• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • ingenjörsbruden
    ingenjörsbruden skrev 2011-10-03 10:42:17 följande:
    Lanovia: Börja inte vakla nu, du o maken har ju pratat om barn tätt o hur roligt barnen har av varandra o att ni verkligen tänkt o funderat på detta. Visst, det är tufft med två små, men det är tufft även om där är lite längre emellan, det är konflikter o bråk ändå, men samtidigt så har ni avverkat "blöjtiden" snabbt jämfört med folk som väntar lite längre, så det är ju för o nackdelar med båda.
    Vad jag har förstått på dig så sover ju E väldigt bra, oftast i eget rum, bara där har ni en stor fördel när nästa kommer. Tvivla inte på dig själv! Se på allt ni ha åstakommit så här långt!!! Du är FANTASTISK o HELT OTROLIG!
    O JAG tror att ni kommer att klara det galant även om några dagar blir jobbiga på vägen! KRAM!
    det var eg Heloise jag tänkte på..... snurrigare än vanligt här... 
  • Heloise

Mugglan, lanovia och ingis: ja alltså för oss är ju det en stor möjlighet att det faktiskt blir jobbigare med 3 år mellan, eftersom skvättens matbesatthet kan ha kickat in, och hur kul är det att ta mat konflikter 5 ggr i timme samtidigt som man har en pyttebebbe som kanske har ont i magen och gråter? Det är egentligen inget drömscenario med 1.5år mellan barnen för mig heller, innan jag fick E. Nu är det ett annat läge.

Min syrra var här i går med sina ungar som det är precis 1 och 6 mellan och hon har alltid tyckt att det var det bästa de gjort, haft barnen tätt alltså. Hon såg/ser bara fördelar med det.

Ja vad är det egentligen med folk och vara så negativa? Jag har faktiskt sagt till min mamma( somt ycker att alla som har fler än 1 barn är dumma i huvudet) att vi antagligen kommer att ha täta barn, för E's och vär skull, och det skulle vara trevligt om hon kunde vara lite positiv och hålla inne med alla neggo-kommentarer, för vår nästa graviditet/förlossning kommer ju inte direkt att vara de roligaste 10 månaderna i vårt liv, först rädsla för moderkaksprov, och missfall och resultat av mkp och så ul och sen inte bli sjuk, inte få förtidigt, inge fel på bebben, inte bli sjuk, inte få en sjuk bebbe, lyckat snitt och infektionsfri.

Nu ska vi gå till apoteket och beställa hem mer sprutor till E samt köpa ett par gravtest.

Härligt att ni har haft roliga helger tjejer!

• muggles

Ingis: ja visst är det otroligt mkt nyttigheter i ersättningen. En kompis som helammade tittade en gång på innehållsförteckningen på en tetra som jag hade med mig och blev imponerad! "Är det såhär mycket bra grejer i?!" sa hon.

• muggles

Heloise: gravtest iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiihhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!! När hade du BIM?

Vad är det med mina barn???????? Ada började sova kvart i nio när vi gick till dagis, Beda ca en halvtimme senare. När jag kom hem och ställde dem härutanför så kom sopbilen och då fick jag ju vagna om, ca vid 10-snåret. För en halvtimme sedan pep Ada till och jag körde in vagnen i tron att nu vaknar de. De sover fortfarande... Tar väl igen sig för nattsuddandet, jojo.

• muggles

Jag hörde ett "da" från Beda idag Vad kul, nu börjar de jollra på allvar...

• lanovia 08
    ingenjörsbruden skrev 2011-10-03 10:49:46 följande:
    det var eg Heloise jag tänkte på..... snurrigare än vanligt här... 
    Kände väl inte att jag behövde peppas så mycket men alltid trevligt att få lite spontanpepp.
  • lanovia 08
    ingenjörsbruden skrev 2011-10-03 10:36:03 följande:

(tackar gud för att jag inte har svärmor under samma tak)

AMEN!!!!
  • lanovia 08

Muggles vilken härlig helg ni haft. Inte fel att bara släppa loss och skita i ev sömnbrist någon gång ibland. Det behöver man!

Jobbigt när tjejerna kör omlott på nattvaket.  Men skönt att  de sover nu hoppas du har möjlighet att vila lite samtidigt.

• lanovia 08
    muggles skrev 2011-10-03 12:16:30 följande:
    Jag hörde ett "da" från Beda idag Vad kul, nu börjar de jollra på allvar...
    Tjoho!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård