• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Piggelin1
    Ninnnis skrev 2011-10-04 13:50:58 följande:
    Jag tänkte på det igår, att vi pratade och pratade i ett dygn och ändå kändes det inte som att vi varken hann komma in på alla ämnen vi ville eller prata klart om de vi kom in på. Vi hade nog kunnat prata i en vecka  
    Hoppar in lite snabbt från granntråden - känner igen beskrivningen av första besöket hos PB så väl Vi pratade & pratade & pratade & ändå hann vi bara avhandla en bråkdel (& våra män fick knappt en syl i vädret). Tur att barnen & jag var där en längre sväng i mars - då hann vi desto mer! Skrattande

Tjing! 
  • Hvidbrud

Jag har inte hunnit följa granntråden på ett tag, har det hänt något med den eller? Står undrande.

• Heloise

Ingen bebbe verkar det som. Min kropp måste fått nått fel! Jaja vad är en bal på slottet.

• Hvidbrud

Vaknade till en super pigg jätteglad tjej som är klar till att erövra världen! Febern är helt borta. Tet kunde man inte tro när hon hade nästan 40 grader hela kvällen. Pustar ut. Nä, sjuka barn inte roligt.
    Lanovia: vi gav henne Alvedon vid 23 och 03....

• ingenjörsbruden
    Piggelin1 skrev 2011-10-04 22:44:03 följande:
    Hoppar in lite snabbt från granntråden - känner igen beskrivningen av första besöket hos PB så väl Vi pratade & pratade & pratade & ändå hann vi bara avhandla en bråkdel (& våra män fick knappt en syl i vädret). Tur att barnen & jag var där en längre sväng i mars - då hann vi desto mer! Skrattande

Tjing! 
    Då är vi allihopa ena riktiga snackemostrar!
  • ingenjörsbruden

Ninnis: Låter verkligen inget kul med dina leder! har du provat omega eller det som Hvidis föreslog?

Heloise: Det var ju själva attans! Nåja.....*lägger mig ner o fortsätter skura golvet tillsammans med Askungen*

Lanovia: Visst är det bra med feber, men det finns en risk för att små barn kan få ett anfall om febern stiger för högt o fort. Pluss att det inte är bra om de inte äter eller dricker (mest dricker) på flera dagar. Feber över 40 grader är farligt.
    Vi fick rådet av BVC att inte låta febern sticka iväg uppåt innan vi gav nästa dos alvedon utan försöka hålla den lite i schack. 

Hvidis: Skönt att febern är puts väck! Stackars lilla E o även lille J. Hoppas den inte kommer tillbaka på länge.

Blommis: Hur gick tuttmangeln?! *står redo med cykelpumpen* Hoppas ni hade en mysig lunch o rättegången höll sina tider o gick bra.

Idag är mitt halsonda borta.....o så har bihålorna gått igång istället! Synnerligen ovanligt upplägg för mig iallafall, brukar vara bihålorna först sen halsont o sen hosta. Nåja vi provar baklängesvarianten!
    Inatt snarkade jag så mkt att maken sa till mig: Nä men nu får du fan lägga av, du måste skoja!
    Tror jag snarkade rätt mkt då....hhahahahaha

• Heloise

Hvidis: inga indianer men inget +, får se om de hittar rätt eller om jag räknat fel på ett par dagar?

• Villemoa

Heloise: då hoppas jag att du räknat fel på ett par dagar, jag fortsätter att hålla mina tummar allt jag kan!

Hvidis: vad skönt att febern är borta! Visst, det är inte farligt med feber men har de över 40 så är det ju hög feber och vi har alltid gett M febernedsättande vid så hög feber! Vad bra att mannen kunde stanna hemma idag.

Ingis: är det inte det ena så är det det andra, hoppas bihålorna blir bra snart! 

• Villemoa

Blomman: ja hur gick det på mammografin? 

Fru Bygg: vad skönt att du tagit ett beslut som blir bäst för dig och N, ja hela familjen! Jag hade jätteproblem med amningen med M, i efterhand visade det sig att hon hade sk omogen sugningsteknik. Hon lärde sig aldrig riktigt att ta ett bra tag och amningen blev bara en stor ångest för mig. Jag hade så ont och bröstvårtorna var så såriga! Jag höll på i tre månader för amma var ju nåt man bara skulle göra, annars var man en dålig mamma. Efter tre månader bestämde jag mig för att sluta för jag var frustrerad och hon var det också. Som jag grät efter att jag hade tagit det beslutet för jag kände mig som världens sämsta mamma. Så här i efterhand inser jag att jag skulle slutat tidigare för att bespara mig den plågan och ångesten som var.
    Med E bestämde jag mig för att jag skulle försöka och funkade det inte efter några veckor så skulle jag sluta, men där funkade amningen bra.

lanovia: vad trist att du blev yr på repet! Mysigt dock att få träffa Fru sy och Orvar

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård