• Boxiebride

Små saker som kan förgylla festen

Jag har funderat lite över små saker som kan sätta guldkant på festen, har en del tips på vad andra har gjort på sina bröllop som vi varit på och som vi uppskattat. Bland annat en liten korg med nödvändigheter på toaletten, en fördrink och tilltugg på den gemsamma transporten till lokalen, en grillfest kvällen före osv.

Jag har skrivit lite mer utförligt på bloggen http://ingerochrobert.wordpress.com/2010/12/13/sma-satt-att-forgylla-festen/ men vill gärna ha ytterligare tips på vad man kan göra för att sätta guldkant och ge härliga minnen.

• Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen
  • SposaRoma
    GnuGS skrev 2011-01-12 13:09:36 följande:
    Vi har massor med småsaker på gång, bland annat har vi tänkt bjuda dem som vill på cigarrer och romdrinkar (från ett visst karibiskt land vi nyligen besökt)!

Toalettkorgstipset var verkligen bra, det snor vi nog genast.
    En kompis till mig skrev i ett mail:
    ”jag tror det är bra ha nå’n person – från catering el annat håll – som är liksom ansvarig för dukningstänk etc. min svägerskas bröllop på en gård på landet hade det, och hon fixade TOAN (som annars var rätt slätstruken, som to’or kan vara) så det var en UPPLEVELSE att gå och pudra näsan – fina rena frottehanddukar i mörka flätade korgar, levande ljus, etc etc. du vet. Doftljus?
    Jag blev imponerad och tänkte att vi hade missat där. Toan är viktigare än man tror… det låter ju helt sjukt ser jag nu när jag skriver det, men jag låter det stå. Vi håller ju på att nörda nu, eller hur?”
    *garvar ihjäl sig* Jag vill också vara med och nörda isf. Jag har handdukar, korgar, ljus och små miniparfymer av laura biagiottis "roma", damdofter på damtoa och herrdoft på herrtoa, för att vi gifter oss i just Ro. De tog bara en halv evighet att jaga tag på. Och hårspray, borste, hårnål, läppbalsam inne på tjejtoan och kam etc på herrtoan.

Nörderiiii wiiii! 
  • SposaRoma
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-23 16:41:17 följande:
    Vissa delar förstår helt och fullt. Huvudvärkstabletter, säkerhetsnålar, nål och tråd, bindor och tamponger. Det finns tvättlappar för sidentyger också. Även nagelfilar kan vara bra.

Men kondomer? Vill man verkligen att gästerna ska bruka dessa under festen? 
    Jag inser att jag är typ sist i världen som läser den här tråden och spammar den helt, men förlåt, jag döööööör av skratt här.

Kondomer.
    Min italienska, katolska svärmor med vänner skulle DÖ om de såg det på toaletten *asgarvar* 
  • SposaRoma

Vi ska ha vykort istället för gästbok. Jag reser mycket i jobbet och har samlat på mig gamla vykort från hela europa. Hela bröllopet har ett vintage res-tema. Dessa vykort läggs in i en resväska med en flaska av vårat favoritvin från året vi träffades och ett till från året vi gifter oss. Allt stängs och öppnas på vår årsdag.
    Samma vykort de skrev på kommer vi sedan skicka till alla våra gäster från vår bröllopsresa, där vi tackar dem för presenten (bidrag till resan) och vad deras present gjorde "dyksession för två", "extrabagage på vägen hem" etc.

Sedan har vi även ett foto på ett träd som jag har tagit, men trädet är utan löv. Jag printade ut fotot på tjockare papper och folk kommer ha det uppställt på ett staffli med vattenfärger, de ska alla "leaf a thumbprint" så trädet fylls ut i löv av deras tumtryck, och varje löv har en gästs signatur. Det ramar vi in sedan och sätter up hemma.

• SposaRoma

Förlåt, nu spammar jag verkligen - sista inlägget.

Vi kommer ha godishalsband som servettringar.

Jag tryckte upp menyerna på baksidan av Panduro Hobbys Cardstock-papper "Mariposa" som är vackert utav tusan, när det ligger ned på tallriken blir det som en del av dekorationen.

Vi gifter oss utomhus på sommaren så vigselprogrammet är printat på solfjädrar i papper.

Vår gåva till gästerna är en blandpåse; italiensk olja, balsamisk vinäger, italienska kakor, ett familje recept och två salt & pepparkar med ett tackkort som involverar "sugar and spice and all things nice".

Eftersom vi har mycket gäster som kommer långväga har jag gjort fler små "presenter" ; 
    när de flyger in så väntar ett litet spa-kit på hotellrummet med uppfriskande duschtvål, ögonmask, fotgele för svullna flygben och (totalt kontraproduktivt) en flaska vin med texten "välkommen" och inbjudan till middag kvälle innan.

När de kommer tillbaka från festen kommer det finnas små "hangover-kit" på rummen; vattenflaska, resorb, alvedon, solglasögon, salta kex och en inbjudan till brunch på söndagen.

Inte så dyrt när man pysslar ihop innehållet under lång tid från varierande lågprisbutiker  ;)

Nu ska jag sluta skriva. Tyst 

• mojikanan

En sån där ta bort fläck penna kan ju vara bra att ha med på festen med.. 
    Rödvin på duken kvittar men vore tråkigt om nån gäst spiller rödvin på sig eller den egna bröllops klänningen..  

• Oniq
    SposaRoma skrev 2011-03-04 00:43:26 följande:

Jag tryckte upp menyerna på baksidan av Panduro Hobbys Cardstock-papper "Mariposa" som är vackert utav tusan, när det ligger ned på tallriken blir det som en del av dekorationen.

Vi gifter oss utomhus på sommaren så vigselprogrammet är printat på solfjädrar i papper.

Vår gåva till gästerna är en blandpåse; italiensk olja, balsamisk vinäger, italienska kakor, ett familje recept och två salt & pepparkar med ett tackkort som involverar "sugar and spice and all things nice".

Eftersom vi har mycket gäster som kommer långväga har jag gjort fler små "presenter" ; 
    när de flyger in så väntar ett litet spa-kit på hotellrummet med uppfriskande duschtvål, ögonmask, fotgele för svullna flygben och (totalt kontraproduktivt) en flaska vin med texten "välkommen" och inbjudan till middag kvälle innan.

När de kommer tillbaka från festen kommer det finnas små "hangover-kit" på rummen; vattenflaska, resorb, alvedon, solglasögon, salta kex och en inbjudan till brunch på söndagen.

Inte så dyrt när man pysslar ihop innehållet under lång tid från varierande lågprisbutiker  ;)

Äntligen någon som tänker som jag! Roligt att se att det finns fler som faktiskt tycker om att visa omtanke och glädje mot sina gäster! (finns sur-trådar som menar på annat)

Era gäster kommer verkligen att känna sig välkomna!
  • Chicita

Tror jag norpar lite saker av dig här Skrattande
    Att "pimpa" hotellrummen kändes plötsligt som en jättebra idé.

Att bry sig om sina gäster är för mig bästa sättet att tacka dom för att dom kommer på ens stora dag. Och då kan man ju börja redan dagen innan. Och fortsätta dagen efter.
    Bra idé  
  • Mia4
    mojikanan skrev 2011-03-04 01:57:37 följande:
    En sån där ta bort fläck penna kan ju vara bra att ha med på festen med.. 
    Rödvin på duken kvittar men vore tråkigt om nån gäst spiller rödvin på sig eller den egna bröllops klänningen..  
    Det var en bra idé! Glad 
  • Sebastiána
    SposaRoma skrev 2011-03-04 00:21:53 följande:
    Vi ska ha vykort istället för gästbok. Jag reser mycket i jobbet och har samlat på mig gamla vykort från hela europa. Hela bröllopet har ett vintage res-tema. Dessa vykort läggs in i en resväska med en flaska av vårat favoritvin från året vi träffades och ett till från året vi gifter oss. Allt stängs och öppnas på vår årsdag.
    Samma vykort de skrev på kommer vi sedan skicka till alla våra gäster från vår bröllopsresa, där vi tackar dem för presenten (bidrag till resan) och vad deras present gjorde "dyksession för två", "extrabagage på vägen hem" etc.
    Fattar inte riktigt. Gästerna skriver en hälsning på var sitt vykort, ni läser vykortet på er årsdag och skickar då vykortet till gästen som skivit hälsningen. Är det inte trevligare att ni skriver en egen hälsning. Eller har jag fattat helt fel?
  • Oonah

Precis så här har vi också tänkt. Eller ja, inte alla detaljer, vi ska tex ha hembakta chokladkakor i hangover-kittet, men det är jättekul att se att det är fler som kör på många smågrejjer till gästerna. Jag vill att alla ska känna sig riktigt välkomna. Vi ska dessutom ha brev till varje gäst eller gästpar med ett personligt välkomnande där vi berättar varför vi är så glada att just de kom. På så sätt hoppas vi att alla gäster känner sig sedda och delaktiga redan innan vigseln - för vi kommer ju inte ha tid att hälsa alla välkomna ordentligt!
    - May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen