• Boxiebride

Små saker som kan förgylla festen

Jag har funderat lite över små saker som kan sätta guldkant på festen, har en del tips på vad andra har gjort på sina bröllop som vi varit på och som vi uppskattat. Bland annat en liten korg med nödvändigheter på toaletten, en fördrink och tilltugg på den gemsamma transporten till lokalen, en grillfest kvällen före osv.

Jag har skrivit lite mer utförligt på bloggen http://ingerochrobert.wordpress.com/2010/12/13/sma-satt-att-forgylla-festen/ men vill gärna ha ytterligare tips på vad man kan göra för att sätta guldkant och ge härliga minnen.

• Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen
  • BlackWIngedAngel
    Oniq skrev 2011-01-24 12:26:14 följande:
    Vi har så många singlar med på festen, man kan ju bara hoppas för deras skull eller? :D
    Nja, jag måste nog erkänna att jag inte hoppas på att de får till det på toaletten på bröllopsfesten. Dels för att jag inte riktigt tycker att det är rätt typ av tillställning och dels därför att den lokalen vi hoppas få, bara har två toaletter och det brukar vara tillräckligt med kö ändå på sådana ställen. ;)

Många av våra äldre släktingar hade nog inte uppskattat att hitta kondomer på toaletterna. Många av de yngre skulle nog också tycka att det var rätt udda. 
  • Sebastiána
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-24 21:25:53 följande:
    Nja, jag måste nog erkänna att jag inte hoppas på att de får till det på toaletten på bröllopsfesten. Dels för att jag inte riktigt tycker att det är rätt typ av tillställning och dels därför att den lokalen vi hoppas få, bara har två toaletter och det brukar vara tillräckligt med kö ändå på sådana ställen. ;)

Många av våra äldre släktingar hade nog inte uppskattat att hitta kondomer på toaletterna. Många av de yngre skulle nog också tycka att det var rätt udda. 
    Mmmm...min mormor skulle inte bli förtjust. Och skulle hon dessutom hitta använda kondomer i papperskorgen då...
  • MiaSKPG
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-23 16:41:17 följande:
    Vissa delar förstår helt och fullt. Huvudvärkstabletter, säkerhetsnålar, nål och tråd, bindor och tamponger. Det finns tvättlappar för sidentyger också. Även nagelfilar kan vara bra.

Men kondomer? Vill man verkligen att gästerna ska bruka dessa under festen? 
    Nej det kommer dem nog inte heller men det känns som en kul grej bara det att dem finns där så möjligheten finns. =P
  • Aniara4

De skulle ju iofs kunna ta med sig både kondomerna och bordsgrannen hem efter festen...

• BlackWIngedAngel
    MiaSKPG skrev 2011-01-25 07:39:20 följande:
    Nej det kommer dem nog inte heller men det känns som en kul grej bara det att dem finns där så möjligheten finns. =P
    Det beror väl på umgängeskrets, antar jag.
    Som jag sa innan så skulle möjligen någon enstaka av våra gäster se det som en kul grej. De flesta skulle nog tycka att det var rätt konstigt och de äldre skulle definitivt inte uppskatta det.
  • Sammet

jag hoppas vi kan släppa "Kondom"-snacket i toalettkorgarna nu och återgå till de där kreativa tipsen som förgyller resten av kvällen! Flört mera tips! det här va rolig tråd

• Stephanie

Jag såg på en blogg att dom hade köpt en enklare ram, typ ikea. Gjort en passepartout på t.ex. gallerix och satt ett foto i mitten. Sen hade dom ställt denna ram utan glasskivan på ett staffli och så hade alla gäster fått skriva på den stora passepartouten. Och sedan efter bröllopet hade dom bytt ut fotot till ett från bröllopet och satt dit glaset och så vipps hade man en gästbok att hänga på väggen och minnas och njuta av! Roligt alternativ till gästbok!

• mojikanan

Nu har ja kommit på en grej ( till ) som ja tror kan  förgylla festen lite extra.
    Eftersom vi ska ha tema på vårat bröllop så ja ska köpa pepparkaks formar (Elgitarr och dödskalle) och göra vanliga mördeg och stämpla ut  mönster på dem.
    Sen köpa färgat ätbart glitter och ha på..   Tror det kan bli lite skoj detalj på godis buffen!! 

Sidan ja hitta dom på hade massor av formar  med olika mönster.
    Man kan ju baka om man hittar nåt kul mönster, skriva namn namn och ha som ätbara placeringskort  :) 

• Oonah
    mojikanan skrev 2011-01-26 04:34:05 följande:
    Nu har ja kommit på en grej ( till ) som ja tror kan  förgylla festen lite extra.
    Eftersom vi ska ha tema på vårat bröllop så ja ska köpa pepparkaks formar (Elgitarr och dödskalle) och göra vanliga mördeg och stämpla ut  mönster på dem.
    Sen köpa färgat ätbart glitter och ha på..   Tror det kan bli lite skoj detalj på godis buffen!! 

Sidan ja hitta dom på hade massor av formar  med olika mönster.
    Man kan ju baka om man hittar nåt kul mönster, skriva namn namn och ha som ätbara placeringskort  :) 
    Ätbara placeringskort! Vilken grej! Den idén gillade jag. :D
    - May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
  • Moster Stina

En fiffig sak för sig själv, sin planering och en fin detalj på festen är:

Bordsplaceringen, om man har sådan brukar ta mycket tid och arbete. Detta tips fick jag från en som ordnar många bröllop, och det spar tid:

Skaffa (långt innan bröllopet) en tavelstor bit trä. Köp ett superbilligt täcke på t ex JYSK och sätt fast runt med häftpistol. Klä sen hela tavlan i ett fint tyg. t ex ett lakan i en fin och passande färg.
    Sen klipper du ut alla dina bord (eller brordstungor) i hårdpapp och sätter med nålar upp dem på tavlan som de ska stå i lokalen.
    Sen klipper du ut papperslappar med alla gästers namn. Detta går att göra redan då inbjudningarna skickas ut, för allt går att ändra eftersom.
    Sen börjar du den stora bordsplaceringen av folk. Enligt bröllopsfixaren så ser man tydligare, och får bra perspektiv på sina "felplaceringar". När folk efterhand tackar ja och nej är det bara att ändra om och ta bort,
     -lägga till nya kanske. Blir någon sjuk, eller får andra förhinder strax före bröllopet så syns det inte på några skrivna placeringslistor någonstans, och man kan undvika tomma stolar.
    Pynta gärna tavlan med blommor, murgröna eller vad som kan tänkas passa, och sätt upp den på ett stafli i anslutning till festrummet. Blir både snyggt för ögat och spar som sagt MYCKET tid. Annars brukar t ex listor i festprogrammen, bli fel, pga sjukdomar. Och att skriva för hand på en stor pastartou, i sista minuten är inte heller så kul. Med denna rörliga placeringstavla så kommer all placering att stämma, och du slipper trycka upp program i sista minuten t ex.

Tycker det verkar vara ett bra råd, så vi ska absolut göra så själva....

Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen