• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles

Tja där hade vi dagens skur tror jag

Ninnnis: kul att det funkade med flaskan,  ni är på G! Det gäller att vara enträgen ibland.

Moa är iaf utan feber idag så vi ska iväg till en lekplats och träffa hennes dagiskompis (med mamma och lillebror) och fika lite. Jag är så glad! Träffa lite folk - jippiiieeee!!! Fylla på energidepåerna. Och idag är det fredag, alltid trevligt!  Vi funderar på att göra en laxburgare med asiatiska smaker ikväll.

Jag hade gärna velat vara med på er kräftskiva imorgon men men... next time?

• muggles

Lanovia: usch för att må då dåligt! Jag vet vad jag talar om för jag mådde S-K-I-T sista veckorna av min graviditet. Det var det jobbigaste jag gjort rent fysiskt. Och visst känns 9v som en evighet!!! 2 dagar kan också kännas som en evighet i de sammanhangen... Har du kollat upp dig så att du mår fint i övrigt, med blodtryck etc? JAg har förstått i efterhand att jag mådde så urkasst mycket pga min havandeskapsförgiftning, så det var inte bara "inbillning". Inte för att jag tror du har det, men värt att kolla upp ändå?

• Ninnnis
    Heloise skrev 2011-09-30 11:12:19 följande:
    Fast det hade ju ändå varit lite kul om det var i din bralla menar jag
    Ja, i och för sig
  • Ninnnis

Mugglan, härligt att Moa mår bättre så att ni kan träffa lite folk. Det behöver man.

Jag har precis varit en sväng på stan och köpt öl, lämnat in åkpåse på kemtvätt (ärvd från mig själv och mina syskon, jättefin i fårull och manchestertyg) och bytt färg på PoP fleeceoverall. Intressant va?

Jag hade glömt ta på mig amningsvänlig tröja, så jag körde in vagnen på gallerians handikapps/skötbordstoalett, slet av mig tröjan och ammade där. Det gick alldeles utmärkt

Nu kommer maken strax hem, ikväll ska vi nog grilla. Innan dess hoppas jag hinna med både promenad i solen och packning inför morgondagen. 

• Ninnnis
    muggles skrev 2011-09-30 12:26:38 följande:
    EA: jag är gärna med på en Skåneträff om det blir någon!
    Kul! Ska vi försöka boka in ett datum? Vad säger Fru E och ni andra?
  • passionsblomman

Lanovia, höjer jag rösten?
    Alltså, jag får bara lov att konstatera att jag inte hör till de milda och timida, de lågmälda och sparsmakade.
    Jag är yvig och högljudd, med mycket av allt. Jag skrattar högt och pratar livligt, med gester och minspel och starka krddor i språket. Det har en spännvidd mellan de djupt bibelförankrade texter och ord jag bär med mig, och svavelosande svordomar jag också fått innötta längs vägen. Jag blir skitarg och tokstressad rakt av och med rätt kort stubin och då hörs det. jag grälar med emfas och tycker och tänker mångordigt och med eftertryck. Jag blir gald så det sprudlar, kramas och kläms. Jag blir rörd så det sprutar och skvätter och rösten skälver och hjärtat rinner över åt alla håll. Jag rör mig mellan viskningar och rop och jag har att välja på att Svenskt sitta och skämmas över min "Osvenska personlighetstyp", eller omfamna den och försöka använda rätt egenskaper på rätt ställe och säga förlåt alla de gånger jag kommer till korta. Och oj vad många gånger det är!
    Jag skriker rakt ut åt både man, hund och barn om det faller sig så, och det säger jag inte med stolthet-fattar ni ju. (Inte minst kan ni ju fethajja att det varit en del sprängmedel som brunnit av här under de här ivf-/arbetslöshet-/sjukskrivning-/jag vet inte vem jag är-åren som inte varit så roliga.) Men jag har också Skarpa Rösten, som är helt med flit och väldigt effektiv, och många andra röster. Man kan ha en hög grad av skärpa, utan att antalet decibel skjuter i höjden. Man kan också ha höga decibel och vara glad.

Jag blir häpen, skäms och undrar hur de gör, när jag hör dem som talar så stilla och oerhört lugnt alltid, till både barnen och maken. Jag brukar sedan inse att så talar de ju jämt. Till alla. Jaha. Själv framstår man som en okontrollerad tokfralla jämte dem.Skäms
    Men jag tror faktiskt ens barn anpassar sig rätt mycket till hur de vet att man är. Jag menar, mitt argaste, skulle nog helt skrämma skiten ur ett barn med den där tystlåtnaste mamman som aldrig låter arg. Men vad mitt betyder och hur tungt det väger, det vet mitt barn. Han ska såklart inte alltid bli gapad på, det mår ju alla dåligt av. Men jag tror inte att man med nödvändighet mår dåligt i en familj där vågorna ibland går höga och rösterna är hetare och mer högljudda än i en tystare familj. Ibland kanske tvärtom. Snacka om att det finns tystnad som kan döda...

Och vad min egen familj beträffar, så tror jag de vet, att när jag blir så arg att jag sänker rösten, det är DÅ det är dags att passa sig på allvar.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Idag är det BT-förbud, för jag städar och har krävt att alla andra gör det också och inte en massa annat som måste vänta till efter städningen. Hur viktigt det än är. Men nu gick sambon till en brandövningsgrej, så jag tjyvsurfar i smyg med en liten paus...Cool

• Ninnnis

Mitt inlägg försvann så jag skriver igen:

Blommis, jag köpte 8 st öl av en sort som killen på bolaget rekommenderade samt 4 st Staropramen. Jag tar även med mig ett par alkoholfria.

Tror du vi hinner kyla dem hos er innan maten eller ska jag lägga dem i kylen här och transportera dem i kylväska? 

Ingis, jag har messat dig. Du kan väl messa eller ringa så kan vi bestämma hur vi gör rent praktiskt imorgon?

Nu promenad!

• passionsblomman

Ninnis, om du kyler dem innan ni åker och tar dem i kylväska är det nog mest idealiskt. Har ni pratat ihop er om när ni tänkt er komma fram hit? För det är ju det som avgör hur lång tid de annars får i kylen här. Kommer ni mitt på dagen så behöver du ju inte mecka med kylväskor och så. Vi lär väl äta framåt kvällen visst?
    Käkar ni längs vägen vad gäller lunch, och så fikar vi när ni kommer hit? Eller ska jag tänka i lunchtermer? *miljoner frågor*

• passionsblomman

Ikväll ska vi grilla. Det är varmt som om det vore juni ute. Jag fattar ingenting! Hunden vill inte röra sig, för han tycker det är för varmt. Helt galet!

Heloise, vad härligt det vore med ett plussitivt besked! PlusSolig

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård