• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Stavningen blev så där men vågat inte redigeta ndå det inte fungerade så bra i förra inlägget. markören vägrar hamna där jag vill.

• lanovia 08

Har lagt ut en bild på hundarna. Om någon vill se dem. Den store svartbruna är alltså samma som är valp på de tidigare bilderna.

• Ninnnis
    lanovia 08 skrev 2011-09-26 14:04:50 följande:
    Har lagt ut en bild på hundarna. Om någon vill se dem. Den store svartbruna är alltså samma som är valp på de tidigare bilderna.
    Så fina de är! Vad kul för dem båda att ha en hundkompis på så nära håll.
  • muggles
    Ninnnis skrev 2011-09-24 23:21:57 följande:
    Daa, jag blir lite stressad när jag läser i föräldratidningar om barn i samma ålder som Mini, och de beskriver en "vanlig dag" med fasta tidpunkter för mat, sömn, lek och sång. Jag kan inte låta bli att undra om det verkligen är möjligt att en 5-veckors bebis (första tidningen jag läste) har samma rutiner och tider varje dag. Förmodligen inte, men eftersom det framställs så i tidningen ger det oss "vanliga" mammor dåligt samvete.
    Det där tror jag inte på. 5v är väl alldeles för tidigt att ha fasta rutiner??? I magen "äter" och sover de ju mest hela tiden... Sedan glesas intervallerna ut gradvis när de kommit ut ur magen. Någon skrev för ett tag sedan att ung vid 3-4 mån blir det rutiner (mer el mindre), så har det varit med mina barn.

JAg har tänkt på det där med rutiner. Jag tror att om man som förälder gillar rutiner för att man kanske är en kontrollmänniska (moi!) så kanske barnet ärver det och också uppskattar det. Och om man som förälder är mer "ad hoc" så kanske ens barn också ärver det el helt enkelt blir sådana. Så inget är rätt el fel, bara man trivs som förälder. Och om barnen trivs så trivs oftast föräldern...
  • passionsblomman

Hej tjejer!

Jag har haft det hur bra som helst i helgen, men är trött som attan nu efter både den, och så dagens uppstart på det nya jag ska gå via AF/FK.

Har en del att prioritera här hemma nu, så jag vågar inte fastna här så inget blir gjort...

Ang helgen: Jag har beställt levande kräftor och hoppas han håller sitt löfte och levererar dem hem hit på torsdag så jag kan koka dem då (de ska ju dra i lagen innan de inmundigas).

Hade tänka att vi kunde göra lite annat, mer mättande som Västerbottenspaj, kantarellmackor och en matig sallad eller så. För som min Morfar säger "Si kräfter, de kan en äta tess en svälter ihjäl!" . Men det som behövs till detta, kan jag lika gärna köpa hem och så ser vi vart det landar. Hurdana kräftätare är ni? Är ni som min sambo, som artigt äter tre, men sedan inte står ut med pillandet mera, eller är ni som jag, som gärna äter och äter och äter kräftorna tills munnen är helt skrynklig av allt salt... Och vad vill ni dricka? Jag själv tycker det är öl som gäller just till kräftor, i alkoholväg, men ni andra? och har ni beslutat vilken dag det blir ni kommer och vilka blir det?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • muggles

Jo dopet gick galant! Beda sov sig igenom nästan hela ceremonin medan Ada var vaken och dels tittade nyfiket och dels "pratade" lite med bänkraden bakom (när hon låg mot min axel). Hon log även mot församlingen när prästen visade upp henne och det gick som ett sus Moa skötte sig super; var med och hällde upp vatten i dopfunten mm.

Jag hade ju bett om Vid din sida men vi fick en annan sång. Lite synd för det blev något fel någonstans (fråga mig inte hur). Så hon som sjöng hade övat in sången bara för vår skull och frågade efteråt "var det ni som önskat den?" och jag bara "eh... ja". Kunde inte med att säga att hon övat in fel sång. Den var visserligen också fin men inte lika... Nåja. Värre katastrofer finns ju

Sedan hade vi smörgåstårta (köpt) och min svärmors goda hallonmarängtårta hos oss med 13 vuxna, 3 barn och 2 bebisar. Var helt slut efteråt men det var lyckat.

• muggles

Annars har det varit körigt idag. HAr varit på mammografi på morgonen (då kände jag mig gammal!) och sedan ringde de från dagis vid lunch (bebbarna hade hunnit få men inte jag) och då hade Moa blivit sjuk igen. Det är tydligen något virus som går att det blir bättre men sedan kommer tillbaka (så vi klarade dopet iaf, det var ju bra). Och idag har Beda sovit katastrofdåligt och hon ligger just nu och hojtar i vagnen. Suck. Har inte fått många minuter att bara sitta ner...

• Ninnnis
    passionsblomman skrev 2011-09-26 16:20:00 följande:
    Hurdana kräftätare är ni? Är ni som min sambo, som artigt äter tre, men sedan inte står ut med pillandet mera, eller är ni som jag, som gärna äter och äter och äter kräftorna tills munnen är helt skrynklig av allt salt...   
    Jag är nog som du

Öl passar bra till, tycker jag.

Jag kan som sagt åka antingen fredag eller lördag, men Ingis kunde väl inte fredag? Och Fru E kunde inte på lördag? Hvidis? 
  • Ninnnis

Mugglan, jag tror inte heller att en 5-veckors bebis har rutiner, men det ser väl bättre ut att skriva det

Jag tvivlar som sagt på att de har inplanerade dagliga sång- och lekstunder heller...

Om din teori stämmer borde Mini bli oerhört rutinmässig och välplanerad

Vad kul att dopet gick så bra! Vi kommer också att ha köpta smörgåstårtor till Minis dop, det är ju så sjukt gott. *dregglar*

Hoppas Moa kryar på sig och att du hinner vila lite. 

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård