• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • dfk

Blomman, otäckt med ormarFörvånad. Gäller att se upp.

• Leksi

Grattis på födelsedagen finaste Flamman! Hoppas du har det underbart i Stockholm!

• Leksi

Skönt med avklarat tandläkarbesök dfk! Nu kan du pusta ut och klappa dig själv på axeln!

• Ninnnis

Här kommer ett kombiberat egoinlägg och en fråga om råd:

Tanken är att maken ska flaskmata Mini med utpumpad mjölk när jag är på hundträning (och även andra tillfällen när jag behöver vara borta mer än ett par timmar). Vi testade att ge honom flaska när han var en dryg månad gammal någonting, det var inga problem alls. Ett par veckor senare testade vi igen, även då åt han utan problem. Den första gångerna (gången?) jag var på hundträning gick det bra, men de senaste gångerna har han vägrat äta. Han har skrikit i en halvtimme-timme medan maken har försökt mata honom och till slut har han somnat av utmattning. Jag har sedan ammat honom när han har vaknat. Enda skillnaden är att de första gångerna var det nypumpad mjölk, de senaste gångerna var det uppvärmd fryst mjölk.

Maken tycker såklart detta är jättejobbigt så han ville att vi skulle testa tillsammans ikväll för att se om jag kan få honom att ta flaskan. Maken började försöka och Mini skrek och vägrade äta. Han lugnade sig mellan varven men åt inte utan bara "tuggade" på nappen. Samma sak när jag försökte. Han blir helt dyngsur eftersom mjölken dels rinner utanför munnen, dels spottar han ut det som kommer i munnen. Vi testade olika flasknappar, både olika storlekar och olika märken. Till slut gav vi upp och jag ammade honom, han åt då lika mycket som vanligt.

Mini tar inte napp heller. I början tog han den ibland men sista veckorna har han bara "tuggat" på den eller spottat ut den, ungefär på samma sätt som han gör med flasknappen.

Detta känns skitjobbigt och ledde dessutom till gräl mellan oss eftersom vi båda blir frustrerade. Är det någon som känner igen sig eller har tips på vad vi kan testa?

Förlåt för långt egoinlägg men det blev en väldigt tråkig kväll här hemma

• Villemoa

Usch vad jobbigt Ninnis! Kan det kanske vara så att den uppvärmda frysta mjölken var varmare än den nypumpade? Eller är det så att det är flaskan han ratar *hmm* 
    Har ni provat att koppmata?

Vet egentligen inte om du blev så mycket klokare på mina funderingar. Hoppas nån annan har nåt bra förslag! 

• Villemoa

Blommis: vad läskigt med alla ormar, hoppas Truls slipper stifta bekantskap med dem på nära håll!

• Ninnnis

Jag tror snarare den är kallare i så fall, men det känns inte som att det är problemet. Det verkar som han helt enkelt inte vill suga på varken flaska eller napp. Kopp kanske vore något? Eller ytterligare en annan flasktyp?

Maken tycker vi ska fortsätta testa med färsk mjölk, problemet är bara att om jag pumpar ut och han vägrar äta så är jag rädd att jag inte har tillräckligt mycket mjölk kvar för att han ska bli mätt. Fast jag kan ju iofs pumpa ut lite och testa om han tar flaskan överhuvudtaget och i så fall öka efterhand.

• Ninnnis

Eftersom jag är arg, ledsen och har ont i nacke, skuldror och huvud tror jag inte det blir roligare än så här idag. Jag tror jag går och lägger mig och hoppas på en bättre dag imorgon, när maken åker till Stockholm i två dagar. *ironisk*

Fast barnvagnsbio med Fin-Hvidis och Söt-J muntrar garanterat upp  

• Villemoa

Provade ni MAM´s flaska? E gillade/gillar den nappen av nån anledning, kanske för att den påminnde om bröstet då när jag ammade henne. Hon använder Eskas nappar av silikon, de är inte helt runda och det gillar hon. 

Ja prova med att pumpa ut lite och se om det går bättre så du inte riskerar att stå utan tillräckligt med mjölk.

Och du, vet precis hur det är att börja gräla med maken för att man är frustrerad över något som har med barnen att göra. Kryp ner du och så stryker du den här kvällen, imorgon vaknar du upp till en ny härlig dag!  

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård