• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Hej, hej! Kikar in bara för att säga att jag läser vad ni skriver... men hinne rinte kommentera så mycket.
    Har tjejerna hela veckan och så har jag SNORMYCKET att göra på jobbet!!  Ja åsså ska man ju hinna med lite annat också.... typ handla o laga mat... och sånt.

Ingis: kul att ni ska försöka med ett + 

Och Heloise, det är väl bara fortsätta försöka antar jag.

Hvidis, skönt att E är pigg igen

Och Lanoiva, hoppas din E kryar på sig snabbt.

Jag brukar inte ge Alvedon förrän febern går uppåt 40. MEN jag kollar mer på hur barnet verkar må än på graderna. Är hon medtagen redan vid 39 så blir det febernedsättande... Är hon glad o uppåt och dricker bra och t o m äter litegrann och hon har 40,1 så väntar jag lite, men har henne under sträng uppsikt.  Febern ska ju göra sitt jobb också... Så att titta på barnets tillstånd och hur de äter o dricker framför allt kan vara en bra vägledning. Jag brukar också ge febernedsättande inför natten, för att både jag o barnet ska kunna sova någorlunda lugnt.

Villemoa, hur är det med kompisen som fick bebbe, allt väl, hur gick det med gulsoten?

Annars så... ter sig livet ganska fluffigt o rosa just nu

• Villemoa
    lanovia 08 skrev 2011-10-05 11:37:02 följande:
    Kan man göra det??? Kanske vore något för oss också??
    Inte på BT iaf. 
  • Villemoa

Ingis: vad kul att ni också ska försöka få ett plus!

Flamman: med kompisen är det bara bra! De fick komma hem i fredags och värdena för gulsoten har sjunkit avsevärt. Nu är de hemma och myser  

• Ninnnis
    Heloise skrev 2011-10-05 10:09:48 följande:
    Hvidis: inga indianer men inget +, får se om de hittar rätt eller om jag räknat fel på ett par dagar?
    Vad tråkigt! Jag fortsätter hålla tummarna för att plusset kommer om ett par dagar.
  • Ninnnis

Hvidis, vad skönt att E mår bättre nu.

Mini fick sin första vaccinering idag. Usch vad ledsen han blev Efter en stund skrattade han dock igen och sen somnade han som en sten. Nu har han varit lite ledsen och ynklig, men sover just nu i vagnen.

Han har skorv som har blivit lite sårigt i bakhuvudet eftersom han skaver på det när han ligger, så vi blev ordinerade alsollösning, salva och sidoläge när han ligger. Han rör sig väldigt mycket på nätterna så vi får väl se hur det går med sidoläget, men det verkar funka hyfsat med hoprullad handduk bakom ryggen.  

• Ninnnis
    Norrskensflamman skrev 2011-10-05 14:14:57 följande:
    Annars så... ter sig livet ganska fluffigt o rosa just nu
    Härligt!
  • Ninnnis
    ingenjörsbruden skrev 2011-10-05 09:10:13 följande:
    Ninnis: Låter verkligen inget kul med dina leder! har du provat omega eller det som Hvidis föreslog?

.................................................................................................................................................................................

Det är väl egentligen inte lederna i sig som är problemet utan skadorna som jag har lyckats dra på mig. Men omega kanske kan hjälpa ändå. I perioder har jag ätit glukosamin mot artros (som jag har/håller på att få i knät), men jag har inte gjort det på ett tag. Jaja, det ger sig nog.

(jag vet att detta blir i citatfältet men kan inte ändra det)

• Ninnnis
    Piggelin1 skrev 2011-10-04 22:44:03 följande:
    Hoppar in lite snabbt från granntråden - känner igen beskrivningen av första besöket hos PB så väl Vi pratade & pratade & pratade & ändå hann vi bara avhandla en bråkdel (& våra män fick knappt en syl i vädret). Tur att barnen & jag var där en längre sväng i mars - då hann vi desto mer! Skrattande

Tjing! 
  • passionsblomman

Mammografin? Tja, de lämde ihop de stackars tjejerna,som Heloise kallar dem, och det gick väl bra när det var tillplattning uppifrån. Men när de klämde ihop den sidledes, då gjrode det faktiskt rejält ont. Antagligen för att jag har lite ömma bröst pga indianerna.
    Hur det sedan gick, får man vl veta inom en månad eller vad de sa. Bra info var också att när det är första ggn, är det vanligt att man får komma tillbaka för kompletternade bilder "så bli inte livrädd om det står att de vill ta fler bilder".

Kalmar i MBT en heldag kändes efter ett tag i benen kan jag säga, men det var ju härligt sSoliglsken och varmt så vi satt ute på en bänk och käkade sushi. Truls fick stadsträning och så köpte vi kondisfika med oss hem så sonen skulle få lite mysfaktor av att vi var iväg.
    -Rättegångar är inte bra för min sambo. Han får tillbaka alla Sthlmsnattsaggressionerna i kroppen. De där som kommer över alltings jävlighet, rättsväsendets baksior och ärkeasens undkommanden. Det vi flyttat ifrån, men som ibland kommer ikapp även här. Han blir som en osalig ande, som man får säga till att sticka ut och springa eller något annat för att avreagera sig. Annars gick den väl bra.

Igår skruvade jag tändstift, rengjorde och satte tillbaka. Idag har jag rengjort fördelarlocket. Vad får jag för mekarpoäng på det då tjejer?
    Vad det än ger poängledes, så är det ändå något med lilla bilen som den vill få hjälp med.
    Då är det tur att jag har fått tag i en kille som ska göra just det-hjälpa oss.

Annars har vi blivit kontaktade ang villavagnen, men det visade sig vara en sådan där utomlandsbluff, som tog massor av energi och oro och funderande innan jag slutligen sa "NÄ, det här luktar skit lång väg och alla klockor i hela tornet ringer så det dånar!" Men FY vad man får myror i skallen innan man landar och dessutom en massa nojjor som jag sedan tar med mig i drömmen.

Sonen har köpt ett spel som inte går att öra, så jag måste lära mig hur man laddar hem rätt drivrutiner-ingen aning om hur och måste alltså läsa en massa engelsk info. Blä!

Jag har läxor, matlagning och sonens läxor att ta itu med. Vad MÅNGA saker det blev att mecka med helt plötsligt!
    Jag som är så trött så trött så trött....jag orkar inte ens tänka.

Men kika in här så jag vet vad ni gör, det måste jag ju!Oskyldig

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård