• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

dfk: tänker på dig just nu. Hoppas att du inte mår alltför illa. Mest hoppas jag att det är över och att du nu kan lägga besöket bakom dig.

• Daa

Bah. *ser ut genom fönstret och ser lättat att förmiddagens storm och regn (som tvingade mig att sluta ut förmiddagspromenaden (=parvlarnas sovstund)) verkar ha gett sig iväg någon annanstans*

Ninnnis skrev 2011-09-27 12:16:36 följande:
    Nu ska jag hänga ut tvätt på torkvindan i solen. Tänk att man kan få göra det i slutet på september!
  • Daa

Oj, den är jättestor nu. Så fina hundar.

lanovia 08 skrev 2011-09-26 14:04:50 följande:
    Har lagt ut en bild på hundarna. Om någon vill se dem. Den store svartbruna är alltså samma som är valp på de tidigare bilderna.
  • Daa

Solde: kul med titeln! Grattis!

Muggles: snopet att det blev fel sång, men så kul att alla tjejer skötte sig så bra. *funderar på hur jag ska förklara att jag ibland fått prestationsångest av dina inlägg, men att jag inte alls uppfattat dig som en jobbig Duktig Mamma utan som en trevlig och bra mamma som ger bra tips med ödmjukhet*

Ingis: jag gillar skarpt att få ta del av dina spam.

Knasig dator: bäst att jag postar ifall det blir bäng.

• Daa

Klokt att prioritera vila. *kramar om*

lanovia 08 skrev 2011-09-27 13:02:27 följande:
    En annan bra sak med solen är att jag kan få målat lite på utsidan. Hoppad detta väder håller i sig för jag orkar inte så mycket varje sag. Har precis haft värsta ångesten är svintrött men känner att jag borde passa på att måla när vädret är fint. Sängen vann dock, förvånandsvärt klokt för o vara jag.
  • Daa

Nu tycker parvlarna att jag har surfat klart. Så då är det väl så.

• Soldemor
    Daa skrev 2011-09-27 15:33:16 följande:

Solde: kul med titeln! Grattis!

Knasig dator: bäst att jag postar ifall det blir bäng.

Ja, vi är jätteglada! Hon var verkligen duktig och har fått många pussar! (samt har massakrerat en alldeles nyinköpt dyr påfågelsfjäder)
  • muggles

Daa: hehe prestationsångest har jag bra med själv men jag hatar ju att ge det till någon annan! Jag kanske verkar mer självsäker än jag är? Sedan ÄR det ju lättare andra gången tycker jag (som med allt annat man gör). Första gången ville jag så gärna att allt skulle bli exakt RÄTT på något sätt. Andra gången får det bli "good enough"...  Men föräldraskap är ju mycket ett hantverk som man bara kan lära sig genom att försöka, misslyckas, försöka och lyckas. Det går ju inte att lära sig i en bok el av någon annans misstag.

• passionsblomman

Jag har en varning att utfärda:

Hundägare, notera att det nu i det varma septembervädret är massor av ormar som tycker de ska sola på och bredvid stigarna när man är ute och går!!! De vill väl ha del av den sista värmen inann de ska krypa och gömma sig under en sten eller så.
    Jag har sett både huggormar och snokar i stort sett varje promenad nu, så hunden behöver hållas under uppmärksam uppsikt, eftersom huggormsbett i näsan inte är så vidare bra för hundar. Rättare sagt är det livsfarligt, lärde jag mig på valpkursen. Död

Har också petat tillräckligt på huggormarna för att inse att de är rovdjur och inte alls så flyktbenägna ifall man hotar dem så att säga.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • dfk

Tack för era kramar och tankar! Nu är det över för den här gången. Lagade två hål. Nästa tid är i början av november, då blir det två till hål att laga. Så nu kan jag andas ut lite emellan.

Grattis till titel Solde!

Gratulerar på födelsedagen finaste FlammanSkål

Är helt slut efter alla nerver, så maken ska pyssla om mig lite efter middagen. Nu känns allt bättre!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård