavlan med blommor, murgröna eller vad som kan tänkas passa, och sätt upp den på ett stafli i anslutning till festrummet. Blir både snyggt för ögat och spar som sagt MYCKET tid. Annars brukar t ex listor i festprogrammen, bli fel, pga sjukdomar. Och att skriva för hand på en stor pastartou, i sista minuten är inte heller så kul. Med denna rörliga placeringstavla så kommer all placering att stämma, och du slipper trycka upp program i sista minuten t ex.

Tycker det verkar vara ett bra råd, så vi ska absolut göra så själva....
    Vi har också inspirerats av den idén, men vi tänkte göra en flanellograf av det hela istället, så vi skippar täcket och nålarna. :)
    Haha, min första tanke var också "flanellograf!". Finns såna fortfarande? Jag får flashback till lågstadiet bara jag tänker på det, men de måste ju vara jättepraktiska till sånt här!
Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen