• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Heloise innan jag glömmer det, ja den svarta hunden, dvs vår är en labrador. Supergo ras om du frågar mig och väldigt familjevänlig och tålmodig.
    Inatt åkte föräldrarnas hund hem, tomt utan honom men blir lite lugnare också. Nu räcker det med att kissa hunden innan frukost och sedan gå ut o gå runt 10-11, istället för att man måste ut före frukost och sedan vid 10-11 också.

• lanovia 08

Heloise såg inte ditt inlägg om mammorna förrän senare och då gick det inte skriva via mobilen. Ialla fall sådana kommentarer ser jag bara som totalt onödiga och irriterande. Knip käft säger jag, om kvinnan nu redan är gravid behöver man väl inte knäcka henne med hur jobbigt man själv haft det. Jag tycker det är helt ok som Hvidis gjorde för några dagar sedan att skriva att jag tycker det här o det här varit jobbigt. Ja men tack då vet jag och kan ställa in mig lite innan. Men att bara säga typ stackars dig och herregud det var så jobbigt önskar verkligen inte att jag hade fått så tätt, det är bara vad jag skulle vilja säga är typiskt kvinnligt: något slags behov att skrämma upp o knäcka varandra. Hade det inte varit för andra kvinnor och deras onödiga skräckhistorier så hade jag inte suttit hos aurora och storgråtit av skräck innan förra förlosningen.
    Jag tror absolut att det finns grejer som blir jobbigt med att få barn tätt sedan tror jag att det finns andra saker som är jobbigt med barn längre emellan. Hur man än gör kommer ju det äldre syskonet ha behov som skall uppfyllas.

Samtidigt som många vill skrämmas har jag träffat några föräldrar som fått tätt som talar varmt om det, tycker det var mycket lättare med andra barnet och helt underbart att få tätt.

• passionsblomman

Ååååååh vad trevligt det är att sitta uppe och prata och pata och prata med ansiktena på dem man pratar med alldeles levande framför sig och höga skratt som ljuder genom huset.Skrattande

Och Åååå vad trött man är nästa dag, när man varit uppe nästan hela natten... Cool

Och vad konstigt det är, att när man haft just trevligt, så gör den där segheten i skallen ingenting. Utom att man inte riktigt orkar tänka ut svar på läxan som egentligen ska vara klar imorgon.

Det är då man skulle behöva vara begåvad med en gnutta disciplin och plikttrogenhet.
    Men jag tror det är helt tomt på det idag.

Men jag har plockat alla mina äpplen och gått nästan två timmars promenad. Kan man ge förken ett äpple istället för läxan tro?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • smint

fru bygg: Smyger in från granntråden, du är inte en sämre mamma om du slutar amma, Jag ammade inte T då hon var för trött och behövde mat.. H har inte ammats mer än 2 v då han åt och åt och åt men det rann aldrig till, då blev det ju stress och maken började jobba, då blev det ersättning och han är en go och rund 8 månaders nu. Vill dock inte äta mat men men    Lycka till med allt. 

• muggles

Heloise: fy vad jobbigt!

Våra småtjejer kör just nu med oss på nätterna. De äter vanligtvis vid 4-5-snåret men vissa nätter vaknar de ca varannan timme (de kör omlott ) och så räcker det med att stoppa om dem, lyfta upp dem på kudden igen så somnar de om. Men man blir ju lite slutkörd...

Smint: jag håller med dig. Moa som var delammad var nästan aldrig sjuk. Våra småtjejer fick bröstmjölk bara i 2 mån och de har fortfarande inte varit sjuka (snart 5 mån). Däremot har jag träffat mammor som helammat sina barn och en del av de barnen har ständigt varit sjuka. Jag tror det beror väldigt mkt på hur mammans/barnets immunförsvar är, det är inte så enkelt att amning skyddar mot allt. Sedan hade jag personligen velat amma längre både med Moa och tvillingarna men jag har fått inse att min kropp har brister...

• muggles

JAg har haft en astrevlig helg! Fyllt på min sociala kvot och fått massor av ny energi I lördags hade vi grannen på spontanfika när vi hade fixat i trädgården. På kvällen var det kräftskiva hos kompisar som bor ca 15 min promenad bort, så vi tog alla barnen i vagn (vi har en gammal Brio som Moa fick åka i) och så rullade vi hem sedan mitt i natten. Så båda kunde dricka vin. Tror vi gick hemåt kl 01, ganska glada i hatten båda två. Kändes som att vi för en gångs skull slog oss lösa och struntade i att vi skulle upp mitt i natten och mata och även upp tidigt på morgonen. Var länge sedan jag hade så kul!!!

I går var vi på brunch hos Piggelin i granntråden, hur gott och mysigt som helst! Amerikanska blåbärspannkakor, bacon, färskt bröd, färsk ananas/melon, hemmagjord lemon curd, prinskorvar, ... MUMS! Jag åt så jag var mätt tills middagen

Ang barn tätt så har jag förstått på en del kompisar/bekanta som fått barn så där tätt att de är rätt slutkörda. Att ha två blöjbarn tar ut sin rätt. Och har man två så små så ÄR det ju många uppvak på nätterna, det blir jobbigt när de blir sjuka etc. Men å andra sidan - vi har ju två små bebisar på en gång, och det går ju. Allt går om man måste.

Själv skulle jag inte ha valt att få barn så tätt som 1,5 år emellan men man är olika. Och jag tror att hur jobbigt det blir beror mkt på om man har velat få barnen så tätt el inte. Ville man det, så har man nog andra "glasögon" på sig och ser fördelarna. Om det inte var planerat så kanske man ser nackdelarna mer...?

• muggles

Lanovia: sedan håller jag med dig om att man kan knipa käft i vissa situationer. Tex så hade ju Me&I-försäljerskan inget val längre (som du påpekade) och då behöver man ju inte vräka ur sig en massa negativt. Precis som att man inte behöver prata om missfallsrisker med en nygravid... Men men, en del vill ju så gärna tala om HUR SAKER ÄR. Enl dem.

• ingenjörsbruden

Mööööörning girls! Eller nästan middag...nåja!

Blommis: TAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAACK! För en helt underbar helg! Så mkt prat o kramande o ÄTANDE! Fantastisk helg! Även om Busan blev åksjuk på vägen hem o kräktes 2 gånger o Mini som var så duktig o sov så gott o blev så attans förbannad när vi stannade eller körde för sakta! Def en kille med need for speed!

Fru Bygg: Jag hade inte heller lätt med amningen, kom aldrig rikitgt i gång till busan.....o först så försökte vi ge ersättning bara på kvällen o natten så att hon sov gott, vilket hon verkligen gjorde så man fick lite sömn. Hon var alltid nöjd o glad när hon fick ersättning, men rätt onöjd o sur när hon bara fick tuttemat. Jag vet precis hur jobbigt o frustrerande o ledsen man blir för att man känner att ens kropp inte gör som man vill o att man inte kan påverka den, det SUGER!
    Makens kusins kusins fru.....nu ni... .....fick en pöjk för 9 år sen o hon hade "mjölk" i tuttarna men eg så var det inte mjölk....den innehöll inte det den skulle så innan de kom på DET när pöjken inte gick upp i vikt....jisses.
    Vi lever idag så annorlunda mot förr, då hade man så många runt omkring sig som kunde stötta (på både gott o ont), o säkert så fanns det andra med småbarn i samma hus/gård, då var det ju faktiskt per om självklart att man hjälpte varandra med amning, man delade allt! Så lever vi inte nu (tackar gud för att jag inte har svärmor under samma tak) och vi har andra möjligheter med tex ersättning till våra små.
    Har läst om forskning som säger att ersättningen är väldigt lik moderns mjölk förutom det här med antikropparna o det måste man ju ändå säga är jäkligt bra.....för man slipper ju def svärmor då ju!
    Fru Bygg, du är en fantastisk och underbar kvinna som har en härlig sommarstuga, superfin lgh (som jag gärna vill se.....ngn gång ), en fin man o TVÅ ljuvliga o härliga små tjejer! Gör ditt beslut så att DU o NI mår bra, allt annat är ovikigt! Förkylningar kommer o går, o man kommer väldigt lång med att tvätta händer o använda handsprit. KRAAAAAAAAAM!

• ingenjörsbruden

Lanovia: Börja inte vakla nu, du o maken har ju pratat om barn tätt o hur roligt barnen har av varandra o att ni verkligen tänkt o funderat på detta. Visst, det är tufft med två små, men det är tufft även om där är lite längre emellan, det är konflikter o bråk ändå, men samtidigt så har ni avverkat "blöjtiden" snabbt jämfört med folk som väntar lite längre, så det är ju för o nackdelar med båda.
    Vad jag har förstått på dig så sover ju E väldigt bra, oftast i eget rum, bara där har ni en stor fördel när nästa kommer. Tvivla inte på dig själv! Se på allt ni ha åstakommit så här långt!!! Du är FANTASTISK o HELT OTROLIG!
    O JAG tror att ni kommer att klara det galant även om några dagar blir jobbiga på vägen! KRAM!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård