• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Inatt har Mini vaknat ungefär varannan (ibland varje) timme hela natten, så jag är aptrött. Men solen skiner vilket ger energi.

Maken är i Köpenhamn över dagen och jag får en gammal studiekamrat på besök i eftermiddag. Jag borde nog städa lite (igen...).

Blommis, vad ska vi ta med oss till helgen? Ska vi dela upp inköpen eller ska någon handla och så delar vi på kostnaderna sedan? De där kräftorna är ju inte direkt billiga, i alla fall inte de inhemska.  

• Ninnnis

Var det leksi som frågade om rallylydnad? Här kan du läsa mer om du är intresserad:

http://www.rally-lydnad.se/

Det kan jag för övrigt rekommendera dig också, Blommis. Minimal belastning på knäna, jätteroligt för både förare och hund och det ökar lydnaden på hunden. Det börjar bli ganska utbrett och finns säkert i närheten av dig också.

Oj, vaken bebis utanför fönstret! 

• Ninnnis
    Ninnnis skrev 2011-09-25 10:57:37 följande:
    Var det leksi som frågade om rallylydnad? Här kan du läsa mer om du är intresserad:

www.rally-lydnad.se/

Det kan jag för övrigt rekommendera dig också, Blommis. Minimal belastning på knäna, jätteroligt för både förare och hund och det ökar lydnaden på hunden. Det börjar bli ganska utbrett och finns säkert i närheten av dig också.

Oj, vaken bebis utanför fönstret! 
    Blommis igen, Blompojken hade också kunnat träna det, eller ni tillsammans
  • Hvidbrud

Ninnis: så du har också haft en sån natt... "gäääsp". J ville ligga kloss upp hela natten. Jag flyttade bort honom till sin sida av sängen och en timme senare vaknade jag av att han låg och försökte få tag i bröstvårtan... Fördelen med hängpattar i H-skål är att man kan ligga på rygg och amma . lite slitna är vi nog båda två idag. Har varit ute och stor handlat. E och Batman stannade kvar på lekplatsen, så jag kan leka ostört med J. Han kan ligga på golvet utan att någon (liten och söt men oändligt provocerande...) kommer och vill trampa på huvudet eller slita bort det J nu leker med... Så nu är vi snart hemma, fast jag längtar redan ut igen till det underbara höstvädret!

• Ninnnis
    Hvidbrud skrev 2011-09-25 11:53:09 följande:
    Fördelen med hängpattar i H-skål är att man kan ligga på rygg och amma .

• Norrskensflamman

Hej alla fina!

Packar väskan och drar till Kungliga Hufvudstaden imorgon. Ser jättemycket fram emot en minitrådträff med finaste Villemoa ♥

• Heloise
    Norrskensflamman skrev 2011-09-25 21:32:51 följande:
    Hej alla fina!

Packar väskan och drar till Kungliga Hufvudstaden imorgon. Ser jättemycket fram emot en minitrådträff med finaste Villemoa ♥
    önskar jag kunde hänga på men men vi är upptagna hela veckan med 2 läkarbesök, babyrytmik, HABgrupp, och premiärtur till öppna förskolan.

Här har det varit full-rulle hela dagen är helt slut. Ska ta mig ett snabt bad och så har Panzer lovat fotmassage

Tack för alla rutin-inlägg, underbart att vi alla har olika rutiner som fungerar för oss alla.

Elise har fått ett nytt"matschema" from idag, det gick jättebra idag ialla fall så jag hoppas att det ska fungera.

06:00 : frulle 1, ersättning.
    10:00 :  frulle 2, mindre grötmål.
    13:00 : lunch, puré.
    16:00: middag, med efterrätt( i Elises fall lite naturell yoghurt)
    (mellis om det behövs i form av ersättning)
    19:00: nattflarra ersättning/välling 50/50.

Vad tror ni? Är det för lite?, jag tycker själv att jag fått till en ganska jämn fördelning av maten, typ var 3e timme.
  • Villemoa
    Norrskensflamman skrev 2011-09-25 21:32:51 följande:
    Hej alla fina!

Jag med! Hjärta
  • Villemoa

Tycker det ser bra ut Heloise!

Så här ser det ut för E; 

vaknar nån gång mellan 06.30-07.00 och får då gröt
    lite välling strax efter 9.00 då vi lämnat M på dagis
    somnar runt 9.15-9.30 och sover till mellan 10.30-11.00
    lunch vid 11.30
    lite välling nån gång mellan 13.00-13.15 och somnar sen vid 13.30 och sover till 14.45-15.00
    mellis vid 16.00
    får äta lite mat med oss runt 17.30-18.00
    full porton välling runt 19.15 innan sängdags, somnar mellan 19.45-20.15.

Alla tider är ca-tider. Dagsömnen ligger på mellan 2.5-3 timmar och så sover hon hela natten utan nattmål.

• Villemoa

Jag läser också föräldratidningar men jag har slutat vara stressad, det tjänar inget till. Men när jag fick M blev man lite lätt superstressad över alla supermammor de porträtterade i dessa tidningar....

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård