• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Lanovia, det var sån där mensmigrän. Jag spydde inte mer sen men hade fruktansvärt ont i skallen. Skitjobbigt att köra de 7 milen hem från flyget. Musikern erbjöd sig såklart att hämta mig, precis som x:et (!) Men jag ville ju få hem bilen... Så jag körde själv, eftersom jag märkte att det började ge med sig lite efter att ha slumrat på planet. Skyndade mig för att hinna hem innan mörkret... men hann inte riktigt. Jättejobbigt med strålkastarna från mötande bilar den sista milen, men jag tog mig hem iaf.
    Lite senare kom  musikern och pysslade om mig, jag fick i mig lite mat och två treo som inte kom upp igen, och sen blev det lite bättre. Idag känner jag mig okej, men "bakis". Nu börjar det magonda... som alltid på dag 2. Tror jag måste åka o få magmassage ikväll

• lanovia 08
    muggles skrev 2011-09-29 10:35:19 följande:
    Brukar luncha på Tullhuset (www.tullhuset.se/Bildgalleri.htm) men de har inte öppet vardagar nu tror jag, bara på sommaren. Vi var på Café Hönökakan (www.honokakan.com/) och åt lunch. Jättegod lunch! Och så köpte jag med mig en äkta Hönökaka bakad där på caféet.
    Oh så gott. Och hönökaka är inte helt fel. Tack för tipset dit skall jag nog ta mig någon gång. Vi var därute i juni men då hade vi med oss lunch själva.
  • Norrskensflamman

Mugglan, man FÅR vara politiskt inkorrekt!! Surt att du inte kom iväg på ansiktsbehandlingen. Egentid hade verkligen varit dig väl unnt! 

Nån frågade mig, visst var det du Villemoa? hur det kändes att inte ha barnen på en hel vecka. Nu är det ju bara andra gången som jag är solokvist en vecka och jag har ju varit bortrest, så det är väl okej.
    Men första veckan där... ärligt... (vilket jag även svarade Villemoa) Det var skitskönt!!! Och det får man förmodligen heller inte säga... men det är sanningen. Jag älskar mina barn, klart jag längtar efter deras kramar på kvällen o morgonen... men det är onekligen skönt att få lite tid för sig själv och att träffa andra vuxna. Och så hör man vad man tänker. 

• lanovia 08

Har idag förresten gått in i v. 32. Imorgon är det 2 månader kvar till beräknat datum.

• lanovia 08

Muggles det där var politiskt inkorrekt så det bara skrek om det! MEN inte desto mindre vad förmodligen alla föräldrar känner mellan varven.
    Och med ett sjukt barn och två tvillingar så får man nog vara stålkvinnan/mannen själv för att inte känna så. Skickar all styrka jag bara kan. JObbigt att Moa blev sjuk igen. Hoppas det är bra så hon kan gå till dagis påmåndag. Fast då kanske hon inte får komma som 15h barn?

• Norrskensflamman

Framför allt så känns det bra när man vet att de faktiskt är med sin PAPPA och myser och umgås med honom! Det är ju inte så att jag lämnar bort dem en vecka till nån okänd bara för att själv få leva loppan liksom. Barnen har rätt till tid med sin far och dom VILL ha det, så då är jag glad för deras skull. Samtidigt som jag passar på att ladda mina batterier. Som f ö går på reservkraft just nu :/

• Norrskensflamman
    lanovia 08 skrev 2011-09-29 10:50:27 följande:

Har idag förresten gått in i v. 32. Imorgon är det 2 månader kvar till beräknat datum.

Herregud vad tiden rusar fram!!! Va?!
  • lanovia 08

I allt gnäll och att jag känner mig så stor och tycker att det är tyngre än förra gången så minns jag att jag vid denna tid med E hade något förbenat ont i ryggen. Låg på knä vid sidan om mannens säng och kved och gnällde, var någon nerv som satt i kläm några dagar. Maken försökte trösta mig med att nu är det bara 9 veckor kvar. ATt jag itne klappade till honom, vaddå bara 9 v!!! Det är ju en evighet och lite till!

Det ryggontet har jag itne just nu! (peppar peppar) och det är väldigt positivt!!!

• ingenjörsbruden

Blommis: Spännande projekt! Kan nog vara positivt. Ser fram emot att få träffa dig! Änteligen! O som ninnis skrev, vad ska vi ha med oss?

Ninnis: Trist med Mini som inte vill bli matad med flaska. Bara en fundering, du tror inte att det är så att Mini är större nu o fattar att det inte är du som matar honom samt att han kanske känner att Herr Ninnis spänner sig lite..... bara en fundering....för så var busan....superkänslig på vem det var i någon period......

Fru E: Men fy va trist, men du kanske kan träffa Lanovia när du är upp i götet?! O Mugglan osså...eller är jag snurrig nu? Jättefin bild på Buster!

Mugglan: för ingen egentid, dumma virus o stackars Moa! Jag saknade också den där egentiden något grymt. Har faktiskt tänkt på det de senaste dagarna när jag målat naglarna eller pysslat om mig själv. Fanns ju inte en suck i världen att man skulle kunna få till ngt sådant när busan var lite. Men som tur är så blir det bättre o bättre. Hoppas att viruset ger med sig snabbt så att du i nästa vecka kan få tid för dig själv.

Lanovia: Redan v32! Häääärligt!

O så hinner jag inte kommentera mer....här är helt galet sinnessjukt mkt på en o samma gång, alla drar o sliter i en o hela tiden så ringer det eller plingar i mailen! Men det gör inte så mkt, vädret är finfint o snart är det dags för utflykt!

• Ninnnis
    lanovia 08 skrev 2011-09-29 10:50:27 följande:

Yey!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård