• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Hvidbrud

Lanovia: jag höjer rösten. Hon måste ju rättas ibland och det är farliga situationer ibland, precis som du säger. Men ibland funkar tysta tricket bättre, om hon gör saker bara för att få uppmärksamhet (ex när jag ammar) då lyser det i ögonen på henne när jag gormar och skriker, så då brukar jag bara flytta det hon busar med och när hon gör något annat ger jag possitiv uppmärksamhet på det i stället. Om jag ska försöka disikera det. Jag orkar inte tjata och gnälla hela tiden. Som det känns som ganslka ofta....

• lanovia 08

Ja tänk att det snart redan har gått ett år sedan Puerto föddes... Lillgumman.

• Villemoa
    lanovia 08 skrev 2011-09-29 22:54:49 följande:
    Ja tänk att det snart redan har gått ett år sedan Puerto föddes... Lillgumman.
    Jag tyckte det gick fort med M men de här 10 månaderna med E har verkligen susat förbi och ibland hänger jag inte med! Förvånad
  • lanovia 08

Heloise, så spännande! Håller tummarna!!! Jag vet inte om jag haft nidblödning eller inte, inte om kriteriet är att det skall vara ca 1v före beräknad mens. För jag fick blödning/mens när jag skulle få det vid denna graviditet. Men väldigt väldigt lite. Jag brukar alltid förblöda lite någon dag innan det startar så alltså även denna gång men det kom inget mer sedan. Så efter några dagar testade jag...

• Heloise
    lanovia 08 skrev 2011-09-29 23:03:13 följande:
    Heloise, så spännande! Håller tummarna!!! Jag vet inte om jag haft nidblödning eller inte, inte om kriteriet är att det skall vara ca 1v före beräknad mens. För jag fick blödning/mens när jag skulle få det vid denna graviditet. Men väldigt väldigt lite. Jag brukar alltid förblöda lite någon dag innan det startar så alltså även denna gång men det kom inget mer sedan. Så efter några dagar testade jag...
    Nja det beror väl på det stod att det itne var ovanligt med liten blödning vid BIM också. Äsch vi får se, det är väl bara för att jag vill så gärna och för att jag aldrig på 20 mens-aktiva år varit med om nått liknande idag. Rningde bästa kompisen H som också är gynekolog, det var hon som sa att nidblödning var ett alternativ, det positiva alternativet, annars var tidig mens, mellanblödning mindre roliga alternativ.

Den som lever får se, har ju som sagt var BIM den 5e, funderar på att testa den 4e, bara för att det skulle vara så roligt om det vart + på Elise födelsedag
  • Heloise

Lanovia: jag lider med dig, usch vad jobbigt! 8-9 veckor är ju SKITLÅNGT när man har ont och mår dåligt.

• Norrskensflamman

Här är en till som höjer rösten...Skäms   Vill egentligen inte, men ibland så tryter orken och tålamodet och i skarpa lägen så är det ibland det enda som får dem att hajja till.  Men jag gapar o gormar ju förstås inte hela tiden. OCH precis som Hvidis beskrev... När man ser att de bara vill ha uppmärksamhet så kör jag också tysta ticket. Eller bara pratar lugnt. När DE själva skriker, då bemöter jag de oftast med lugn o låg röst, för annars blir det bara att man försöker överrösta varann... inte kul. Det är mest när jag blir fly förbannad eller när de bara inte lyssnar. Jag  vägrar att tjata. Då ryar jag till faktiskt, om de inte lyssnar efter två eller tre tillsägningar. Inte alls pedagogiskt men va fan... jag är mamma, inte barnpsykolog.

Tack Blommis för grattis Det är väl inte så lätt att komma ihåg allt. Jag har problem att komma ihåg vad jag ska kommentera efter att ha läst 4 sidors inlägg här... *skäms*

Gulleparvlar!!! ♥

Jag får hem mina töser i e.m. Träffade dem igår kväll när jag var förbi till dem och hämtade väskor och gympapåsar och dyl. De var så glada o goa. Och så fick jag en jätte-jättefin, stor cyklamen med kruka från dem och exet. Villemoa, en sån som vi såg på som var cerise med vitt längst ut på kronbladen Jag blev jätteglad!
    Men innan jag skulle fara hann exet börja terra mig igen, så jag blev på dåligt humör.
    Åkte på kören och avreagerade mig lite genom att ge hals
    Sen vart det musikermys Cool

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård