• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Det var så mycket jag skulle kommentera efter att ha skummat igenom allt ni skrivit... men jag minns inte allt.
    Blomman iaf, tycker det låter mycket intressant ditt projekt/din plan. Ge det en chans!
    Lanovia, du behöver en KRAM och Ninnis, hoppas det rätar till sig. Kankske du har rätt i att den varit för kall. Just liiiiite, lite varmare än 38 har jag nog brukat ge när jag gett välling iaf.

• lanovia 08

Måste upprepa Ninnis fråga hur vet ni hur varm mjölken/vällingen är? Har ni/har haft termometer eller uppskattar ni med hjälp av finger och handled.

Skall helt klart ta till mig tipset om varmare mjölk för jag tror nog vi bangade på att få den tillräckligt varm till E. Kan vara bra att komma ihåg till nästa.

Ninnis en annan sak att tänka på är ju att även dricka ur flaska kräver träning. Har man t.ex hållt upp en månad är det inte alls säkert att lillen vill nästa gång även om det gick bra förra gången. Plus att precis som Daa skriver är det väldigt mycket faser och humör som spelar in.

• lanovia 08

Fru E fin bild på Buster.
    Ditt besök i Göteborg innebär jobb hela dagen eller?

• lanovia 08

Flamman hur går det med huvudvärken? Jobbigt att behöva spy på flyget, blev det migrän av det? Inte illa att kunna ringa och beställa hemleverans.

Tack för kramen. Den behövs. Just nu är det bra och läget under kontroll. Men verkar bara gå att hålla humöret upp till middagstid sedan kommer tårarna och tröttheten som ett brev på posten. Hormonstinn gravid kvinna! Keep away!!!!

• muggles
    lanovia 08 skrev 2011-09-28 11:10:23 följande:
    Trevligt med lite spam Muggles.
    Vad bra att det gått så bra att gå ner i vikt. Bra jobbat!!!!!! Och ge inte upp inte en omöjlighet att komma tillbaka till startvikten helt och hållet, men kan ta lite tid.
    Mysigt med lunch på en av öarna. Har ni något bra stället ni brukar åka till?
    Brukar luncha på Tullhuset (www.tullhuset.se/Bildgalleri.htm) men de har inte öppet vardagar nu tror jag, bara på sommaren. Vi var på Café Hönökakan (www.honokakan.com/) och åt lunch. Jättegod lunch! Och så köpte jag med mig en äkta Hönökaka bakad där på caféet.
  • muggles
    passionsblomman skrev 2011-09-28 18:22:03 följande:
    Mugglan, hur lång är du till din vikt om jag får vara frågvis? Du är väl inte så lång du heller, om jag minns rätt sedan vi sågs?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jag är ganska exakt 160 cm.
  • lanovia 08

Blommis låter som ett trevligt projekt du har just nu. Kan tänka mig att det är skönt att komma iväg lite, träffa nya människor och bilda lite kontakter.
    Vad är det för eget du vill starta?

• muggles
    Ninnnis skrev 2011-09-28 20:06:47 följande:
    En dum fråga, hur vet man hur många grader mjölken är? Vi har kört droppe-på-handledstricket men det är ju svårt att känna exakt. jag tror som sagt snarare mjölken har varit för kall, framför allt efter en stunds försökande.

Jaja, nog om detta.

Vad duktig du är med träningen Mugglan! Strongt att komma iväg och spinna. 
    Vi använder en mattermometer för att veta exakt.
  • muggles

Obs. termometern använde vi bara på bröstmjölk bara för att den inte får bli för varm. Ersättningen värmer vi bara på "fri hand"

Jodå vi kom iväg igår. Jag kände blickarna när jag rullade in en tvillingvagn och hade med mig en 4-åring in i lunchrusningen (jag frågade snällt om jag fick ta in vagnen pga att jag inte kan mata båda på en gång annars). Men det gick lugnt och stilla till. Moa är guld att ha med sig, sitter snällt och väntar el går försiktigt runt och tittar lite - inget spring el hoppande, inget gnäll etc.

Men idag är jag superfrustrerad. Hade trott att Moa var frisk (hon har varit pigg i 2 dagar vilket är ganska arbetskrävande för då ska hon stimuleras och jag har redan fullt upp med tvillingarna) och jag hade tänkt skicka henne på dagis idag. Jag höll henne ändå hemma en extra dag iom att den här konstiga sjukan kom tillbaka förra gången. Maken ringde igår kväll och friskanmälde henne. En timme senare ser hon blek ut, äter inte upp sin pannkaka (misstänkt!) och lägger sig med en filt i soffan. Jahapp, 39 gr feber igen! Jag som ska på ansiktsbehandling idag och färga bryn och fransar. Tanken var att Moa skulle vara på dagis och min mamma skulle rulla tvillingvagnen under tiden. Istället fick jag avboka ansiktsbehandlingen. Jag är så otroligt trött på att bara ta hand om barn just nu - jag får liksom inte en minut för mig själv. Om jag ens tänker på att sätta mig ner så vill Moa bli läst för. "Kan du sätta på en film mamma, kan du läsa för mig, kan du rita med mig?". Kan man ju inte säga nej till. Men jag då?! När jag ska JAG få sitta ner och ta en kaffe, läsa en sida i tidningen? Blä. Förlåt för politiskt inkorrekt uttalande.

• muggles

Och till råga på allt missade jag att vakta Bedas "skarv" så hon vaknade efter 40 min och gick inte att söva om. Så efter 5 min vakentid är hon grinig också. Japp, precis vad jag behövde idag.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård