• Boxiebride

Små saker som kan förgylla festen

Jag har funderat lite över små saker som kan sätta guldkant på festen, har en del tips på vad andra har gjort på sina bröllop som vi varit på och som vi uppskattat. Bland annat en liten korg med nödvändigheter på toaletten, en fördrink och tilltugg på den gemsamma transporten till lokalen, en grillfest kvällen före osv.

Jag har skrivit lite mer utförligt på bloggen http://ingerochrobert.wordpress.com/2010/12/13/sma-satt-att-forgylla-festen/ men vill gärna ha ytterligare tips på vad man kan göra för att sätta guldkant och ge härliga minnen.

• Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen
  • Lev idag
    SposaRoma skrev 2011-03-04 00:43:26 följande:
    Förlåt, nu spammar jag verkligen - sista inlägget.

Vi kommer ha godishalsband som servettringar.

Jag tryckte upp menyerna på baksidan av Panduro Hobbys Cardstock-papper "Mariposa" som är vackert utav tusan, när det ligger ned på tallriken blir det som en del av dekorationen.

Vi gifter oss utomhus på sommaren så vigselprogrammet är printat på solfjädrar i papper.

Vår gåva till gästerna är en blandpåse; italiensk olja, balsamisk vinäger, italienska kakor, ett familje recept och två salt & pepparkar med ett tackkort som involverar "sugar and spice and all things nice".

Eftersom vi har mycket gäster som kommer långväga har jag gjort fler små "presenter" ; 
    när de flyger in så väntar ett litet spa-kit på hotellrummet med uppfriskande duschtvål, ögonmask, fotgele för svullna flygben och (totalt kontraproduktivt) en flaska vin med texten "välkommen" och inbjudan till middag kvälle innan.

När de kommer tillbaka från festen kommer det finnas små "hangover-kit" på rummen; vattenflaska, resorb, alvedon, solglasögon, salta kex och en inbjudan till brunch på söndagen.

Inte så dyrt när man pysslar ihop innehållet under lång tid från varierande lågprisbutiker  ;)

Nu ska jag sluta skriva. Tyst 
    Det här va ju supermysigt! :)
    Det ska jag sno åt mig lite av :)
  • mojikanan
    SposaRoma skrev 2011-03-04 00:43:26 följande:
    Förlåt, nu spammar jag verkligen - sista inlägget.

Vi kommer ha godishalsband som servettringar.

Jag tryckte upp menyerna på baksidan av Panduro Hobbys Cardstock-papper "Mariposa" som är vackert utav tusan, när det ligger ned på tallriken blir det som en del av dekorationen.

Vi gifter oss utomhus på sommaren så vigselprogrammet är printat på solfjädrar i papper.

Vår gåva till gästerna är en blandpåse; italiensk olja, balsamisk vinäger, italienska kakor, ett familje recept och två salt & pepparkar med ett tackkort som involverar "sugar and spice and all things nice".

Eftersom vi har mycket gäster som kommer långväga har jag gjort fler små "presenter" ; 
    när de flyger in så väntar ett litet spa-kit på hotellrummet med uppfriskande duschtvål, ögonmask, fotgele för svullna flygben och (totalt kontraproduktivt) en flaska vin med texten "välkommen" och inbjudan till middag kvälle innan.

När de kommer tillbaka från festen kommer det finnas små "hangover-kit" på rummen; vattenflaska, resorb, alvedon, solglasögon, salta kex och en inbjudan till brunch på söndagen.

Inte så dyrt när man pysslar ihop innehållet under lång tid från varierande lågprisbutiker  ;)

Nu ska jag sluta skriva. Tyst 
    Gästerna kan ju inte känna sig annat en välkomna med allt mysigt du hittat på åt dem!! 
    Det är värt att lägga de där lilla extra tycker ja!! men de måste tagit dig en massa tid för att fixa detta!!  
  • SposaRoma
    Sebastiána skrev 2011-03-04 12:40:24 följande:
    Fattar inte riktigt. Gästerna skriver en hälsning på var sitt vykort, ni läser vykortet på er årsdag och skickar då vykortet till gästen som skivit hälsningen. Är det inte trevligare att ni skriver en egen hälsning. Eller har jag fattat helt fel?
    Eh. Nej? Vi har vykort med samma motiv på som de kommer ha. Våra är oanvända. De oanvända vykorten tar vi med oss på bröllopsresa i 3 månader runt Asien och posta till gästerna som var på festen allt eftersom.

"Tack för din present, tack vare ditt bidrag kunde vi dyka i Andamanhavet idag!", t ex. 
  • SposaRoma

Det tog inte så lång tid, spred ut det..Flört Jag jobbar som turistguide, så vintersäsong = lågsäsong=mycket tid över!

Vad roligt att det är fler som satsar på detaljer Skrattande jag tycker det är bara rätt att ge lite omtanke till gäster som flyger över kontinenter och hav  för vår skull.

• Sebastiána
    SposaRoma skrev 2011-03-04 21:38:48 följande:
    Eh. Nej? Vi har vykort med samma motiv på som de kommer ha. Våra är oanvända. De oanvända vykorten tar vi med oss på bröllopsresa i 3 månader runt Asien och posta till gästerna som var på festen allt eftersom.

"Tack för din present, tack vare ditt bidrag kunde vi dyka i Andamanhavet idag!", t ex. 
    OK, jag misstänkte det men det framkom inte alls Ni har alltså dubletter.
  • weddingdreams

Åh, så mycket roligt.. Tänkte sätta mig en ag och läa från sida ett men det lär nog ta ett tag... ;)
    Gifter mig 2012 så här finns tid över för små roliga saker..

Behöver er hjälp... Kom på nu när jag läste om dagenefter presenten som i skrev om. De flesta gäster bor inte på hotell men jag skulle ändå vilja ge en sån påsa..

Tänkte att det i påsen kunde va huvudvärkstabletter, vatten, osv och sedan en inbjudan till brunchen hemma hos oss dagen efter... Men hur ska jag ge den?
    LÄgga det i en korg vid utgång och be toastmastern informera om den ... Sätta en skylt vid korgen.. Hmm hur ska jag gör..
    Lite mer roliga tips om vad som kan va i men inte för stort.. Tänkte ha det i en organzapåsa som är lite större...

• SposaRoma

Jag som ber ursäkt för att vara oklar, klockan var väääldigt sen när jag skrev.
    Ja, dubletter. Även O S A / RSVP är vintage-vykort (inbjudningarna är ett pass, vinrött italienskt eu-pass) och bordsplaceringarna är gjorda som boardingpass.

Det blev ett tema utav bara farten ;)   

• mojikanan
    SposaRoma skrev 2011-03-04 22:02:11 följande:
    Jag som ber ursäkt för att vara oklar, klockan var väääldigt sen när jag skrev.
    Ja, dubletter. Även O S A / RSVP är vintage-vykort (inbjudningarna är ett pass, vinrött italienskt eu-pass) och bordsplaceringarna är gjorda som boardingpass.

Det blev ett tema utav bara farten ;)   
    men vad roligt!!  Du råkar inte ha någe kort på inbjudningskorten?? :) 
  • SposaRoma

Mina egna har inte kommit än, men dessa är lika, vi har några detaljer som skiljer :)

• daydreamer

Oh, underbar tråd! *favoritar*

Svar på tråden Små saker som kan förgylla festen