• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Syrinx

Åh Heloise, vad underbart att höra!!! Vad fantastiskt! Tänk vilket otroligt jobb ni och lilla Elise har gjort! Åh vad glad jag blir att höra det! {#emotions_dlg.flower}Hjärta

• Syrinx
    Dfk, låter som en mumsig kväll med räkor och vin! 

Lanovia Förvånad Sågade han sig i tummen?! Ojojoj! Hoppas det inte var så djupt iallafall.

Hvidis, vad skönt att maken har semester nu. Hur är det med E idag? 

Leksi, ja usch krupp är jobbigt! Vad skönt att A är bättre nu - hoppas det håller i sig!

Ninnis, jag visste väl det! Det har ju klarnat upp nu från det hemska hällregnet som var i morse, så det kanske blir en skogstur för er iallafall?

*vinkar till MSW* 
  • Syrinx
    Daa skrev 2011-10-07 13:37:51 följande:

*tänder en massa värmeljus åt Syrinx, så hon kan se alla sina positiva saker i riktig mysbelysning.*

Tack!

Så skönt att du fått träffa en kurator! Hoppas det blir givande på alla sätt och vis. 
    Blev det någon bakning igår förresten? 
  • Syrinx
    passionsblomman skrev 2011-10-07 14:43:42 följande:
    Syrinx, jag vet jag vet! Du kan sticka en sjal åt MIG! Jag kan inte sticka. Det där garnet lät väldigt vackert och mjuuuukt!

Förövrigt vill jag säga, att jag tycker det piggar upp tråden att du dykt upp här! Lite nytt blod är bra.
    Hjärta Vad glad jag blir! Jag är glad för att vara här och hoppas att jag inte rubbar för många cirklar hos er  

Apropå sjal... hmm... Ja, vem vet vad jag kan få för infall!
  • Syrinx

Här hemma sover fortfarande gammelvovven, jag börjar fundera på om jag kanske skulle väcka honom för en promenad. Det är inte konstigt att han är trött, med tanke på att han vankade omkring som en osalig ande och gnydde tills långt efter två i natt. Skrikandes Han saknar nog sin matte tror jag... Lilla (stora - han är glad för god mat men vill inte gå långt, han ser faktiskt mer ut som ett får än en cocker spaniel...) lufsen! 

I eftermiddag ville svärmor åka ut till Ikea tillsammans med oss. Jag är fortfarande förundrad att det kan finnas människor som faktiskt på riktigt, helt genuint och ärligt, uppskattar att åka till Ikea för att bara gå och strosa och som t.o.m. längtar dit när det var "länge sedan". Nåja, de har goda köttbullar och det är kul att kolla på tygerna! Hoppas bara att inte halva Malmö också tänkte åka till Ikea just idag... Tungan ute 

• Ninnnis
    Syrinx skrev 2011-10-08 11:09:19 följande:
    Ninnis, jag visste väl det! Det har ju klarnat upp nu från det hemska hällregnet som var i morse, så det kanske blir en skogstur för er iallafall?
    Det blir det! Solen skiner och vi åker till skogen nu
  • Ninnnis
    Syrinx skrev 2011-10-08 11:21:37 följande:
    Här hemma sover fortfarande gammelvovven, jag börjar fundera på om jag kanske skulle väcka honom för en promenad. Det är inte konstigt att han är trött, med tanke på att han vankade omkring som en osalig ande och gnydde tills långt efter två i natt. Skrikandes Han saknar nog sin matte tror jag... Lilla (stora - han är glad för god mat men vill inte gå långt, han ser faktiskt mer ut som ett får än en cocker spaniel...) lufsen! 
    Hjärta

Vår lille vovve ska både få springa lös och bada, så han kommer att vara trött och lycklig ikväll  
  • Hvidbrud

Syrinx: jag är en av de konstigs som kan längta till ikea.... får sån lust att virka en sjal när jag hör om ditt garn. Men jag kan inte virka.(jo, en daggmask...) Men sticka på stora stickor kan jag kanske klara. I höst ärkeas när ungarna somnat. Köpte vantar när Ninnis var i stan och det kunde ju vara kul att sticka en matchande halsduk? (ännu lättare...) kanske någon kan berätta för mig hur man gör när man ska byta färg=ränder?

• Syrinx
    Ninnnis skrev 2011-10-08 11:41:59 följande:
    Det blir det! Solen skiner och vi åker till skogen nu
    Så härligt, för både er och vovven! Det låter som en perfekt dag för en hund Vad är det för ras?
    Här har gammelvovven vaknat, rastats, fått alla sina ögondroppar, fått mat och rullat sig på alla våra mattor. I eftermiddag får han jaga gässen i Pildammsparken! 

Hvidis, så skönt att E är bra idag! Ser man på, tänk att det finns fler som längtar till Ikea Jag har iallafall lärt mig att åtminstone någon gång per år tycka att det är lite småtrevligt. 
    Det är inte svårt att sticka en sjal! Ett tunt fint garn och stora stickor gör en fluffig, lätt sjal. Man kan sticka med bara räta maskor och göra ökningar en gång varje varv, innanför den allra första maskan. Randa en halsduk är inte heller svårt - när du stickat klart ett varv klipper du bara av tråden så du har lite extra att fästa med. Låt den bara hänga löst och sticka vidare med den andra färgen. Sedan fäster man längs kanten när man stickat klart hela halsduken. Det finns en ny trevlig garnbutik på Davidshall om du inte har garn!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård