• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Mugglan, vad trist att Moa blev dålig igen och att du inte kom iväg. Jag tror förrestenalla mammor tänker så ibland, hur politiskt inkorrekt det än må låta. Du har ju dessutom tre små att ta hand om. Kram!

Eftersom Mini somnar så duktigt i spjälsängen på kvällarna (vid 19-tiden) känns det som jag ändå har en del egentid. Sen brukar jag ha svårt att bestämma om jag ska gå och lägga mig tidigt, titta på tv, läsa eller göra något vettigt som tex. hänga tvätt. Timmarna har en tendens att gå ganska fort. Men det är ett riktigt i-landsproblem

• Ninnnis
    ingenjörsbruden skrev 2011-09-29 11:26:54 följande:
    Ninnis: Trist med Mini som inte vill bli matad med flaska. Bara en fundering, du tror inte att det är så att Mini är större nu o fattar att det inte är du som matar honom samt att han kanske känner att Herr Ninnis spänner sig lite..... bara en fundering....för så var busan....superkänslig på vem det var i någon period......
    Fast han var likadan när jag försökte mata honom.
  • Heloise

Mugglan vet du vad: min syrra sa en smart sak,
    "mammor som erkänner att nä ibland är det faktiskt inte så kul att ha barn. Ibland blir man väldigt trött på att bara vara mamma, underhållare, kock, upplockare och matmaskin, de mammorna kommer att klara sig fint.
    De som bara säger att allt är så jävla underbart hela tiden och nejdå det är aldrig jobbigt med barn, det är de mammorna som gör illa sina barn eller sig själva.

Nu behöver väl inte det stämma helt heller men visst är det väl bättre att säga som det är, just i dag är jag jävligt less på att inte få rå om mig själv i 1 timme. Det är inte politiskt inkorrekt, det är männskligt

Till nått annat, får jag fråga om det är någon här som haft en nidation( nid) blödning, typ 1 v innan mens? När ägget fäster.
    Jag hade det( tror jag) första gången jag var gravid för hundra år sedan. Inte med Elise. I morse( det är 6 dagar kvar till mens) så blödde jag, inte mycket och det kom bara på papperet, så jag tänkte jaha, fan också då blev det inget den här gången heller, och satte på mgi en binda. Men det har inte kommit något mer, alls, inte en droppe. Jag kände liksom på mig att det tagit sig den här gången( fast så har jag känt fler gånger utan resultat), därför blev jag så besviken, förvånad.
    Min mens är som en klocka, alltså det mesta jag diffat på 10 månader är 1 dag. jag har 31 dagars cykel. Det känns ju ganska osannolikt att min mens ska komma 7 dagar förtidigt den här månaden? Äsch vi får se, jag har BIM den 5e, kanske ska testa på Elises födelsedag de 4e.

Fast man vet ju aldrig, det kanske ska bli bingo-mens för att försvåra det ytterligare.

Bästa H testade + i går fler underbara bebbar att älska! Skulle ajg vara gravid nu så får vi bf med 10 dagars mellanrum och jag ska snittas 2-3 veckor före. Inte för att det egentligen spelar någon roll, men det skulle vara så kul att vara gravid samtidigt som någon annan. Förra gången var jag ju helt  själv och ingen annan har bebis samtidigt.

• Ninnnis

Jag har roat mig med att beställa inbjufningskort till Minis dop medan han sover i ergon på min mage.  Jag har lagt in bilden som jag använde i mitt galleri.

• passionsblomman

Politiskt vadd å säger ni? Jag tror inte det där dåliga samvetet inför hur man tror att man borde säga och känna, har ett skit med politikerna att göra. jag tror isåfall att andra mammor är ett värre spöke. och vi är ibland bra på att ge varandra dåligt samvete nästan samtidigt med en ryggdunk.

VARFÖR skulle du inte unna säga nej mugglan?

-Nej, jag kan inte läsa för dig nu.
    -Varför?
    -För att jag tänker just läsa lite för mig själv.
    -Varför? 
    -För att jag kommer att bli en arg och sur mamma snart om jag inte gör det. Så jag  tänkte det är bättre att jag läser och blir glad, så kan vi göra något mysigt ihop sedan.

Jag framstår väl som supergoisten Bärta, men faktiskt så har jag alltid varit rätt tuff med att jag också finns och behöver saker, tid och vad det är. Mycket för att jag inte vill fostra en unge som blir en man som tror att mammor inte har behov och inte räknas så mycket. Och DET ser jag som en STOR insats i jämställdhetsarbetet. Så det så!

Sist jag var på biblioteket, började jag och biblotekarien prata svamp. Hon sa missnöjt att hon ju alltid bara hittar så lite, "så det blir ja bara den där lilla lilla stuvningen, och då räcker det ju inte, så barnen får ju såklart varsin macka då, men det räcker ju aldrig till mig"

Jag ställde mig och tittade stint på henne, frågade stilla-Varför gör du så?
    och var sedan tyst en lång stund. Sedan sa jag "Så tycker inte jag man ska göra. Vad lär du dina barn då? Att mammor inte räknas-de bara plockar, rensar och lagar goda saker. Äta dem är det barnen som ska. Jag ska berätta för dig vart svamparna växer, lära dig två nya sorter och bästa plocktipsen-men bara om du LOVAR att nästa svampmacka är din.Du räknas också!!!"

Jag tror väldigt lite på att hålla på och offra sig för mycket. Kompromissa -ja! Avstå ibland-ja. Men man kan förklara för en tre-fyraåring att man själv behöver en stund. Om inget annat fungerar så brukar "för annars är det ORÄTTVIST" vara rätt solkart i barns värld.
    Jag körde den senast på den sexåriga flicka som var så arg på sin mamma för att jag var där och snodde uppmärksamheten, att ungen sparkade, slogs och sa "då tänker jag hoppa ut genom förnstret"

Jag frågade henne om hennes mamma brukar slå henne när hon leker med sina kompisar. Och sa att jag hade åkt jättelångt för att få vara med min kompis (som är din mamma) och om inte vi får prata nu, för då hoppar du ut genom fönstret eller slåss, då är det orättvist faktiskt. Att du tycker det är astråkigt, det förstår jag, men du får faktiskt hitta på något kul själv en stund, tills jag går härifrån."

Det gick att ta på den tystnaden... Fast sedan gick hon nådigt med på att visa mig sitt rum, så kanske förlät hon mig mitt intrång i deras värld. Haha!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Ingis och Ninnis, hinner någon av er köpa lite öl? För det har jag glömt! Annars tror jag det mesta finns redan.

Lanovia, på frågan om eget så är svartet för långt och luddigt än. Det kommer att klarna och visa sig, men det är inte alls det som är på G nu först, utan en anställning hoppas jag.

Mugglan, jamen då är du som jag trodde lång. Jag är 1,63 (fast de fick det till 1,64 hos läkaren sist, men det tror jag inte på) och känner igen dina siffror från lite olika delar av livet, men ska jag drömma nu, så är det väl typ samma läge för mig vid sisådär 58-59 kg som du har nu. Vilket stämmer väl med mina antaganden när vi pratade vikt senast vi sågs. Nu har jag inte vägt så lite sedan innan jag ens blev gravid för snart 11 år sedan, men varje steg räknas sa hon som skulle ut och promenera...

• FruCicci

Hej hej....
    Tittar in lite hos er i "granntråden" då

Har ju inte hunnit läsa här så mycket, men vinkar glatt till alla!

Mugglan, så Moa är sjuk fortfarande. Vi kunde ju inte ses förra veckan då jag var nere i tjänsten för hon var sjuk, då har det inte släppt alltså. KRYA på henne!

KRAM och vink vink till er alla

• passionsblomman

Hej Cicci!

Ja, vem vet, kanske blir här värsta flyttkalaset vad det lider.

• Daa

Jag tror att din syrra är rätt ute.

Under parvlarnas första halvår sade jag till alla som undrade att nej då, det är inte så jobbigt, de har inte ont någonstans och de skriker ju inte så mycket. Jag tror att jag intalade mig själv att det inte var jobbigt och att jag inte saknade egentid. Jag trodde att det berodde på ovana i föräldraskapet att jag blev vansinnigt stressad när saker och ting inte gick som på räls. Sedan slog min hjärna bakut.

"Jag har nog inte tillåtit mig själv att tycka att det är jobbigt", sade jag till min läkare när det hade börjat sjunka in att jag kanske led av någon form av utbrändhet.

"Så klok du är", svarade hon. "Jag tror också att det är så."

Och jag tror att allt kommer att bli bättre om jag erkänner att det är riktigt jobbigt ibland. Jag kan ju alltid tillägga att det ofta är kul också.

Heloise skrev 2011-09-29 14:06:40 följande:
    Mugglan vet du vad: min syrra sa en smart sak,
    "mammor som erkänner att nä ibland är det faktiskt inte så kul att ha barn. Ibland blir man väldigt trött på att bara vara mamma, underhållare, kock, upplockare och matmaskin, de mammorna kommer att klara sig fint.
    De som bara säger att allt är så jävla underbart hela tiden och nejdå det är aldrig jobbigt med barn, det är de mammorna som gör illa sina barn eller sig själva.

Nu behöver väl inte det stämma helt heller men visst är det väl bättre att säga som det är, just i dag är jag jävligt less på att inte få rå om mig själv i 1 timme. Det är inte politiskt inkorrekt, det är männskligt
    Muggles: det är helt okej att du är besviken över den uteblivna egentiden. Hoppas att du får en ny chans snart.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård