• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles
    passionsblomman skrev 2011-10-10 14:46:26 följande:
    Mugglan, klart det är sådär, med instinkterna menar jag!
    Jag tror att man nästan får lite panik, utöver att man tpapr tålamodet.
    Om man inte får i sitt barn mat, så är det ju på sikt kört så att säga. Och jag tror inte det direkt hjälper och gynnar oss att vi kvinnor idag är vana att röra oss på samma premisser som männen-nämligen i arbetsmarknadens resutlatinriktade värld. Där har man (förhoppningsvis)klara ramar, tydliga uppgifter och resurser och nycklar till förfogande att helt enkelt och sonika lösa uppgiften. Vi bedöms och belönas utifrån vår förmåga att göra just det, och därmed är vi såklart misslyckadeoch underpresterande enligt samma omutbara och hårda måttstock.

Vi har helt enkelt fått lära oss att vi kan styra vår värld å t det håll vi vill. Välja. Påverka. Bestämma.Och Att Lyckas är bara en fråga om att vilja tillräckligt mycket och jobba hårt.

Prestera eller försvinn liksom.

När det kommer till barnavdelnníngen i livet, är rglerna plötsligt inte så längre.
    Det här tror jag är väldigt sant. När jag blev frustrerad över Moa när hon var liten sa min mamma ibland "men barn är inga robotar". Också sant. Men jäkligt frustrerande
  • Syrinx
    Leksi skrev 2011-10-09 21:30:11 följande:
    Ninnis, kul att ni hade ett trevligt besök på jobbet och att Mini visade sig från sin bästa sida! Måste förresten tacka för kladdkakan du tipsade om för ett tag sedan (den med dajmgrädde). Jag gjorde den förra helgen och det var banne mig den godaste kladdkakan jag ätit!! Tungan ute Det receptet kommer jag vårda ömt kan jag säga.
    Kladdkaka med dajmgrädde? Det låter ljuvligt - kan man få recept? Oskyldig

Leksi, haha, ja det blev inget Ikea för mig. Jag hade en väldigt jobbig huvudvärk som inte ens ville släppa med tabletter (och som faktiskt inte hade något överhuvudtaget att göra med Ikea, jag lovar!), så fästmannen åkte ensam med sin mamma. Men de hade det trevligt iallafall och han kom hem med några nya, mer eller mindre användbara saker. Flört
    För övrigt, så håller jag med om att det kan vara trevligt att åka dit om man behöver någonting  - fast för min del helst inte oftare än ett par gånger per år. Få lite extra inspiration på köpet också kanske. Men svärmor tycker om att åka dit och bara strosa också! 
  • Hvidbrud

Fast nog hängde du där i slutet allt, fast det handlade nog mest om att vara tillsammans då. Och graviditeterna hade väl börjat så smått... Ja, tänk att jag dagligen, i snart (nov 2007) 4år har pratat med några underbara tjejer- och Ninnis- jag skriver under på varje ord av det blomman skrev och lysande stryker jag under med neon!

• Syrinx

Ingis, vilken produktiv helg! Herregud! Förvånad Och du påstår att det bara är jobbet som går i 190...?  Kyss Vad mysigt att åka på kattutställning och klappa Soldes fina katt, och superskönt att förkylningen verkar vara på väg bort.

Lanovia, ja datorer är märkliga ting. Så skönt att ni fick mycket gjort på hallen i helgen, trots sågade tummar! Hoppas du hade en trevlig lunchdejt!

Mugglan, vad kul för Moa med ny lekkamrat! Det där med dimmer tänkte jag på alldeles nyss faktiskt - lampan bredvid soffan i vardagsrummet känns ibland för svag och ibland för stark. När jag sitter och stickar är det skönt med lite skarpare belysning, men ser vi på film blir det alldeles för starkt även med 40w och för mörkt att ha den släckt. Är det svårt och dyrt att installera dimmer?

Fru Bygg, så skönt att det känns bra med beslutet att inte amma. Låter klokt att se framåt! 

• Syrinx
    passionsblomman skrev 2011-10-10 13:01:04 följande:
    Okej, du kommer ju inte att skriva det där själv i tråden, så mycket fattar jag ju.
    Här har du istället då:

Ninnis, fina, starka och lysande kvinna,
    Du hör till dem som på något underligt vis alltid lyckas låta lite positiv och livsbejakande även när det är nattsvart och jobbigt i livet. Du är så långt ifrån en gnällspik man kan komma.

Du har en energi och lust till livet som driver dig och tar dig till så många roliga och givande saker.
    Du tar vänskap, förhållanden och föräldraskap på djupaste allvar men med ett strålande vackert leende. Den som räknas in i din nära skara, kan i sanning skatta sig lycklig.

Du är ambitiös och klok, analytisk och entusiastisk.
    Du söker lösningar och ser möjligheter.
    Du är en frisk fläkt och en energiinjektion.
    Du har det varmaste hjärta av guld man kan tänka sig.

Mini är i den bästa av famnar och att få starta livet med all den kärlek som lyser mot honom när du ser på honom, är att ha vunnit högvinsten redn från början.

Om alla barn hade en mamma som du, skulle världen vara ett bättre ställe.
    Instämmer!!!
  • Syrinx
    Hvidbrud skrev 2011-10-10 19:31:50 följande:
    Fast nog hängde du där i slutet allt, fast det handlade nog mest om att vara tillsammans då. Och graviditeterna hade väl börjat så smått... Ja, tänk att jag dagligen, i snart (nov 2007) 4år har pratat med några underbara tjejer- och Ninnis- jag skriver under på varje ord av det blomman skrev och lysande stryker jag under med neon!
    Fint! Hjärta
  • Syrinx

Blomman, starkt jobbat med viktnedgången! Wow!!! Jag tycker det låter jätteklokt att du fokuserar på delmålen. Heja dig! Skål

Apropå den där "näsknäppen" du fick... Ja vad ska man säga. Jag läste oinloggad och fick läsa om ditt första inlägg och sedan den anonymes svar på det flera gånger - jag fick (och får!) verkligen inte ihop det. Det ÄR ju en hel del "rosa fluff" på ett forum som domineras av blivande brudar med frågor om allt mellan himmel och jord, men jag tycker också att det finns många härliga rivjärn i diskussionerna.

• dfk

Leksi, vilken smarrig bild på smörgåstårta!!

• dfk

Lanovia, fy så otäckt med avsågade fingertoppar!!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård