• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles
    Ninnnis skrev 2011-10-06 12:48:28 följande:
    Härligt med körrep, Flamman!

Lanovia, hur mår magen? Har det lugnat ner sig hemma nu?

Oj, spillde just lite ketchup och stekt ägg-spill på bärselen och missade Minis huvud med ett par centimeter. Inte lätt att äta med sovande bebis på magen...

Eller när man är tvillinggravid...

PB: japp operativsystem (...är så långt att skriva). Hann inte kolla i förmiddags men om barnen behagar sova en stund till så ska jag titta på det. Du är inte alls datoridiot, bara ointresserad? Jag kan inte heller mecka bilar. Men jag jobbar ju med drivrutiner och support på det fast spel - det kan jag inget om. Men det borde gå att lista ut ändå...

• Heloise

Tomas TranströmerRomanska bågar

Inne i den väldiga romanska kyrkan
    trängdes turisterna i halvmörkret.
    Valv gapade bakom valv och ingen överblick.
    Några ljuslågor fladdrade.
    En ängel utan ansikte omfamnade mig
    och viskade genom hela kroppen:
    ”Skäms inte för att du är människa, var stolt!
    Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt.
    Du blir aldrig färdig, och det är som det skall.”
    Jag var blind av tårar
    och föstes ut på den solsjudande
    piazzan tillsammans med Mr och Mrs Jones,
    Herr Tanaka och Signora Sabatini,
    och inne i dem alla öppnade sig valv bakom valv oändligt.

Ur diktsamlingen ”För levande och döda ” (1989)

Postat juni 26, 2010 av estraden i svenska diktare

Lämna ett svar

Ange din kommentar här...

Uppmärksamma mig på vidare kommentarer via e-post.

Meddela mig om nya inlägg via epost.

Arkiv

september 2011 augusti 2011 maj 2011 april 2011 mars 2011 februari 2011 januari 2011 december 2010 oktober 2010 juli 2010 juni 2010 januari 2010

Kategorier

poets from English-speaking regions Russian Poets svenska diktare

Länkar

• Ninnnis

Nu bakar jag äntligen mina kanelbullar som jag tänkte ta med till jobbet imorgon. Mina danska kollegor kan behöva lite svenska inslag i tillvaron

• Ninnnis

Jag tittar på "Drömmen om ett barn" och inser vilket litet mirakel Mini är och hur oändligt tacksam jag är för att han har kommit till oss ♥

• passionsblomman

Migrän.

Fasen vad det tar, när det är ett rejält migränanfall man träffas av. DONK, rätt ner i kudden bá, och så stanna kvar där tills det mildras lite.

Nu har det släppt, men är inte helt borta, så jag stannar nog hemma imorgon också, så skallen får återhämta sig.

Men hela eftermiddagen har jag suttit med den förbenade datorn ändå. Och jag listade ut en hel massa saker, men behövde ändå ringa spelsupporten för att få bekräftat: datorns grafikkort klarar inte av det här nya och superavancerade spelet. Trots att det är ett bra grafikkort. Alltså måste man köpa ett nytt och bättre. Typiskt spel-och datorvärlden! Hela teknikvärlden btw. "köp nytt, uppgradera, skaffa nya värsta bästa snabba"
    Jaja, jag lärde mig vart man hittar rätt på infon om vad man egentligen HAR för system i sin burk. Det var ju duktigt av mig.

Mugglan, jo just det! Vare sig meka bilar eller leta saker i datorn är något intresse. Lika lite som matte, aktiefonder eller stickning. Man blir antagligen duktigare på saker om man intresserar sig för att lära sig dem.
    Synd bara att både datorer och bilar vore rätt smidigt och ekonomiskt att kunna fixa med själv. Det vore föralldel snickra och mecka el och rörmokeri med.
    Men man blir ju så ARG när man håller på där vid datorn. Eller är det bara jag som är så obalanserad?  

Nu ska jag natta mig själv, så jag får sova. Jag är fortfarande helt slut. Tycker jag har sagt det i flera dagar nu.

Totalegoinlägget Allan, men nästa dag är jag kanse pigg och receptiv nog att vara lite mer social och empatisk.

Puss på er och sov så gott.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • lanovia 08

Blommis instämmer totalt, blir galen när datorn inte fungerar. Framför allt blir jag väldigt handikkappad kan ju inget i ämnet. Musen krånglar ännu. Enligt support måste vi uppdatera masaa grejer. Hsllå vi har bara köpt en ny mus. Suck!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård