• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles

Shit snart är det en hel blå sida!

Nä nu får jag nog ta och läsa ngt för Moa istället för att hänga här...

• lanovia 08

Trevligt med lite spam Muggles.
    Vad bra att det gått så bra att gå ner i vikt. Bra jobbat!!!!!! Och ge inte upp inte en omöjlighet att komma tillbaka till startvikten helt och hållet, men kan ta lite tid.
    Mysigt med lunch på en av öarna. Har ni något bra stället ni brukar åka till?

• lanovia 08

Själv satte jag mig egenltligen framför datorn för att bla skriva här men känner att jag är alldeles för gnällig för att kunna få ur mig något vettigt.
    Kroppen säger åt mig att vila idag och jag lyder. Men jag blir i gengäld stressad, vem skall spackla, slipa och måla lister när jag sitter här på feta röven? Ja typ ingen... Om inte maken hinner men när vi väl tröttat ut hundarna (vilket är lite mera jobb med föräldrarnas) och fått i oss middag plus att han vill hinna se sin dotter också, ja då är vi rätt trötta och redo för vila.
    Men jag får väl bara andas djupt 3 gånger och inse att vi hinner. Listerna går ingenstans, det är bara det att pappa kommer ju hit och hjälper oss nästa vecka förmodligen, men han får väl börja bygga garderob först.

Fördelen med att solen inte lyser ute idag är att jag inte behöver stressa upp mig över att inte få målat ute ialla fall.

Gnäll gnäll gnäll jag är inte världens roligaste just nu. Igår kom de kära trötthetstårarna, kroppen protesterade, tröttheten tog över hand och jag vill bara orka mera än vad jag gör!

• lanovia 08

Men i allt gnäll som jag just nu häver i mig är jag egentligen glad, har en helt underbar dotter som förgyller dagarna. I magen ligger en krabat som är aktiv och gör sig påmind och om inte allt för länge kommer han titta ut och bli en del av våran familj. :-P

• lanovia 08

Blommis jag är jättenyfiken på vad det är för aktivitet du har börjat med på dagarna. Kan du inte berätta? Eller inboxa om du inte vill skriva här??

Solde vet inte om jag kommit ihåg att gratulera till titeln, gör det i såfall en gång till nu.

dfk skönt att det gick bra hos tandläkaren. Härifrån har du alla sympatier. Tandläkaren är jag inte rädd för än då länge, men det är bara för att jag aldrig behövt laga eller dra ut någon tand. MEN jag är livrädd när det kommer till spurtor, ingrepp av något slag och sjukhus så jag kan ana  hur jag hade reagerat om jag måste laga något hål.
    Hoppas du kan slappna av lite nu fram tills nästa gång.

• Soldemor

Tack för all gratulationer till lilla bönans titel och supertack för all omtanke om mig och min arbetssituation. Jag känner så väl i hela kroppen att det här inte är bra, men drömtjänsten kommer antagligen inte ut på ännu ett tag, kanske inte förrän t våren! Ovanpå allt ihop, kommer det troligen bli en ledig tjänst i närheten. Dilemma: skall jag söka den bara för att försöka komma härifrån, och om jag får den och sedan drömtjänsten blir ledig, vad gör jag då? Känns samtidigt som att jag missar något om jag inte söker den andra tjänsten. Tänk om jag inte får drömtjänsten (vilket är mycket möjligt då jag tror många supermeriterade kommer att söka den) och inte har sökt den andra då? Gaaah! Sliter mitt hår! Känns som att jag en dag inte går upp ur sängen utan liggern kvar och myser med snuttarna och struntar i typ allt! Och det är inte jag att tänka på det viset! (tror jag tar två-tre utropstecken till, bara för att ge det hela mer emfas!) !!!

• lanovia 08

Hur är barnvagnsbion Ninnis och Hvidis?

Blev det någon mer som träffades i Sthl än Villemoa och Flamman? HOppas ni har trevligt!

• Heloise

Oj vad jobbigt Ninnis, och stackars lille mini och stackars minis mamma och pappa Jag har inte råd att ge, Elise åt/äter bara med MAM  napparna.

Grattis till lillakissens framgångar Solde.

Lanovia: tids nog hinner du med allt du vill, lister och målning hinns med. Bra att du lyssnar på dig själv
    Fina hundar, är den svarta en labrador? Vi funderar(läs, jag funderar) på en gul labbe så småningom, vill ha en aktiv hund som ändå inte är alldeles för AKTIV, eller så funderar jag på en mindre hund typ som Truls. Inga terriers, inga platta näsor.

Idag var vi till sjukhuset igen, till ögonläkaren. Först så missade jag bussen, hann på den på en annan hållplats för att sedan upptäcka att jag gått på fel jävla buss, mao jag missade inte bussen utan trodde jag missade den och sprang ifatt fel

Sen fick jag springa genom hela stadsparken och var sjöblöt i svett när jag kom 3 minuter försent med andan i halsen till sjukhuset, bara för att få höra att jag ska få vänta för att de är sena med patienterna. Härligt att eftersvettas i fullknökat väntrum med gnällig unge, lovely!

Läkarbesöket var långdraget, Elise fick ögondroppar som vidgar pupillerna och blev ordentligt genomlyst i ögon samt fick sin syn mätt. Förutom att hon skelar lite så är hon långsynt.
    Jag: Jaha vad gör man åt det?
    Läkaren:det blir glasögon.
    Jag:Okej när börjar man med det?
    Läkaren: Nu.
    Jag: vaddå nu?
    Läkaren: Ja nu, nu på en gång, jag skriver ut ett recept på glas redan nu.
    Jag: men NU hon kan ju inte ens krypa!
    Läkaren: Lika bra att börja i tid.
    Jag: ja, ja det är väl det.
    Läkaren: vi kommer att bli goda vänner du och jag, ojojoj vad vi kommer att träffas mkt.
    Jag; åh, så bra. Vilken tur för Elise har liksom inga läkarkontakter alls, nejdå inte alls...

Så ner på stan och prova ut bågar, jag skämtar inte, Elise ska få Harry Potter bågar, en färgen har vi itne bestämt än, kanske silver eller lustljust rosa. De skulle beställa hem alla färger åt oss. Hur ska jag få henne att ha glasögonen på sig? Okej det är som en krok bakom öronen och nå silikon-tutt på näsan men ÄNDÅ.

Det är väl inte hela världen, men det är ett moment till, nått mer att tjafsa med henne om och nått mer att betala( för det är tydligen med glasögonbågar som med små hundar, saffran och kokain, dyrt kilopris). 1600spänn kostade bågen s¨å ska man betala arbetskostnaden på 400kr, själva glasen står sjukvården för.

Nåväl, det är som det är.

Vi var in på neo, där Elise låg och lämnade en ram med kort i som tack, ett kort när hon var nyfödd och så ett ifrån i somras. Det var jättekul att träffa dem igen och en av dem fick torka tårar när hon såg Elise( vår favoritsköterska som vi tillbringade många långa dagar och nätter med).
    Elise har börjat åla då kanske krypandet inte är så långt borta

• passionsblomman

Heloise, Jag trodde knappt det gick att få glasögon i så unga år!
    Ja, HUR ska de stanna där i lilla fejset? Kanske märker hon att hon ser bra och vill ha dem därför?

Börjar förövrigt nästan eftersvettas själv bara av din berättelse. USCH vad jag avskyr att rusa sådär, och sedan sitta och vara vaaarm och känna sig ofräsch!

Vad roligt för Neo att få träffa er igen! Undra på att det kan bli tårar i de lägena.

Klart ni ska ha en Truls-variant fattar la du! Jag kan skaffa honom en girlfriend, åsså tar ni en valp efter honom sedan.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Lanovia, och andra som undrar; det är noll och inget hemligt alls vad jag gör nu. Däremot är det i min skalle lite oklart vad det faktiskt är, eller ska innebära mer konkret, så förklaringen hittills riskerar att låta något flummig.

Hur som helst, så ska jag i 8 veckor till att börja med, ge det här en chans. Det är en typ av kurs som egentligen är 22 veckor lång. Jag har positiva vibbar och jag tror det kommer att bli så att jag går hela. Kursen är egentligen avsedd som en guidning mot jobb inom precis den servicesektor jag egentligen vill ifrån, och därför hade min AF-handläggare inte ens mig i tanken först. Men sedan började hon fundera i vidare banor och i termer av "näteverk, social kontakt, lokal orientering, samvaro, rutiner" etc, och kom på, att jag nog kanske visst det skulle få ut något av att vara med, hellre än försöka nöta på alldeles ensam med att komma på bra idéer för arbetsprövning osv.

Så, nu hör jag till en grupp, får ta del av föreläsningar, jobba med självanalys, åka på studiebesök osv  och kommer att få hjälp på traven att hitta någonstans där jag kan få testa att vara och se hur det kan funka och passa mig.
    Jag hoppas alltså på att dels lära känna folk, dels knyta kontakter till mitt nätverk och dels få en bredare bild av arbetsmarknaden. I förlängingen gynnar det ju också mina förutsättningar inför de drömmar jag har om eget företagande, då jag nu lär känna orten bättre.
    Jag fick ingen mammagrupp, utan den här gruppen. Så ser jag det. (annars tyckte jag ju att mamamgrupp var en bra plan för att nätverka, men där sket det ju sig)
    Jag har de här första dagarna fått intrycket, att det hela går ut på att jobba ganska rejält med sig själv och sina mål, inställning, tankemönster osv. Frågorna på min hemläxa idag, är något att bita i för vem som helst. Och jag är ju analytsikt lagd, och min process pågår ju hela tiden, så det känns som en naturlig fortsättning på allt som hittills passerat och allt jag redan jobbar med.

Nu tycker visst min son jag ska laga mat. Tur att jag gjort det lätt lätt lätt för mig själv idag: köttsoppa från en glasburk och ciabattabröd som bara ska bakas av lite snabbt.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård