• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Daa, under en period-eller man ska nog säga DE perioder-jag inte mått sådär lysande, så måste jag säga att det faktiskt varit blandat det här med att träffa andra. jag menar, visst , man behöver ju någon slags social kontakt och det kan vara nyttigt att i viss mån komma utanför sin bubbla och kanske behöver man då nästan tvingas till det. Eftersom det vid depression finns klara tendenser att isolera sig.
    Samtidigt är huden öm och allting skört och man behöver också skydd från allt lalla andra kan råka ösa över en i allt från okunskap till omtanke. Man orkar inte samma saker som annars och man behöver egentligen ofta väldigt lite av alla de där siskussionerna som jämt går av stapeln runt fikaborden. Jag hade ett klart behov av att få vara ifred med mitt barn och göra som jag själv kände. Och jag lyssnade mycket lite på andras sätt och vis och sket faktiskt rätt högaktningsfullt i om de tyckte si eller så. och jag sa det också. ibland ganska argt...

Det jag vill komma till, är att om du märker att du tenderar att ramla i skuldträsket sådär, så ska du kkanske skydda dig lite extra mot det där jämförandet? Ibland genom att skita i att gå dit om det känns som en sådan dag, ibland genom att at på ringbrynjan av dvärgsmitt stål under koftan. Du har ju avslöjat en klar fiende till ditt välmående och sinnesfrid hrä. Se nu till att inte släppa in den i huvudet i onödan! Tankens kraft tankens kraft tankens kraft.....

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Heloise, har messats med logopeden, som kommer att hälsa på oss i tråden framgent. Bra va!

• passionsblomman

HJÄLP! Här blev allt jättebråttom alldeles bara för att vi tydligen kommunicert helt om varnadra, jag och sambon. Jag var helt säker på att han jobbar till 19:30 och att vi sedan skulle åka så fort det bara gick. Nej. Han säger att han absoult sagt att han jobbar till 17:30. Så han kom hem här mitt som jag vaxade benen i godan ro (i den mån man nu kan vaxa sig själv i godan något som helst), ochhinte alls var klädd, packad och klar.
    Men nu har jag kastat ner champaGNen i väskan, ihop med klänning och skor, hårspray och vad man nu mer kan behöva. Hunden är kissad och klar och vi har stängt av allt utom den här datorn. Nu drar jag och ska fira in mogna och aktningsvärda ålder ihop med två av mina äldsta (på alla sätt) vänner. Om det så är det sista jag gööööööör!!! *gastar* Kommer fogden sedan, så får jag väl fråga om han vill ha en kantarellmacka eller så.

SkålSkål

Kram på er allihop och ha en skön helg!

• kängu

Hej på er i granntråden! Logopeden här
    Heloise, om du vill kan du ta ta det här i tråden eller så kan du inboxa mig

Trevlig fredagskväll på er alla!

• Leksi

Nu är det som i gamla goda tider, massor av härligt Ingis-spam med massor av på fredagseftermiddagen...

Fru Bygg, nu vet du att lillan inte ska heta Gina i alla fall... hehe...

• Leksi
    Daa skrev 2011-09-23 14:12:49 följande:

Egentligen ska jag väl inte det... Men det har pratats så mycket om dagsömnen på sistone, både här i tråden och IRL, bland Duktiga Mammor i byn. Jag frågade en av dem hur man gör för att styra upp sömnen om de inte verkar behöva sova mer och hon svarade tvärsäkert att det behöver de. Sedan tittade hon på klockan och konstaterade att hennes barn skulle sova tjugo minuter till (efter att ha sovit två timmar).

Alltså undrar jag vad jag har missat. Med min livslånga ovana att jämföra mig med andra och alltid, alltid förlora på jämförelsen kan jag inte tro att mina instinkter är riktiga (dvs att mina barn får nog med sömn trots allt eftersom de oftast är pigga, nyfikna och ganska glada och att jag märker när det har blivit för lite).

Åh vad jag känner igen mig i det du skriver!! Det är precis så jag kände det från A var ca 4-5 månader och började får svårt att somna på dagtid. Hur många gånger har jag inte undrat vad jag gjorde för fel? Nu har jag glömt hur länge det varade, men det var under bra många månader som jag ägnade 2-3h per dag åt att få A att sova. Det tog minst en halvtimme varje gång och sedan sov han 25-30 min... Då sov han tre tupplurar per dag och sedan kvällsnattning därtill som ofta tog en timme eller mer.

Egentligen blev dagsovandet ett "icke-problem" först i somras när han gick från att sova 2 ggr/dag till 1. Då är han så trött att han oftast somnar på 5 min och sover 1½-2 timmar, ibland mer.

Vad hade den där Duktiga Mamman för råd då? Jag förstår faktiskt inte hur man får ett barn att sova längre...? Jag tror barn är olika helt enkelt och om parvlarna är pigga & glada verkar de ju få precis den sömn de behöver.
  • Leksi

Flamman, kan tyvärr inte komma på trådträffen på onsdag, jobbar då.

• lanovia 08

Jag vet så väl att ni och maken har rätt. Men när jag väl sitter där och knappt orkar ta hand om min dotter då har jag svårt att inte få de dumma skamkänslorna.
    Idag har det varit en mycket bättre dag. Visst har jag haft lite ont men jag har klarat av att röra mig o göra lite ialla fall. Hjälpte kanske med en siesta mitt på dagen. Lät bli att gå ut o gå när E skulle sova utan la henne i spjälsängen, smart sätt att se till så vi borde fick en sovstund. Hunden fick så snällt vänta några timmar extra på sin promenad. Hon är den som drar kortaste strået just nu, men väl ute fick hon en lång promenad och sedan jaga boll så hon blev nöjd hon med... till slut.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård