• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Jag kom på att jag ska luncha på jobbet på fredag och vill gärna ta med mig kanelbullar dit. Eftersom frysen är ganska full så tror jag att jag bakar dem på torsdag istället. Det där med kanelbullens dag är väl ändå mest ett kommersiellt påfund...

Lanovia, tråkigt att du blev yr men skönt att du kunde komma iväg lite. Du frågade om mina knän och handleder. Handlederna är bättre, jag försöker tänka på att inte belasta dem mer än nödvändigt när jag bär Mini. Knäna knakar och har sig, men smärtar mindre. Jag borde nog kolla upp status på båda knäna, men jag misstänker att det inte finns så mycket att göra oavsett. Men det bör jag kanske låta expertisen avgöra. 

Syrinx, jag bakar med mjölkfritt smör, det verkar det inte vara samma brist på  

• Ninnnis

Mini sover i vagnen och jag har vikt tvätt och fixat lite. Nu ska jag ta en kopp kaffe på terrassen, det är ju helt otroligt att det är så varmt fortfarande! Här är det 18,6 grader i skuggan

• ingenjörsbruden
    Ninnnis skrev 2011-10-04 13:58:57 följande:
    Mini sover i vagnen och jag har vikt tvätt och fixat lite. Nu ska jag ta en kopp kaffe på terrassen, det är ju helt otroligt att det är så varmt fortfarande! Här är det 18,6 grader i skuggan
    *gillar*
  • Syrinx

Ingis, sakta ner!!! Det var nämligen sådär jag höll på - febrig och alldeles för mycket att göra så allt gick i 190. Till slut sa kroppen ifrån och fick mig däckad i mer än två veckor. Det är inte värt det, jag lovar! Hoppas du kan ta det lugnt och krya på dig ordentligt.

ingenjörsbruden skrev 2011-10-04 13:18:54 följande:
    Ni ska veta att jag, Blommis o Ninnis tänkte massor på er allihopa!

Ninnis, åh det var en bra plan B med mjölkfritt smör... Cool Om jag skulle behöva till kommande bakningar alltså. Och såklart, kanelbullens dag är ett kommersiellt påfund! Alla blir alltid glada för kanelbullar, så baka på torsdag istället. Mums för kanelbullar två dagar i veckan! 

• ingenjörsbruden
    Syrinx skrev 2011-10-04 14:26:03 följande:
    Ingis, sakta ner!!! Det var nämligen sådär jag höll på - febrig och alldeles för mycket att göra så allt gick i 190. Till slut sa kroppen ifrån och fick mig däckad i mer än två veckor. Det är inte värt det, jag lovar! Hoppas du kan ta det lugnt och krya på dig ordentligt.

Ninnis, åh det var en bra plan B med mjölkfritt smör... Cool Om jag skulle behöva till kommande bakningar alltså. Och såklart, kanelbullens dag är ett kommersiellt påfund! Alla blir alltid glada för kanelbullar, så baka på torsdag istället. Mums för kanelbullar två dagar i veckan! 

Du är gullig du, men eg skulle jag skrivit att JOBBET går i 190 men inte jag! Allt har sin tid. Jag tar det faktiskt lite manjana eller hur det nu skrivs!
  • lanovia 08

Har läst vad ni skrivit under dagen men inte haft möjlighet att kommentera och nu är det blankt här...

Men kommer ialla fall ihåg att vi har ett födelsedagsbarn här. GRATTIS finaste Elise!!! men håller med Hvidis om att du borde låta mamma sova längre på morgonen.

Och grattis till killen som fyller 3 mån.

• lanovia 08

Men herregud vad är det med Internet/våran dator idag??? Både Fejjan och BT går i slowmotion. Tryck ett tryck, vänta, tryck igen, glöm inte andas djupt däremellan för det krävs tålamod.

Orkar inte posta emellan då det tar sådan tid.

Hvidis jobbigt med Es tänder, hoppas att alvedonen hjälper och hon fått sova lite idag.

Blommis hur har det gått idag? Tuttarna totalt ihoptryckta?? *skrattar åt Ingis som plockar fram pumpen* (du är tokig tjejen)

Muggles, maken är i Torslanda och spelar fotboll ikväll. Fick för några sekunder den briljanta idéen att jag skulle kunnat åka med o träffat dig o se dina söta tjejer. Sedan insåg jag att det var efter sovtid för små barn så tanken skrotades fortare än kvickt.

Det mest intressanta med datorn/BT är när jag försöker scrolla neråt och sidan flyger uppåt- *morrar och känner att jag inte har tålamod för detta*

• Hvidbrud

Nu har tempen varit uppe över 40,1 och förhoppningsvis vänt nu hon ligger och sover på soffan och jag har fixat isvatten till henne som hon dricker när hon vaknar till. Stackars lilla gumman min. Inget annat. Bara feber. Ringde 1177 och de sa att hon inte skulle ha feber essäers de om hon inte hade ont. Men det är lite läskigt utan tycker jag! Nu får hon vila i alla fall så hoppas vi att hon har det bättre i morgon. Maken stannar hemma med oss iallafall, lille j blir lätt försummad när storasyster bara vill sitta i knäet och bli tröstad.

• lanovia 08

Men lilla vännen då. Fy vad jobbigt. Hoppas verkligen febern vänder nu och vad skönt att maken kan stanna hemma. Men förstår inte riktigt vad du skriver, vad sa 1177 att du inte skulle ge febernedsättande eller? Huvva det förstår jag om ni inte kan hålla er undan vid så hög feber. man vill ju gärna får ner den lite.
    Egentligen skall man väl inte ta/ge nedsättande just för feber, den finns där ju av en anledning det är ju kroppen som jobbar själv. Men så lyckas jag aldrig tänka när det gäller mig själv eller E.

Är det bara tänderna eller är hon förkyld också?

• Hvidbrud

Nej ingen förkylning, inte ens dagis-näsa. Jo, 1177 sa så. Det skulle göra henne mer sabil och febern skulle ta hand om problemet. Hon började med att säga stt "feber ska man inte vara rädd för" så det försöker jag...

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård