• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles
    Ninnnis skrev 2011-09-23 10:20:05 följande:
    Abslout inte! Jag kämpar på och tänker att det säkert betalar sig förr eller senare. Samtidigt tänker jag inbland att han kanske är för liten för fasta rutiner än och att det är jag som är otålig.

Med korta pass menar jag 20-30 minuter, ja. Det är så det har sett ut den här veckan. Han har även varit lite svårare att lägga på kvällen så jag misstänker utvecklingsfas. Nu sover han i  vagnen sedan en halvtimme ungefär, så han vaknar väl snart

Jag är fortfarande impad av hur du (och de andra med flera småttingar) klarar att rodda allt. 
    Jag kan ge dig ett tips som du får göra som du vill med; behöver du inget tips så kan du scrolla

Ta först reda på när han vaknar ung, dvs är det efter 20 (el 30?) min. Stå sedan och vakta honom vid den tiden och så fort han ens rör på sig så söver du om honom. Nu vet jag inte om du söver honom i famnen? Kan du försöka buffa honom i rumpan el så så du slipper ta upp honom (då vaknar han nog ännu mer).

Små spädisar har ett sömnmönster med många uppvak. De sker oftast efter 5 min (efter insomning), efter 20 min, efter 45 min, efter 1,5h osv. Dvs för varje gång du lyckas söva om honom så ökar tiden han sover nästan dubbelt. Tricket är att när man gjort detta ung 5-10 ggr så börjar de lyckas somna om av sig själva och förlänger då sin lur.

Jag iaf upplever att ett barn som sovit tex 1,5h i sträck är betydligt piggare betydligt längre än efter 2 st 45 min lurar.

Vår dag ser ut ung så här:

vaknar 06.30-7  ung (ligger och tjötar i spjälsängen)
    frukost (ersättning) kl 7-8 (beror på när de ätit på natten)
    1h 15 min efter uppvaknandet blir de trötta igen
    8.30 vi går till dagis och bebbarna somnar i vagnen
    I bästa fall sover de till 10-11, i sämsta 45 min (vissa dagar funkar det bara inte)
    Lunch 11
    Trötta igen vid 12 (!), sover till kl 14-15
    14.30 hämtar på dagis
    kl 15 mellanmål till alla tjejerna
    kl 16 trötta igen, sover 30-60 min
    kl 19 somnar hos oss på bröstet

Man blir lite fascinerad när man inser att de endast är vakna ca 1h mellan förmiddagsluren och eftermiddagsluren... Och att de är trötta igen så snart efter nattsovningen.
  • muggles

Heloise: vad roligt att det går så bra för Elise!

Villemoa: åh vad skönt det låter med sådana nätter och morgnar!

• muggles
    Heloise skrev 2011-09-23 13:02:09 följande:
    Åh har vi, eller har du eller har forumet? Haha jag skulle gärna dryfta stödtecknets vara elelr icke vara hos Elise med en logoped som är trevlig Iofs så är Elises logopeder jättetrevliga, så det är inte det, de är bara helt stödtecken-fanatiska. Alltså jag har läst teckenspråk och var ganska bra på det dessutom så för mig faller et sig ganska lätt och naturligt, men jag tror att det kan bli svårt att få HELA familjen att använda stödtecken. Så jag undrar ju om det räcker med att jag använder, för då är det ju lugnt, eller om det inte spelar någon roll om jag använder om inte resten av packet också använder?
    Jag har träffat henne och hon är supertrevlig och inte alls fanatisk!
  • muggles

Daa: men du HAR ju rutiner. Sedan menar jag inte att alla våra dagar ser ut exakt som i mitt inlägg, utan tiderna är både ung och ibland sover de sämre, ibland bättre. Dessutom sover mina såklart mer än dina för de är ju 5-6 mån yngre... Hoppas du inte tar mina inlägg som en "duktig mamma" som ger dig dåligt samvete

• muggles
    Daa skrev 2011-09-23 14:12:49 följande:

Egentligen ska jag väl inte det... Men det har pratats så mycket om dagsömnen på sistone, både här i tråden och IRL, bland Duktiga Mammor i byn. Jag frågade en av dem hur man gör för att styra upp sömnen om de inte verkar behöva sova mer och hon svarade tvärsäkert att det behöver de. Sedan tittade hon på klockan och konstaterade att hennes barn skulle sova tjugo minuter till (efter att ha sovit två timmar).

Alltså undrar jag vad jag har missat. Med min livslånga ovana att jämföra mig med andra och alltid, alltid förlora på jämförelsen kan jag inte tro att mina instinkter är riktiga (dvs att mina barn får nog med sömn trots allt eftersom de oftast är pigga, nyfikna och ganska glada och att jag märker när det har blivit för lite).

Ja men hur kan HON veta vad som är bäst för DINA barn?????????
  • muggles
    Daa skrev 2011-09-23 14:36:29 följande:

Och den observante har sett att jag inte borde sitta här nu, för parvlarna skulle ha fått sitt mellanmål för sex minuter sedan.

Kram på er.

HAHA!
  • muggles
    Leksi skrev 2011-09-23 21:21:28 följande:
    Vad hade den där Duktiga Mamman för råd då? Jag förstår faktiskt inte hur man får ett barn att sova längre...? Jag tror barn är olika helt enkelt och om parvlarna är pigga & glada verkar de ju få precis den sömn de behöver.
    Det tror jag också, olika barn har olika sömnbehov. Enda anledningen till att jag försöker få mina att sova längre än 30-45 min i taget är att jag märker att de inte riktigt klarar sig på den korta luren.
  • lanovia 08

Hvidis fu hittar mig på mitt efternamn med småbokstäver. Härligt med en cykeltur som gav en sådan insikt. Den kan man behöva ibland.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård