• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles

Ironiskt förresten att jag skriver bra ordning ovan när tjejerna plötsligt sovit hela natten fram till halv sex och åt vid 6. Det förstör ju hela ordningen Men det brukar svänga in igen så man får ta det med ro.

I övrigt har det varit en lite jobbig vecka, en energitjuv har dränerat mig på energi (fullständigt i onödan). Och när Moa blev sjuk så har det lite körigt med 3 barn hemma och att fylla alla deras behov.

Idag ska jag försöka ta mig iväg och köpa 3 fintallrikar till. Jag insåg härom dagen att vi inte har 12 st av våra fintallrikar och vi är 12 vuxna på dopet. (Vi har inte 12 st av våra vardags heller längre för några har gått sönder). Och när ska man använda fintallrikar om inte vid dop?! Så ett tillfälle att se till att serien blir komplett.

Sedan tänkte vi äta kantarelltoast i kväll (med rödtjut!) och maken vill gärna ha ngt mer matigt till, så vi funderade på att inhandla lite "plockemat".

PB: det var hemskt roligt att prata med dig härom dagen! Jag ska verkligen försöka se till att kvista ner till dig innan min mammaledighet tar slut. Kram!

• Norrskensflamman

Hej alla fina!
    Verkar vara flera som behöver kramar här... skickar ett gäng.

Solde: Bra att du byter jobb. Ta ingen skit!
    Lanovia: Jobbigt med värken, men du... du har INGEN anledning att känna dig värdelös!! Gumman.... ♥
    Leksi: Skönt att A är bättre nu. Hur har du det på onsdag btw? Kan du komma på trådträff?
    Mugglan:  Härligt att det funkar med sovandet för dina ursöta tjejor.
    Daa: Underbara nyheter om sovframsteg.  Åh, vad glad jag blir

Fru Bygg: Underbar förlossning!!! Men oj så SNABBT allt gick !! Säger som Blommis, när/om det är dags för 3:an... Ta in på sjukhuhotellet några dagar innan Skönt att det gick så bra och att storasyster tar det så bra

Fru Sy: Bra jobbat med träningen!

Det var väl nåt mer också... Dfk, Synrix, Ninnis, Blomman.... Ja, kram till alla iaf!

Jo tack, jag har det bra.
    I förrgår fick dock maken ett frispel när han kom til mig och där var min bästa väninna som bor hos mig ett par dagar eftersom hon är mitt uppe i en flytt. Han gillar inte henne alls och blev helt crazy. Tog helt sonika T:s husnyckel, mina huspapper och åkte iväg med orden att han kommer tillbaka på natten, så jag ska inte tro att jag kan sova lugnt. Sen ringde han och ville att jag skulle komma till honom och prata. No way, sa jag. Sen på kvällskvisten, när ungarna är ifärd att gå o sova kliver han in genom dörren och säger att han ska bo i sitt hus och att det ska sättas till försäljning, att han ska stämma mig, och att min väninna kan ta sitt pick o pack och dra. Då ringde jag polisen och rådgjorde hur jag ska göra ... De sa att eftersom han fortfarande är skriven på min adress så är det ett gränsfall om han har rätt att vistas där eller ej. Och varför är han skriven där??? Han vägrar skriva ut sig, fastän jag bett honom flera gånger!!! De erbjöd att komma o medla, men jag tackade nej eftersom barnen var vakna. Min vännina höll sig lugn och lovade att inte åka någonstans, så jag var ju inte ensam tack o lov. De sa att om han blir det minsta våldsam ska jag genast ringa dem eller 112 så kommer de på direkten.
    Iaf så lugnade han ner sig efter ett tag, och efter att ha hotat med allt som han hotat med förut... som en repig LP-skiva så säger han: "Gud, jag har alldeles för tråkigt här i den här byhålan. Blev du rädd? Ville bara terra dig lite och göra dig nervös"     Snacka om sjukt....

Sen lämnade han tillbaka nyckeln och huspappren o drog.

Tja, en ganska vanlig dag numera i mitt liv...

• Norrskensflamman

MEN!!! Annars så är det underbart. Jag o musikern njuter av de små stunder vi får tillsammans och det känns bara bättre o bättre. Hjärta  Han är en klippa... en fantastisk man. Vi tar det väldigt lugnt, men vi tycker väldigt mycket om varandra.

• Norrskensflamman

JO, jag ska tillägga att exmaken varken gapade eller skrek men sade desto mer elakheter. Min väninna tog ner dem i källaren och duschade dem och nattade dem, så att de skulle slippa se o höra.

• muggles

Flamman: vad ska man säga som inte redan blivit sagt?! Fy farao vad du får stå ut med. Och dina döttrar...

• muggles

men hörrni, idag är det freeeeeeeeeeeeeeedaaaaaaaaaaaaaaaag!

• Ninnnis
    muggles skrev 2011-09-23 09:48:14 följande:
    men hörrni, idag är det freeeeeeeeeeeeeeedaaaaaaaaaaaaaaaag!
    Yeeeeeeeeeeeeesss!
  • Ninnnis
    muggles skrev 2011-09-23 07:28:25 följande:
    Ninnnis: hoppas det inte låter skrytsamt. Jag har jobbat med det av och till i över en månads tid...
    Abslout inte! Jag kämpar på och tänker att det säkert betalar sig förr eller senare. Samtidigt tänker jag inbland att han kanske är för liten för fasta rutiner än och att det är jag som är otålig.

Med korta pass menar jag 20-30 minuter, ja. Det är så det har sett ut den här veckan. Han har även varit lite svårare att lägga på kvällen så jag misstänker utvecklingsfas. Nu sover han i  vagnen sedan en halvtimme ungefär, så han vaknar väl snart

Jag är fortfarande impad av hur du (och de andra med flera småttingar) klarar att rodda allt. 
  • Ninnnis

Flamman, för sjuka exmaken, men för mysiga musikern. Bra att du inte är ensam och att du ringde polisen.

Lanovia, du är inte ett dugg värdelös! Lyssna på din fina make och ägna dig åt att bära ert gemensamma barn

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård